Българските компании от ИКТ сектора имат отговорно отношение към изнасянето на услуги, заяви д-р Красимир Симонски, ръководител на проекта i Център при откриването на Първата национална конференция ?Аутсорсингът на ИТ услуги ? възможности и предизвикателства?, който се проведе на 27 юни. Свои решения и предложения на форума представиха Банксервиз, Комитекс, Customer Care BG, Nonillion, S&T България, Софика, Технологика и много други.
Част от дейностите на Държавната агенция по информационни технологии и съобщения са обвързани с регулативни мерки и насърчаващи проекти, както и с чисто оперативни дейности по поддържане на критични ИТ инфраструктури и услуги. За изпълнението на тези свои ангажименти, агенцията работи с ИТ бизнеса и с други институции, като нерядко прибягва до аутсорсинг с цел оптимизиране на разходи и ресурси и осигуряване на специфична компетентност в своите проекти и оперативни дейности.
?В условията на глобалната икономика, базирана на знанието, аутсорсингът става все по-популярен и търсен метод за постигане на конкурентоспособност, чрез фокусиране върху основния бизнес на компанията. Нормално е вече аутсорсваните дейности да се извършват като партньорски и в други страни?, каза Симонски. Според него, за България изнасянето на ИТ услуги е важно да се извършва и в двете му направления ? като бизнес, извършван за други компании в чужбина, и обратното ? български компании да ползват компетентност и ресурси отвън. Така родните фирми могат да постигнат конкурентоспособност и да атакуват големите пазари в света. Макар примерите за такива компании у нас да са малко, те са най-силният индикатор, че България постига бизнес паритет с развитите страни, смята Симонски.
Превръщайки се във все по-активен играч в развитието на ИТ, България трябва да изпълнява все по-сложни задачи, изискващи солидни ресурси и компетентност. В повечето случаи, страната търси помощ при създаването и впоследствие ? при поддържането на системите и комплексите на необходимото технологично и организационно ниво. Именно тук идва ролята на изнасянето на ИТ услуги и дейности, на които ДАИТС все повече ще разчита за справянето със сложни проекти както в стратегическата, така и в оперативната си дейност, подчерта, ръководителят на проекта i Център.
Д-р Иван Сариев, съветник по ИТ в Министерството на финансите, обясни, че рамката за управление на договори за ИТ проекти подпомага организациите в оценката на ефективността на ИТ услугите, подбора на подходящите модели за доставка на ИТ и ефективното им управление. Тя очертава необходимите фактори, които трябва да се вземат предвид при изпълнението и управлението на договорите за доставка на важните компоненти за ИТ услугите. Според него, организациите, които вече са аутсорсвали важни компоненти от ИТ услугите си, могат да приложат рамката за управление на договори за ИТ проекти с цел осъществяване на преглед на изпълнението на аутсорсинг споразуменията си. Рамката установява основата за избор на модели за предоставяне на услуги и управление на ефективността им. Подробния преглед на изпълнението може да покаже доколко ефективно са управлявани ИТ активите и проектите. Чрез подобен преглед може да се покаже и гарантира, дали ИТ услугите за позиционирани така, че да позволят на организациите да постигнат бизнес целите си.В допълнение на управлението на проектите, прегледа на изпълнението трябва да вземе предвид следните няколко перспективи. Стратегическата перспектива разглежда дали ИТ стратегията и плана са ръководени от бизнес стратегията, как ИТ са интегрирани в процеса на бизнес планиране и колко е ефективна организацията във внедряването и ръководенето на ИТ към постигане на целите й. Оперативната перспектива се отнася до измерването на изпълнението и сравняването на практиките и резултатите с най-добрите в съответния сектор. Перспективата на заинтересованите лица - фокусиране върху удовлетвореността на клиентите от предоставяните услуги и въвличане на заинтересованите лица в процеса на планиране. Перспективата на човешките ресурси разглежда колко добри са знанията на ИТ специалистите, дали покриват изискванията на бизнеса и ИТ планирането и как някои липси могат да се отстранят.
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!