0

Колкото и парадоксално да звучи, нито една българска институция или служба не е в състояние да даде точна оценка на емигриралите в чужбина български граждани през последните 15 години. Двете преброявания на населението след 1989 г. (1992 и 2001 г.) показват разлика от минус 177 000, като за периода 1998-2003 г. заминалите по двустранни спогодби на работа в чужбина са 20 815 души.

Несъответствията са очевидни. Според доклада за 2004 г. на Унифицираната система за гражданска регистрация и услуги за населението известните на властите граждани, които "легално пребивават зад граница" са 36 692. Само че според данните за официално регистрираните в чужди страни, това число е по-малко от броя на българските граждани само в Гърция.

Пресмятания на основа на статистиката на населението (актуализациите по извадкови проучвания за периода 1998-2003) дават цифрата 213 300 емигранти. Ако се погледне статистиката на "приемащите страни" обаче, се виждат значително по-високи оценки.

Според Иван Белев от Националния статистически институт (НСИ), който отчита разликата между преброяванията през 1985 и 2001 г., емиграцията е около 700 000 души. Допълнително след 2001 г. са емигрирали още 110-120 хил. и отчитайки онези, които учат в чужбина и онези, за които се допуска, че са се върнали, се получава, че са емигрирали около 630 000 български граждани.

Като се отчитат косвени данни и усредява увеличението от различни оценки, може да се предположи, че след 1989 г. от България са емигрирали около 700 000 души.

Портретът на българския емигрант изглежда по следния начин:

* между ранна и средна активна възраст;

* работи в сферата на услугите;

* има завършено средно образование;

* не възнамерява да остане в чужбина "завинаги" (от 1/5 до 1/4 смятат да се установят за постоянно в страната, където се намират);

* голяма част от емигрантите са вторични - първо са отишли в една страна, а след това са се преместили в друга (често след като междувременно са се върнали в България).

Тази картина подсказва, че съществената мотивация за мигриране са различни стечения на обстоятелствата в кариерата и наличните възможности за лично развитие у дома. Това означава, че миграцията е системен феномен, а не самостоятелна обществена променлива.

При ускоряване на реформите, водещи до благосъстояние, стимулите за миграция ще намаляват в средносрочен план, т.е. в период от пет до 10 години.

Стимули за емиграция

В периода между 1998 г. (когато започва формалният процес на присъединяване на страната към ЕС) и 2004 г. е налице съществен политически и стопански напредък, който оказва влияние върху стимулите на българските граждани да търсят възможности за работа и реализация в чужбина и да емигрират.

Политически стимули:

- Нарастващо съзнаване на необходимостта от легализиране на международните трудови и миграционни потоци, за да се даде възможност приемащите страни и техните общества да се възползват от притока на работна сила.

- Страните от ЕС приемат и започват да прилагат политика в посока на усъвършенстване на имиграционните процедури.

- Появяват се инициативи за координиране на миграционната политика и на политиката по отношение на пазара на труда на равнище ЕС.

- През този период България се съобразява с основните изисквания на т.нар. "Шенгенско споразумение" и нейните граждани придобиват правото да пътуват без виза до повечето страни от ЕС.

Икономически стимули:

- След 1998 г. разликите между брутните работни заплати в страните от ЕС и България или се запазват, или се увеличават; в началото на периода заплатите в България (деноминирани в евро) са 5,5 пъти по-ниски, отколкото в Гърция, а днес са 10 пъти по-ниски; по отношение на Испания динамиката е от 13,5 към 17 пъти по-ниски брутни работни заплати, а за Германия ? от 22 към 24 пъти.

- Равнището на производителност постоянно нараства в България след 1997 г., но догонването е бавно и само по отношение на някои страни (например Гърция); общата производителност на икономката на България се запазва като дял от производителността на "стара" Европа на равнището на около 30%.

Като резултат нематериалните кариерни стимули (престиж, високи знания и умения и работа в области с висока добавена стойност) остават в сила, докато разликите в заплащането са плод на разликите в производителността.

- Нематериалните стимули и привлекателност на България се ограничават до подобрената предвидимост след политическата и стопанската криза от 1996-1997г.; предприемаческата кариера в България би могла по начало да бъде привлекателна и това е валидно и за друга "заетост" в развиващи се области, свързани с промени в политиката, администрацията и т.н.

Може да се предположи, че обратната миграция би била добра перспектива за относително малко емигранти и би била свързана с отрасли с интензивна международна размяна и чуждестранни инвестиции.

- Вероятно е в близко бъдеще новоприетите в ЕС държави да се превърнат миграционно направление за български граждани.

- Екстраполирайки 4% стопански растеж да България и 2% ръст за ЕС, изравняването на стопанските условия ще отнеме около 55 години; икономическата пропаст между България и важни миграционни направления като Испания и Гърция остава непроменена за целия период от 1997 до 2003 г.

- Най-съществени са разликите в необлагаемите минимуми между България и "приемащите" страни, макар че емигрантите навсякъде попадат под облагаемите минимуми на личния доход.

- Облагането на корпоративния доход и социалното облагане могат да бъдат значителен фактор за онези, които се трудят легално и получават по-високи доходи; благодарение на общата и първоначална мотивация за мигриране, преминаването на прага на облагаемите минимуми невинаги означава формализация на стопанското поведение на българските емигранти, но определено изисква решение "да остана или да се върна".

- Отчитането на социалните вноски (и придобивки) като стимул е доста трудно: те зависят от двустранни споразумения и вземане предвид на съотношението между платена стойност и качество; възможности за професионално израстване, познаване на местната обстановка и езици и наличието на посредници, които биха улеснили достъпа до социални придобивки и самия процес на формализация в страната приемник; в същото време трябва да се отбележи, че в почти всички страни данъчното законодателство позволява намаляване на дължимите данъци при определени условия и при наличие на зависими членове на семейството и че във всички страни платените с данъци услуги са с по-добро качество, отколкото в България.

- Почти изцяло липсват политики и подходи, които си поставят за цел да променят тази картина в средно или дългосрочна перспектива. Единствената надеждна комбинация е увеличаването на разполагаемия доход (намаляването на вътрешните данъци, на квазиданъците и премахването на пречките пред създаването на благосъстояние).

Въздействие на миграцията върху "страната-майка" България

Паричните преводи от чужбина са кондензираната мяра на въздействията върху страната, която "изпраща" мигранти. Размерът на преводите се увеличава повече от три пъти от 1998 г. до 2003 г., като ръстът значително надвишава ръста на БВП.

В България отношението на преводите към БВП е доста здравословно: от 1,5 до 3,5% от БВП сред 1998 г. Това е близо два пъти по-малко, отколкото същото отношение за Румъния. С други думи, страната не зависи от международните трансфери на средства от български граждани, живеещи в чужбина.

В същото време техният абсолютен размер е съществен за семействата и дейностите, които подкрепят. Въпреки че не е възможно да се пресметне точната сума на преводите, е ясно, че:
а) след 2001 г. преводите са на равнището на 50% от чуждестранните инвестиции;
б) те възлизат на 5% от международната търговия на страната;
в) през последните четири години са на равнище на 80% от правителствените разходи за образование или здравеопазване.

Илюзията, че "ние ги храним (лекуваме, образоваме), а те емигрират" и по този начин "ни" налагат разходи, е абсолютно несъстоятелна.

Макроикономическите ефекти са здравословни: натрупване на резерви в чуждестранна валута, подобряване на стандарта на живот, повишаване на разполагаемия доход, повишаване на потреблението на стоки от първа необходимост и по-високи цени на някои стоки.

Това отразява нарастващото значение на преводите като източник на доходи на дадена част от населението и неговата относително по-добро положение в сравнение с хората със сравними доходи, но не получаващи такъв ресурс.

Предвид на факта, че хората с ниски доходи и със средно образование емигрират по-често, най-положителното въздействие се усеща от техните близки, т.е. от слоевете със сравнително ниски доходи. Никаква система на опосредствана от бюджета и правителството солидарност не може да замени преводите от чужбина като вид социално подпомагане.

Ефектите на просмукването (т.е. прехвърлянето на богатство през обществени мрежи и дейности) са огромни: през 2003 г. прехвърлянията на средства от чужбина допринасят за 340 000 средни годишни заплати условно възнаграждение и са "спасили" средно 3405 човешки живота (пресметнати като стойност на човешкия живот по шаблона на животозастраховането - като 10 средногодишни дохода).

Забавянето на растежа на преводите предполага, че рано или късно те ще достигнат своя връх, ще започнат да стагнират и в крайна сметка да спадат като процент от БВП. Може да се предположи, че през следващите четири-пет години преводите ще продължат да нарастват, но с по-бавни темпове.

Политики в отговор на миграционни предизвикателства

Според прогнозите на ООН до средата на века населението на България ще намалее до малко над 5 млн. души.

Тези стряскащи предвиждания често се използват като аргумент за приемането на специални политики по отношение на миграцията, само че всяко политическо усилие миграцията да бъде пряко ограничена е обречено на неефективност и с голяма вероятност ще породи непредвидени резултати, противоположни на началния замисъл. Обща реформа на благосъстоянието, насочена към увеличаване на разполагаемия доход, ще даде по-добри резултати от всяка специална политика.

В настоящата ситуация едва ли може да се очаква съществена обратна миграция, дори ако се създават специални стимули. Вероятно е обаче младото поколение, когато избира кариера, заетост, инвестиции и спестявания да допринася повече за социалните системи на страните рецепиенти - т.е. онези страни, които предлагат повече възможности в рамките на ЕС, ако общите реформи към производство на благосъстояние в България се забавят.

Това означава, че целият комплекс политики, улесняващ свободното движение на капитали, услуги и хора ще облагодетелства и намаляването на миграцията, и създаването на благосъстояние

С други думи, по-добри резултати могат да се очакват при установяване на върховенство на закона и по-добро функциониране на правораздавателната система, създаването на климат, насърчаващ инвестициите, по-ниските данъци и квазиданъци, по-добрият достъп на чужденците до "вътрешния" капитал и земя и по-лесното участие на българските граждани до икономиките на други страни.

Данните и изводите от доклада на Института за пазарна икономика (IME-bg.org) на тема "Стимули и влияния на миграцията в навечерието и в контекста на присъединяването към ЕС" ще бъдат представени през октомври. Вж. в сп. "Политики" на института "Отворено общество" (OSF.bg) и профила на средния български емигрант от последните пет години: "Омъжена, високообразована, българка, емигрантка..."

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Украйна разкри пълни подробности за новата руска ракета

Украйна разкри пълни подробности за новата руска ракета

Свят Преди 5 часа

Ракетата е била оборудвана с шест бойни глави

Зеленски: Русия се подигра с Китай

Зеленски: Русия се подигра с Китай

Свят Преди 6 часа

Зеленски: Разработваме нови средства за противовъздушна отбрана

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

България Преди 8 часа

Той обясни, че е изпратил благодарствен SMS на Урсула фон дер Лайен

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

България Преди 9 часа

Според Костадинов има алтернативи за създаването на мнозинство за избор на председател на 51-вия парламент

Украйна призова ядрените сили да предупредят Русия

Украйна призова ядрените сили да предупредят Русия

Свят Преди 10 часа

Киев: Москва е заинтересована от продължаването на тази война

<p>Наруши ли Русия договора със САЩ за стратегическите оръжия</p>

Каква е разликата между хиперзвукова ракета и междуконтинентална балистична ракета?

Свят Преди 10 часа

Хиперзвуковите ракети и междуконтиненталните балистични ракети са предназначени за различни цели и работят с различни механизми

Майка призна, че е убила 7-годишния си син

Майка призна, че е убила 7-годишния си син

Свят Преди 11 часа

„Това беше трагичен инцидент, при който полицаи разследваха смъртта на малко дете от ръцете на майка му“, съобщи главен инспектор Уилямс

<p>Лидерският провал на Шолц</p>

Липса на човешка емпатия и политическа смелост: Лидерският провал на Шолц

Свят Преди 11 часа

Партията на Шолц изглежда решена да се провали безславно

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

Любопитно Преди 11 часа

Каква е тайната на красотата на актрисата, прочетете в материала

Последните думи на убиец, екзекутиран в Алабама

Последните думи на убиец, екзекутиран в Алабама

Свят Преди 12 часа

Алабама извърши третата в страната екзекуция с използване на азотен газ

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Любопитно Преди 12 часа

Лопес вярва, че „малко флирт може да подобри имиджа ѝ“

<p>Кремъл: Ракетата беше предупреждение към Запада</p>

Кремъл: Хиперзвуковата ракета беше предупреждение към Запада

Свят Преди 12 часа

Русия "ясно демонстрира" как ще изглежда отговорът ѝ

Снимката е илюстративна

Мъжът, инсценирал смъртта си, изпрати 24-секундно видео

Свят Преди 13 часа

24-секундното видео, което Боргуордт е изпратил на властите, е заснето в стил селфи и го показва в апартамент с бели стени

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

България Преди 13 часа

Финалното решение ще бъде взето декември, добави премиерът

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

България Преди 13 часа

"България подкрепя независимостта, интегритета и безпристрастността на МНС в отговорната му мисия да разследва най-тежките престъпления по международното право"