А ко се смятате за поне средно образован, пробвайте тази задачка а ла пети клас: "Известно е, че за 15 години (до 1990 г.) в България са били построени общо 273 километра магистрали само с държавни средства. Колко километра би трябвало да са изградени за 16 години (от 1990 г. до 2006 г.) пак с държавни средства плюс парите от предприсъединителните еврофондове на ЕС?"

И отговорът е... около 150 километра по данните от брошура на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ).

Ето и една доста по-лесна задача от този тип. Този път идва от Хърватия: "В Хърватия, след края на войната със Сърбия, за десет години са построени 1000 километра магистрали без никакви помощи от ЕС. Колко километра са се изграждали на година?" Да, отговорът е: по 100 км според информация на Хърватския институт по пътищата.

И ако псевдоматематиката не е вашата силна страна, може да опитате с най-обикновена логика. Как така парите за строежи на пътища в България са нараснали близо 5 пъти за по-малко от 10 години, но инфраструктурата не се подобрява и все още няма нито една довършена докрай магистрала.

Според експертни оценки при досегашната икономическа ситуация средната цена на километър магистрала е около 2.3-2.8 млн. евро (приемаме, че няма много съоръжения, както е при магистрала "Тракия"). Тоест е абсолютно реалистично да имаме поне по 100 км магистрали за всеки 280 млн. финансиране.

Изглежда, има две неща, които пречат на парите да се превръщат в магистрали. Първият непреодолим фактор е корупцията при разпределянето на средствата. За наличието й можем да се досетим само косвено - покрай спряното през последните месеци европейско финансиране на инфраструктурни обекти. Все пак, ако се гледа броят на влезлите в сила присъди на държавни чиновници обаче, корупция в България не би трябвало да съществува.

Вторият и по-съществен проблем е управленската некадърност. Приоритети в процеса няма и изграждането на всички магистрали започва едновременно.

Още нещо доказва, че основният проблем е некомпетентността - няма как неусвояването на средствата да е целенасочено, защото това би означавало нарочен провал средствата да се разпределят по строителните фирми. Излиза, че чиновниците искат да разпределят парите, но просто не могат.

Неосъществените планове

Коалиционното правителството записа в Националната програма за развитие на инфраструктурата на Република България преди две години, че до 2015 г. ще бъдат изградени повече от 900 км нови магистрали.

Темпото засега е два пъти по-бавно от обещаното - по около 55 км на година, или дотук само 111 км, много от които за съжаление не функционират пълноценно заради довършителни ремонти.

"Хемус" (от София до Варна) съвсем не е единственото неспазено обещание. Трасето на магистрала "Струма" (от Перник до Кулата) трябваше да бъде готово още преди олимпийските игри в Атина през 2004 г.

Въпреки че бе провъзгласена за приоритет номер едно в сферата на инфраструктурата, магистрала "Тракия" (от София до Бургас плюс отсечката от София до Калотина) също не е завършена.

Ценно време за строителството й бе пропиляно в скандали около плановете за отдаването й на концесия, която накрая беше провалена.

Съществува също така и един самотен мост край Харманли, който е част от проектомагистрала "Марица" (между Оризово при "Тракия" и ГКПП "Капитан Андреево") и се изгражда вече четири години.

За цвят в строителните провали има и малко международна политика. Магистрала "Марица" беше включена в злополучното споразумение с Турция за каскадата Горна Арда, което така и не просъществува, но забави с години строежа на трасето. Към днешна дата от цялата дължина - 117 км, са готови едва 21 км и се строят още 20.

Какво се случва с парите

Едно е сигурно: несъстоялите се строежи не са резултат от липса на пари. Освен международните донори България разполага със значителен вътрешен финансов ресурс.

В края на миналата година правителството непрозрачно похарчи 1.4 млрд. лева от бюджетния излишък (който беше в размер на 3.4 млрд. лева). Около 400 млн. от тях би трябвало да са инвестирани за ремонт на второкласни и третокласни пътища. Ефектът от тези пари не е видим, но се знае, че за довършването на магистрала "Тракия" са необходими около 700 млн. лв.

Според Ясен Ишев, директор по транспортна политика в Министерството на транспорта, за строителство на пътища в България са необходими по 2.5 млрд. евро годишно през следващите 10 години.

Сумата включва изграждането на нови отсечки и поддържането на вече съществуващите. До 2013 г. страната ни, на теория, може да разчита на 3.6 млрд. евро от фондовете на Европейския съюз (ЕС).

Отделно от това са планираните средства от бюджета и парите по програма ИСПА (предприсъединителните фондове), които в момента са замразени. Международни финансови институции също нееднократно са проявявали интерес към финансиране на пътно строителство.

Най-красноречивият пример за хаос

е автомагистрала "Струма". Първоначално беше решено, че тя ще се строи с пари от бюджета. По-късно държавата премина на вариант "финансиране от ИСПА", но докато течеше подготовката на проекта, екологичните оценки се забавиха и сроковете за кандидатстване по ИСПА бяха пропуснати.

През последните две години магистралата двукратно беше включвана и изключвана от групата на кандидатите за финансиране по оперативна програма "Транспорт". Основният аргумент за отпадането е, че трасето е твърде скъпо - около 600 млн. евро, а с тези пари могат да се оправят други пътища, вместо да отидат само за един.

През всичкото време трафикът по това направление продължава да расте - по последни данни той е между 22 и 25 хил. автомобила на денонощие.

Но пък се раждат нови мегаломански идеи, като последната се появи преди няколко дни. Заместник-министърът на регионалното развитие Димчо Михалевски съобщи, че предстои нова магистрала да свързва Гоце Делчев през Доспат, Борино, Девин, Смолян, Мадан и Кърджали и оттам да продължава за Гърция.

Финансирането от българска страна в размер на 50 млн. лв. щяло да бъде осигурено по линия на оперативна програма "Регионално развитие". Очаквало се и гръцката държава да участва с около 30 млн. евро.

Изграждането на подобно трасе обаче не почива на никакви икономически аргументи. По данни на Института по транспорт и комуникации в момента по този път минават по-малко от хиляда автомобила на ден.

Крайният резултат от хаоса в областта на пътната инфраструктура е, че България държи един тъжен рекорд. Тя е единствената държава в ЕС без изцяло завършена магистрала от едната си граница до другата. Това обаче може да бъде променено. Лесно. С приоритети. И за да не се трудят чиновниците да ги измислят - ето някои от тях:

- Очевиден приоритет номер едно е автомагистрала "Тракия", защото това е едно от двете най-натоварени трасета в страната и свързва западната граница с Черноморието.
Тя отдавна трябваше да е готова, защото трафикът по нея към момента е близо 30 хил. автомобила в денонощие (при повече от 20 хил. коли строежът на магистрала се смята за наложителен).

- По подобна логика втората най-важна магистрала е "Струма", по която би трябвало да минава целия трафик от Северните Балкани към Гърция.

Ако тези две неща се направят, пътната картина на България коренно ще се подобри. Може би няма да попадне в клуба на държавите с най-добра инфраструкура в Европа, но поне няма да е известна със своите пътища, които водят от никъде за никъде.

capital.bg

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Пеевски&nbsp;разпространи снимки от чат с Андрей Цеков</p>

Певески: Андрей Цеков сам ме търсеше за срещи в моя кабинет

България Преди 19 минути

Скандалът започна с това кой трябва да понесе отговорност за състоянието на пътищата у нас

Почитаме паметта на виден свещеномъченик

Почитаме паметта на виден свещеномъченик

Любопитно Преди 41 минути

За този мъченик споменава евангелист Йоан Богослов в книгата Откровение

<p>СОС заседава извънредно заради проблемите с&nbsp;отпадъците</p>

СОС заседава извънредно за дейността на Столичното предприятие за третиране на отпадъците

България Преди 1 час

Общинските съветници ще изслушат директора на РИОСВ – София относно незаконните сметища на територията на общината

Ограничават движението по част от АМ "Тракия"

Ограничават движението по част от АМ "Тракия"

България Преди 1 час

Затворени за преминаване ще са външната активна лента и аварийната лента

Обърка ли Тръмп сметките на Безос, Мъск, и Зукърбърг?

Обърка ли Тръмп сметките на Безос, Мъск, и Зукърбърг?

Свят Преди 1 час

"Великолепната седморка" - така наричат седемте най-големи технологични компании в САЩ

.

„Синът ми изяде баща ми": Странният семеен момент, който остава в историята

Свят Преди 1 час

„Трябваше ми малко време, за да осъзная, че това всъщност е прахът на баща ми“

<p>Как меметата и Мъск промениха американската политика</p>

Как Мъск въведе 4chan в американската политика

Свят Преди 1 час

В отговор на възхода на фигури като Мъск се нуждаем от нова политическа надежда, категоричен е Айман Макарем

Разрушителното земетресение с магнитуд 7,7 в Мианмар: Какво знаем за геологията му

Разрушителното земетресение с магнитуд 7,7 в Мианмар: Какво знаем за геологията му

Свят Преди 1 час

На 28 март град Мандалай, Мианмар, стана епицентър на мощно земетресение

Отчаяният ход на Apple да избегне митата на Тръмп

Отчаяният ход на Apple да избегне митата на Тръмп

Технологии Преди 2 часа

Компанията е наела товарни самолети за ударен внос на iPhone

Трима служители със стафилококи в хотел в Боровец

Трима служители със стафилококи в хотел в Боровец

България Преди 10 часа

Към настоящия момент дейността на кухненския блок не е възстановена

САЩ са вдигнали митата за Китай на поне 145%

САЩ са вдигнали митата за Китай на поне 145%

Свят Преди 10 часа

Вчера не беше ясно дали ставките са адитивни

Задочен скандал между Пеевски и Цеков

Задочен скандал между Пеевски и Цеков

България Преди 11 часа

Размяната на реплики продължи - за това кой с кого се е срещал

Ураганен вятър отчетоха в Русе

Ураганен вятър отчетоха в Русе

България Преди 13 часа

Дърво е паднало върху лек автомобил на улица „Пристанищна“

България връща на Ливан останките на атентатора от летище „Сарафово“

България връща на Ливан останките на атентатора от летище „Сарафово“

България Преди 13 часа

Взривилият се терорист е 23-годишният Мохамад Хасан Ел Хюсейни, роден в Ливан

Смениха шефа на полицията в Казанлък

Смениха шефа на полицията в Казанлък

България Преди 14 часа

Досегашният началник на управлението в Казанлък Андреан Аврамов е преназначен на друга длъжност

Как Тръмп сваля цените на бензина в България

Как Тръмп сваля цените на бензина в България

България Преди 14 часа

Очаква се те да поевтинеят до 10-12 дни