П ървоначалните хипотези за причините за вчерашната самолетна катастрофа на летището в Мадрид сочат, че става въпрос за пожар в левия двигател на машината "Макдонъл-Дъглас-82", съобщават испанските медии.
Полетът е бил по линията Мадрид-Гран Канария. 153-ма души загинаха, между които и българка, 19 са ранени.
Според друга версия, при излитането самолетът се е блъснал в нещо и след удара е излязъл от пистата.
В. "Ел мундо" е взел мнението на няколко пилоти и един от тях - Карлос Мартинес обяснява техническите операции при излитането на самолета.
"Всеки излитащ самолет се движи с т-нар. скорост V-1. Ако преди да бъде набрана тази скорост, стане някаква сериозна авария, екипажът е длъжен да се откаже от излитането. Когато обаче тя е достигната, машината се отлепя от земята дори със спрял или подпален двигател.
Всички екипажи сме обучавани как да действаме при такива ситуации и ако операциите са изпълнени правилно, не би трябвало да стане инцидент", казва Мартинес.
Той смята, че подпалването на единия двигател не е било единствената причина за катастрофата, има и нещо друго, скрито.
Буди подозрение и фактът, че излитането на самолета е станало със закъснение поради технически причини, добавя Мартинес.
Подобно мнение изказва и Хавиер дел Кампо, бивш командир на самолет с 46-годишен летателен опит. Той посочва, че на всеки шест месеца пилотите биват проверявани с тестове в тренажор, като едно от упражненията е именно излитане с пожар в единия двигател.
Това е предвидено, има нещо друго, подчертава той.
Според Хавиер Ферандес Гарсия, който работи на контролната кула на мадридското летище "Барахас", не е изключен и човешки пропуск: "Инцидентът не е случаен. Машината е трябвало да излети, но пилотът почувствал, че има някакъв проблем с левия двигател и се върнал обратно.
Мислели са да сменят самолета, но в края на краищата решили да разрешат излитане, за да не се трупа още закъснение. Само че в предишни дни същият този самолет е анулирал полети, защото е имал проблеми".
Вече са намерени и двете черни кутии на самолета. Едната е повредена, но експертите се надяват, че ще успеят да извлекат информацията, съдържаща се и в двете кутии.
"Спанеър" обяви, че преди първия опит за излитане е било регистрирано прегряване на въздушен клапан. Говорителят на компанията Хавиер Мендоса съобщи, че в пилотската кабина постъпвал сигнал от температурен датчик за прегряване на въздушния клапан. Техниците отстранили проблема, като просто изключили датчика.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!