В ъвеждането на промените в 274 разгледани от камарата регистрационни режима ще доведе до подобряване на бизнес средата в страната, а по-доброто административно регулиране и административен контрол ще ограничи възможностите за корупционни практики.
Българската стопанска камара предлага промяна в 70 закона с цел облекчаване на регулаторните режими. В изследването си експертите на сдружението са разгледали общо 70 закона и идентифицирани 274 режими, към които са направени 235 предложения за изменения за подобряване на бизнес средата чрез по-добро административно регулиране.
Тук се включват лицензионни, регистрационни, разрешителни и режими, приравнени до гореизброените режими. Според експертите на неправителствената организация, това ще доведе до подобряване на бизнес средата в страната, а по-доброто административно регулиране и административен контрол ще ограничи възможностите за корупционни практики.
Сред най-големите нарушители са министерствата на околната среда и водите, на регионалното развитие и благоустройството и на здравеопазването. Това са и министерствата, които отговарят за най-много регулаторни режими.
Измененията ще бъдат обсъдени с представители на икономическата комисия и комисията по корупцията в Народното събрание. БСК има подкрепата на тази две комисии, но се опитва и да убеди отговорните изпълнителни органи в нуждата от тези промени.
Камарата постига единодушие по тези предложения и от страна на членовете на Съвета за икономически растеж, в който участват социалните партньори и отделните министерства. В момента се обсъждат възможностите за законодателна инициатива.
Единият вариант е да се прехвърлят промените по всички закони, които въвеждат и регулират регистрационните режими, чрез изменения в Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКСД) или ще трябва да се въвеждат отделно промените във всеки закон.
От камарата напомниха, че амбицията на ЕС, чийто член вече е България, е до 2012 г. да намали с 25% административните тежести, които са резултат от регламенти и директиви на ЕС и националното законодателство по тяхното прилагане.
Според Колев има някои фрапиращи примери на некоректност, които трябва да се разрешат с приоритет - сроковете за реакция по молби на гражданите и фирмите, свързани с издаването на разрешения, облекчаване на процедурите, дублиращи се режими, вследствие на които различни институции събират аналогични такси за една и съща административна услуга.
Става въпрос за най-често срещаните режими, на нас ни е ясно, че режими трябва да има и правилата трябва да се прилагат, ние няма да успеем да ги облекчим или елиминираме всичките, но въпросът е те да се прилагат прозрачно и разчитаме за това и на регистъра на държавните режими, каза Колев.
Бизнесът трябва да упражнява контрол над качеството и съдържанието на информацията, която ще се вписва в този регистър, тъй като тези режими засягат основно фирмите, допълни той.
"Получихме разбиране от МДААР информацията от новия регистър в частта на регулативните режими да се контролира и оценява от бизнеса."
Според зам.-председателя на БСК Камен Колев новият регистър трябва да заработи през есента на тази година. След влизането му в действие БСК ще предприеме съдебни мерки по сигнали на свои членове във връзка с нарушения от общините, свързани с регулаторните режими.
Това ще е доказателството, че, първо, подобни действия са незаконни и второ, че може да се търси отговорност за пропуснати ползи, допълни Колев.
През ноември 2006 г. Българската стопанска камара проведе обширно изследване, което очерта трагична картина на регулаторната среда в страната: законово са регламентирани 392 режима, а се администрират 1935, т.е. 1543 са неправомерни.
Данните показват, че от 54 определени със закон лицензионни режими, изведени от приложения списък, централната администрация е въвела 53. Въпреки, че не съществува правна възможност, местната власт е администрирала 60 лицензионни режима в регистъра.
По отношение на регистрационните режими от 47 режима на централно ниво са въведени 234, или със 187 повече. На местно ниво трябва да се администрират само 11 регистрационни режима, а в регистъра са въведени 379 вида регистрации.
Най-голям е проблемът по отношение на разрешителните режими, тъй като в регистъра са въведени повече от 1000 разрешителни режима, а техният брой, установен след преглед на законите, е 280.
В регистъра противозаконно администрацията е въвела нова категория режими - съгласувателни. По тази "нова" категория централната администрация е въвела 128 режима, а териториалните - 69.
Опирайки се на изследването си от 2006 г., Българската стопанска камара - съюз на българския бизнес направи през март т.г. нов преглед на действащите закони, регламентиращи регулаторни режими.
Най-важната крачка е да се въведе отговорен орган за по-стриктно прилагане на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол и да се осигури прозрачност, каза председателят на БСК Божидар Данев.
Цялостното изпълнение по този акт трябва да се възложи на орган на изпълнителната власт и да бъде определяно и посочено специално административно звено, което да осъществява постоянен мониторинг върху съществуващите, въвеждането и провеждането на нови режими, добави той. При нарушения пък ще може да се сезира прокуратурата.
Най-краткият срок в България за издаване на документ е за удостоверението за износ на диворастящи гъби - в деня на представяне на документите. За издаване на лиценз или разрешително може да отнеме от три до шест месеца (разрешително за емисии за парникови газове, разрешително за строеж, разрешение за оценяване на съответствието на продукти със съществени изисквания).
Регламентираните срокове за издаване на документи по регулаторни режими трябва да се оптимизират, тъй като много често прекалено дългият период е пречка за навременното извършване на отделни действия или сделки, твърди председателят на БСК Божидар Данев.
От друга страна, неспазването на сроковете за издаване на съответните документи се оказва също сериозен проблем, създаваш допълнителни разходи, и е предпоставка за корупция.
"Липсата на постановени срокове и отговорност за определени режими, както и фактът, че няма система за проследяване действията на администрацията, е източник на корупцията. Надяваме се регистърът на регулаторните режими да реши и този проблем", каза Колев.
С въвеждането на "експресни услуги" за по-голям кръг от регулаторни режими и документи ще се постигане намаляване на сроковете за издаване на документи.
Необходимо е да се прецени целесъобразността на въведените срокове за издаване на документи във всички регулации, чиито срокове са по-дълги от шест месеца (разрешенията за изграждане на предприятие и/или съоръжение с нисък рисков потенциал - около осем месеца; разрешително за изграждане на предприятие и/или съоръжение с висок рисков потенциал - около 12 месеца).
Наложителни са изменения в законите, в които кандидатите следва да предоставят документи при наличие на вече издадени (в повечето случаи от същата администрация) и вписани в публичен регистър. В този случай трябва да се прилага ЗОАРАКСД и да се изиска единствено декларация от кандидата, удостоверяваща наличието на данните в публичните регистри.
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!