Вместо българският бизнес да бъде облекчен от eдинен, административен, електронен търговски регистър, който да осигурява бърза, облекчена и прозрачна процедура по вписванията, сега родните компании са подложени на „наказателна процедура срещу бизнеса", се казва в писмото на БСК. То е адресирано до министъра на правосъдието Миглена Тачева и до председателя на агенцията по вписванията Емил Станков. Подписано е от председателя на стопанската камара Божидар Данев.
Писмото призовава към коригиране на неуредиците около новия електронен търговски регистър, проявили се в първия един месец от функционирането му. Посочва се още, че подобни проблеми не само ощетяват бизнеса, но и подриват доверието към реформата в регистърното производство.
Това е второто тревожно писмо на БСК по повод новия, електронен търговски регистър. Първото беше изпратено през юни 2007 г. до министър-председателя Сергей Станишев, тогавашния министър на правосъдието Георги Петканов, министъра на финансите Пламен Орешарски, до Висшия съдебен съвет, и до Агенцията по вписванията към министерството на правосъдието. Тогава мотив за притеснението беше "липсата на публичност по основни въпроси, свързани с реформата, и на подходите за решаване на проблемите от страна на изпълнителната власт".
Днешното набелязва серия от конкретни проблеми, които следва да бъдат отстранени:
- „Технологията на обработка на заявленията, състоящи се от около осем страници, включва преписване на съдържанието им, сканиране, принтиране, подписване, подпечатване и връщането им на заявителя. Тази технология отнема минимум половин час на заявление, което създава изключително напрежение - както за търговците, така и за служителите на агенцията.
- Невъзможността своевременно да бъдат обработени заявленията за пререгистрация и вписване на нови обстоятелства влече след себе си пропускане на задължителните 7-дневни срокове за заявяване и санкции за бизнеса в размер от 500 до 1000 лева.
- Електронният начин на подаване на документи създава несигурност дали същите са приети и обработени, и отговарят ли на изискванията на закона, тъй заявителите не получават потвърждение по електронен път от агенцията за получаването им.
- На електронната страница на агенцията не могат да бъдат намерени данни за насрочени общи събрания на фирмите.
- Служителите в агенцията правят откази от вписвания на формални, лесно отстраними основания, което принуждава търговците да плащат по няколко пъти такса за вписване на едно и също обстоятелство.
- Част от съдилищата издават удостоверения за актуално състояние с цел пререгистрация в Агенцията по вписванията, срещу заплащане на такси, въпреки че според Закона за търговския регистър пререгистрацията е безплатна.
- Част от вписаните със заповед на министъра на правосъдието нотариуси, таксуват заявленията по Тарифата за нотариалните такси не като заверка на подпис, а като заверка на документ, което неправомерно допълнително оскъпява производството."
Няколко са и конкретните мерки, които БСК настоява да бъдат взет, за да се избегнат изброените затруднения. Сред тях на първо място е незабавната промяна в технологията по приемане и обработка на документи. Предложението на стопанската камара е да се създадат гишета тип фронт-офис, където да се приемат документи срещу издаване на входящ номер, а документите допълнително да бъдат обработвани, без да е необходимо заявителят или неговият пълномощник да изчаква процедурата. Тази промяна е неотложна, категорични са от БСК. Освен това, докато регистърът заработи безпроблемно и бързо, не бива да бъдат налагани глоби, тъй като пропускането на сроковете не е по вина на търговците, казват от камарата. И още: „Предлагаме на служителите в агенцията да бъдат дадени указания да пристъпват към откази от вписване на заявени обстоятелства, когато наистина има сериозни пропуски в документите. В близко бъдеще, да се предвиди законодателна промяна, която да предвиди възможност за допълнително еднократно отстраняване на пропуски и недостатъци в документите."
Заедно с това, за облекчаване на режима на работа с новия търговски регистър, има предложение министърът на правосъдието и Висшият съдебен съвет да предприемат мерки за преустановяване събирането на такси за издаването на удостоверения за актуално състояние. Тази мярка, спред БСК, следва да бъде съчетана с с подобряване на контрола върху дейността на нотариусите по правилното прилагане на Тарифата за нотариалните такси.
Реализацията на електронната система за българския търговски регистър бе поверена в края на 2006 година на обединението между Сименс Бизнес Сървисис ЕООД и Сименс Бизнес Сървисис ГМБХ, след „скандален търг". Конкурсът бе обжалван от друг участник в процедурата - консорциум Български търговски регистър, който включваше фирмите Сиела Софт енд Паблишинг и СТЕМО. Жалбата им бе подадена на 21 декември 2006 г. в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), с искане за временна мярка по спиране на процедурата. Казусът се изразяваше в това, че Агенцията по вписванията подписа договора за възлагане на поръчката с консорциума между българското и германското дружества Сименс Бизнес Сървисис, въпреки че е получила сигнал за подадена жалба с искане за спиране на договора от страна на Комисията за защита на конкуренцията. В началото на януари 2007 г. обаче Сиела и СТЕМО обявиха, че поставят просперитета на българския бизнес над своите частни бизнес интереси и оттеглят жалбата си.
"Няма причини и търговският регистър да не тръгне", бе категоричната оценка на правни експерти в края на декември 2007 година.
Източник: IDG.BG