С реклама на две страници в "Ню Йорк таймс" известните кинопродуценти братя Уайнстайн провъзгласиха създаването на собствената си фирма - "The Weinstein Company" и края на епохата "Мирамакс" (Miramax.com), чието име стоеше върху голям брой от филмите фаворити за "Оскар" през последните години.
Разривът на Боб и Харви Уайнстайн с компанията майка "Уолт Дисни" настъпи миналата година след тайното продуциране на "9/11 по Фаренхайт" на реж. Майкъл Мур, който критикуваше яростно борещия се за втори мандат US президент, получи "Златната палма" в Кан и стана най-касовия документален филм в историята.
Братята основаха "Мирамакс филмс корп." през 1979 г. и оттогава насам имат в актива си на продуценти 249 номинации за "Оскар", вкл. рекордните 16 кандидатури за филм на годината.
Някои от най-известните им заглавия са "Авиаторът", "Чикаго", "Бандите на Ню Йорк", "Шоколад", "Влюбеният Шекспир", "Животът е прекрасен", "Добрият Уил Хънтинг", "Английският пациент", "Криминале", "Пианото", "Играчка плачка".
Техните ленти продължават да са сред най-спряганите за академичните награди - с шансове са например най-новите роли на ветеранката Джуди Денч в "Mrs. Henderson Presents" и "отчаяната съпруга" Фелисите Хафмън в "Трансамерика".
Много шум се вдига и около "Derailed" с Дженифър Анистън и Клайв Оуен, но отзивите за "Братя Грим" на Тери Гилиъм, представен преди месец във Венеция, засега не са възторжени.
Откакто финализираха развода си с "Дисни", двамата Уайнстайн са придобили правата върху проекти като "Декамерон" с Хейдън Кристенсен, "Last Legion" с Колин Фърт и Бен Кингсли, "Младият Ханибал", "Hoodwinked! Истинската история на Червената шапчица", "Nomad", "Outlander", "Stormbreaker", "Lucky Number Slevin" и "The Promise".
Сред предстоящите им заглавия са още "Wolf Creek", "Kill Bill:NC 17" (забранен до 17-годишна възраст), "Breaking and Entering", "Страшен филм 4", "Матадор" с Пиърс Броснън, "Sin City: Град на греха (2)", "Pulse", "Passion of The Clerks", "Come Closer", "Unknown", четвъртият филм за костенурките нинджа, "School for Scoundrels" и "Grind House" на Робърт Родригес и Куентин Тарантино.
"Дисни" притежават "Мирамакс" от началото на 90-те,
но дотогава братята си пробиват сами път в бизнеса, като купуват евтино чуждестранни ленти, премонтират ги и ги разпространяват на американския пазар.
Първият им голям успех - както в търговски план, така и като критически отзиви - е филмът на Стивън Содърбърг "секс, лъжи и видео" (1989 г.), награден в Кан, от който срещу 1 млн. долара, платени за правата, реализират 25 млн. печалба.
Техният бизнесмодел? На пазара се пускат значителен брой заглавия, някаква част от тях реализират огромни печалби и покриват загубите от останалите.
И двамата са видни привърженици на Демократическата партия, но Харви е по-известният между тях и по-големият киноман, макар че си е спечелил прозвището Scissorhands (с ръцете ножици), заради неустоимото му желание да кълца лентите с оправданието, че така им осигурява по-добър пазарен шанс. Смятат го за безскрупулен, мегаломан, с ужасно невъздържан характер.
През 1993 г. "Дисни" търсят начин да навлязат в независимото кино, където "Мирамакс" вече доминира. Те осигуряват бюджет и братята нагазват в по-дълбоки води, като започват да продуцират.
Подразделението им "Dimension Films", контролирано от Боб, се концентрира върху доходоносните тийн- и хорър филми, докато Харви се занимава с по-мащабните проекти и дава път на режисьори като Тарантино, Родригес и Гюс ван Сант. Идват и първите "Оскари".
Апетитът на Харви расте - той иска да прави многомилионни продукции като "Студена планина", който струва 80 млн. долара.
Той не искаше да е само Харви Уайнстайн, а се стремеше да заприлича на Луис Б. Майер (основател на "Метро Голдуин Майер"), коментират по негов адрес от "Дисни".
Междувременно "Мирамакс" откупуват правата върху все по-малко заглавия - само три за 2003-та, поради което им се налага да внимават новите им проекти да не са толкова рискови.
Според някои критици Харви е превърнал компанията от дистрибутор на независимо кино в
"холивудска министудия", производител на романтични комедии.
"Дименшън" продължават да носят печалби на "Дисни", но "Мирамакс" влошават отношенията си с ръководството на фирмата майка, която се опитва да осуети пускането на заглавия като противоречивата комедия "Догма" (1999 г.), осмиваща католическата църква, американските консервативни ценности и самият Мики Маус.
Ако дори само един човек се откаже да посещава "Дисниленд" заради този филм, това вече е голяма загуба, предупреди тогава шефът Майкъл Айснър, който по-късно обаче също стана "пътник"...
Официално раздялата на братята с "къщата на Мики Маус" настъпи през март, когато Уайнстайнови оповестиха плановете си за "мултимедиен гигант" и привлякоха инвестиции от "Голдман Сакс".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!