П ремиерът Сергей Станишев даде още 20 200 000 лв. допълнително, за да продължи строежът на метрото в София до края на годината. Това стана ясно след среща на министър-председателя с кмета на столицата Бойко Борисов. Средствата ще бъдат преведени другата седмица с постановление на Министерски съвет.
След срещата си с премиера кметът каза, че е доволен, защото макар да имат политически различия по въпросите, свързани с бъдещето на София, двамата са постигнали единомислие. Според Борисов с допълнителните средства е отпаднал рискът от спиране на строежа и той ще продължи до жк "Младост".
15 млн. лв. от парите ще са за сметка на държавни инвестиционни заеми по проекта "Улесняване на търговията и транспорта в Югоизточна Европа", а 5 млн. лв. са от освободен ДДС. С централния бюджет за 2006 г. на Столична община са дадени 10 млн. лв. за купуването на вагони за подземната железница.
Според разчетите около 228 млн. евро ще бъдат инвестирани в разширението на метрото от "Младост 1" до "Младост 4" и от "Младост 1" до "Дружба" и летище "София" в периода 2007-2015 г. Очаква се около 152,5 млн. евро от необходимите средства да бъдат от фондовете на Европейския съюз, а 75,5 млн. евро от държавния бюджет.
Кметът представил пред Станишев проекта за продължаване на метрото до летището и изграждането на отсечка от гарата до хотел "Хемус". Амбицията на екипа е на 3-4 януари "да сложи" този проект за 395 000 000 евро пред ЕС, тъй като, по думите на кмета, ще се чака година-две.
Правителството подкрепи проекта с подписаното през февруари 2002 г. гаранционно споразумение между България и Япония по договора за заем за разширение на софийското метро, сключен между Японската банка за международно сътрудничество и Столична община.
Кредитът е за 104 034 210 долара и трябва да бъде изплатен за 30 години с 10-годишен гратисен период. Със средствата се изгражда най-тежката част от трасето на метрото, която преминава през центъра на София - от площад "Света Неделя" под булевард "Цар Освободител" до бул. "Драган Цанков".
Премиерът и кметът на София са говорили и за необходимите 2 милиона лева за общинските училища. Тази година ремонтите на училищата са направени с прехвърлени пари от средствата, предвидени за видеонаблюдението, каза още кметът.
По-рано сутринта при откриването на учебната година в 33-о ОУ "Санкт Петербург" в Борисов се оплака, че държавата за първи път не е помогнала за общинските училища за ремонтите. Този, който не се грижи за децата, не може после да се сърди, че има организирана престъпност и че не му вървят нещата, коментира градоначалникът.
Борисов отчел пред премиера и ремонтите на пътищата в столицата, които приключват. Общината изтегли заем от 20 млн. лв. за тях. Двамата са обсъдили и реконструкцията на Околовръстния път.
Борисов и Станишев са засегнали и темата за боклука на София и местата, където да се извозят балите с отпадъци. Имаме предвид няколко места, които и Министерство на отбраната е посочило, заяви Борисов. По думите му се търсят и други места.
"С ускоряване процедурата за ОВОС ще има възможност до края на годината да започне строежът на завода за отпадъци. Рудник "Иван Русев" не бе тема на разговор", допълни кметът. Според него отварянето на депото в Суходол е крайна мярка. Без полиция там няма да може да се влезе, заяви той.
От 1997 г. насам разходите за сметта на София са нараснали девет пъти, а количеството на сметта се е увеличило само два пъти. Това каза междувременно Николай Белалов, председател на Дискусионния клуб за социална местна политика.
През 1997 г. количеството на отпадъците в София е било 185 000 тона и 10 милиона лева са били разходите за тях. През 2005 г. сметта в столицата е нараснала на 360 000 тона, а разходите за нея са нараснали на 78 милиона лева. За 2006 г. заложените средства за столичните отпадъци са 86 милиона лева.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!