Вчера той бе представен от ръководителя на Делегацията на ЕК у нас Димитрис Куркулас. Документът препотвърждава, че България е с действаща пазарна икономика и се изтъква значителният напредък в осъществяването на структурните реформи, в това число намаляването на държавните помощи, увеличаването ролята на частния сектор и подобряването на инвестиционния климат.
През следващите две години ръстът на строителните услуги у нас се очаква да бъде 15%, а делът на бранша в брутния вътрешен продукт (БВП) да нарасне два пъти - от 4 на 8-9 на сто. Това заяви председателят на Българската строителна камара Симеон Пешов, цитиран от "Дневник", в рамките на петия икономически форум за Югоизточна Европа в НДК. За сравнение през 2002 г. произведената в цялата индустрия брутна добавена стойност се равнява на 24,5 на сто от БВП.
От следващата година Министерството на финансите (МФ) ще предлага целеви емисии лихвоносни държавни ценни книжа (ДЦК), предназначени за граждани, съобщи зам.-министърът на финансите Красимир Катев. Те ще бъдат със срок между три и пет години. "За да направим емисиите по-популярни сред населението, част от тях ще бъдат деноминирани в евро, с повишаващ се лихвен купон", каза Катев на работна среща с управителния съвет на Българската дилърска асоциация. Според него една емисия в евро с по-дълъг падеж, при която лихвеният купон се повишава на всеки шест месеца, ще бъде атрактивна за гражданите. "Лихвата може да се повиши от четири процента за първите шест месеца до над осем на сто в края на периода", допълни заместникът на Велчев.
Около 20 млн. лв. търси Комбинатът за цветни метали (КЦМ) в Пловдив, за да модернизира производството си според европейските стандарти за околната среда. Досега предприятието е инвестирало 52 млн. долара в ново производство, осигурени от Японската банка за международно сътрудничество. Други 38,8 млн. лева са кредит от Черноморската банка за търговия и развитие (ЧБТР) и собствени средства. Това разказа вчера мениджърът по екозащита в предприятието Милан Чалъков по време на кръглата маса "Европейските еконстандарти - изисквания и перспективи пред българския бизнес".
Само 20 лв. ще ви излязат разходите за гориво за изминаване на разстоянието от столицата до Варна, ако колата ви е на метан, показват изчисленията на фирмите, които се занимават с приложението на природния газ в транспорта у нас, отбелязва "Стандарт". Цената на екогоривото в България е само 15 ст. на килограм и все още не се облага с акциз. Използването на природния газ излиза близо три пъти по-евтино от бензина. Изчисленията показват, че за изминаване на 100 км даваме средно 11,70 лв. за бензин, 8,25 лв. за пропан-бутан и 4,45 лв. за метан. Монтирането на газова уредба струва около 230 лв. Но бутилката за нея е доста скъпа - към 700 лв.
Българските черноморски курорти може да се окажат предпочитана дестинация за германските туристи пред почивката на остров Палма де Майорка. Това става ясно от кореспонденция на Михаел Донхаузер от Балеарския остров, излъчена по радио "Дойче веле". В нея се прави сравнение на туристическите условия, предлагани по Българското Черноморие и световноизвестния испански курорт.
"Противно на възгорделите се жители на остров Майорка, домакините от Източна Европа проявяват значително по-голяма толерантност спрямо привичките на гостите от Германия. Една ракия струва 50 цента, а една бира - 1 евро". Така Гюнтер Зомер, шеф на най-големия туристически клуб за пътувания на острова "Мюлер туристик", описва разликите между двете страни, измерени в цифри. През следващото лято туроператорът смята да изпраща за България по шест пълни самолета всяка седмица. "В епицентъра на плажните партита на остров Майорка цените са повече от два пъти по-високи в сравнение с курортите в България.
Между 400 и 800 млн. лв. от фискалния резерв се очаква да отпусне държавата за изграждането на инфраструктурни обекти през 2004 г., съобщи шефът на Българската стопанска камара Божидар Данев по време на Икономическия форум. България изостава в развитието на инфраструктурата си, което я прави силно неконкурентна пред чуждестранните инвеститори. Това се явява бариера за трафика на хора и капитали не само в региона, но и между Азия и Европа, подчертаха участници в кръглата маса, посветена на проблемите на инфраструктурните проекти и обществените поръчки.
Ипотечните кредити за покупка или ремонт на жилище, които набират скорост у нас, в следващите 2-3 години могат да доведат до трусове в банковата система, предупреждава "Сега". Причините са очакваният натиск от страна на вложителите в банките за повишаване на лихвените проценти по кредитите, както и рисковете при блокиране на депозитите за големи периоди от време - 10-15 години. Очакваното повишение на лихвените нива пък ще се отрази негативно върху кредитополучаталите и ще доведе до ръст на инфлацията в страната. Около това становище се обединиха инвестиционни посредници, банкови дилъри и експерти по банково дело в рамките на Икономическия форум за Югоизточна Европа.
Ефективни протестни действия готвят работници от девненския завод "Полимери". Над 40 души от цех "Диафрагмена електролиза" обявиха пред областната управа, че може да спрат пътническите влакове на гара "Повеляново".
"Производителите на кожени изделия и обувки трябва да бъдат защитени от контрабандния внос", заяви председателят на Съюза на кожарската, кожухарска и обувна промишленост Соня Петкова. "Нерегламентираният внос на тези стоки е за над 10 млрд. лв. годишно", алармира Петкова. Според нея това довело до фалита на много наши фирми.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!