Правни проблеми ще намалят цените на ЕРП, пише още "Пари". Между 40 и 50 млн. лв. е предлагала българска фирма за покупката на мажоритарния дял (до 67%) от Електроразпределение-Столично, научил вестникът. Това е най-голямото дружество сред седемте ЕРП, обявени за приватизация. Консултантът по сделките е BNP Paribas. В момента в енергийното министерство се обсъждат докладите на консултанта, но не се дискутират цени и начини за приватизация. По информация на ведомството раздържавяването на електроразпределителните дружества трябва да започне в средата на годината. В почти всички дружества има неизяснени правни проблеми със собствеността на съоръженията. За нея претендират общини и заводи, а до 2008 г. тя трябва да е собственост на съответното ЕРП. Това вероятно ще е един от проблемите, който ще доведе до намаляване на цените на дружествата.
"Пламен Петров: Добре е държавата да вземе поне 35% дивидент от печалбата на БТК", четем още в "Пари". Печалбата на БТК няма нищо общо с новия собственик на компанията, заяви транспортният министър Пламен Петров. Какъв ще бъде дивидентът от печалбата на мениджърския екип, ще реши общото събрание на компанията. Той може да е от 0 до 100%. Когато инвеститорът е подавал оферта, той не е знаел, че държавата ще поиска да си плати дивидент. В момента АП води преговори с купувача по всички параметри, включително и по дивидента. Има два варианта. Ако дивидентът се разпределя преди сключването на сделката, той може да бъде и 100%. Ако се разпределя след приватизацията, добре е в държавата да отидат поне 35% от него, защото след приватизацията дивидентът се разпределя от акционерите. Чистата печалба на БТК за м.г. е 115 млн. евро и не е без значение държавата да си прибере дивидент от нея, каза Пламен Петров. Има всички шансове да се появи трети GSM оператор на пазара. Не е ясно дали купувачът на БТК ще поиска дела на БТК в "Мобиком".
Предлагат лизингови схеми за финансиране на МСП, информира още "Пари". Финансиране на технологичното преоборудване на малките и средните предприятия в контекста на присъединяването им към Европейския съюз посредством лизингови схеми е поредният ангажимент на Българската стопанска камара за създаване на допълнително финансиране за тези фирми. В тази връзка предстои и подписване на рамково споразумение между БСК, "Юнионбан"к и "Юнионлизинг" ЕАД. Поради затруднения достъп до финансови ресурси е необходимо популяризирането на нетрадиционните форми на финансиране като лизинг, рискови фондове и рисков капитал, както и гаранционен фонд за МСП, смятат от БСК.
България очаква с 8-12% повече чужди туристи, съобщава "Дневник". Въпреки войната в Ирак тази година чуждите туристи у нас се очаква да бъдат с 8-12 на сто повече от 2002 г., каза зам.-министърът на икономиката Димитър Хаджиниколов, който отговаря за сектора. Прогнозата се основава на информация от хотелиери и туроперотори. Няма белези, че военната операция срещу Багдад ще предизвика отлив на туристи и откази от записвания за летния сезон. Това обяви в понеделник Хаджиниколов. Според него страната не е сред рисковите държави за почивка, каквито са Мароко, Египет, Тунис, Турция, Кипър. Няма опасност от провал на чартърната програма за лятото заради разположените американски военни части на летището в Сарафово, заяви още Хаджиниколов.
"Булгаргаз" може да шокира индустрията с нови цени, пише още "Дневник". Цената на природния газ да бъде увеличена с между 4% и 7% от началото на април заради повишаване на цената на доставките от "Газпром". Това предлага "Булгаргаз" на Държавната комисия за енергийно регулиране (ДКЕР). В момента цената на природния газ е 280.06 лева с ДДС за 1000 кубически метра. Държавната газова компания иска повишение и в таксата за пренос от 25 на 30 лв. за 1000 куб. метра. "Агрополихим" може да спре, ако предложението се приеме", заяви членът на съвета на директорите на девненското дружество Филип Ромбо пред "Дневник". Настояваме за предварителна информация за цените, за да можем да си направим сметката, обясни той. Природният газ заема 85% от разходите на "Агрополихим" и е основна суровина за производство. По думите на Ромбо увеличението е необяснимо, при условие че има намаление с 25% в курса на долара спрямо еврото.
Четири световни компании преговарят за" Мобилтел", информира още "Дневник". Българският мобилен оператор "Мобилтел" може да смени собствениците си, пише в последния си брой авторитетното австрийско списание "Профил". Според информация на изданието четири известни компании са заявили преди няколко седмици пред инвеститорската група около Мартин Шлаф интереса си към "Мобилтел". Това са английската "Водафон", скандинавските "Телиа/Сонера" и "Теленор", както и "Телеком Аустрия", чийто президент Хайнц Зунд от няколко месеца е в надзорния съвет на "Мобилтел". Собственикът на мобилния оператор Мартин Шлаф не е пожелал да коментира, но само е заявил, че не може и не иска да назове имена. "За нас винаги е било ясно, че нашият ангажимент няма да е за вечни времена", изтъква обаче пред "Профил" партньорът на Шлаф Херберт Кордт. Според изданието няколко дни Шлаф e бил на кратко посещение в София, където се срещнал с местни бизнес партьори, високопоставен правителствен служител и инвестиционни банкери.
С част от парите от Москва ще изплащаме външен дълг, пише "Сега". Русия плати $32,2 млн. от дълга си към България. Вчера парите бяха преведени по сметка на финансовото ни министерство. "Възприемам го като подарък за рождения си ден", пошегува се финансовият министър Милен Велчев. Средствата ще отидат в бюджета и във фискалния резерв, съобщиха от министерството. Тази част от руския дълг, която ще влезе в бюджета, може да се използва за всичко, обясниха от министерството. Парите, които ще отидат във фискалния резерв, щели да послужат за плащания по външния дълг. Първоначално споразумението предвиждаше Русия да плати $35 млн. от дълга си с доставки на ядрено гориво.
Жп билетите няма да поскъпват, успокоява "Сега". "Лекото повишение на превозваните товари от началото на годината и падащите цени на горивата предотвратяват повишението на цените на билетите", каза генералният директор на БДЖ Владимир Дунчев. Железницата преговаря дори за закупуването на 20-30 нови мотриси. Немските железници - "Дойче Бан", и БДЖ ще правят смесена фирма, която може да е първият алтернативен жп превозвач у нас. Това съобщи вчера транспортният министър Пламен Петров. Предложението на германския превозвач е да поеме транспортирането на тежкотоварни камиони от българо-сръбската до българо-турската граница. БДЖ не разполага с такива платформи. Това се прави от "Дойче Бан" в Унгария, Австрия и др. Така превозвачите спестяват от пътните такси, повишават безопасността и осигуряват време за почивка на шофьорите. "За нас това ще означава свежи пари за ремонт на жп инфраструктурата, тъй като новият превозвач ще плаща такси за преминаването по жп мрежата", каза Петров.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!