В регистъра към БНБ в момента се вписват всички задължения на граждани и фирми към банките. Преди няколко месеца доскорошният шеф на мисията на МВФ за България Джералд Шиф за първи път постави открито въпроса за сериозния ръст на кредитите в страната и изказа опасенията си, че това може да доведе до увеличение на дела на лошите заеми.
Около 80 хлебопроизводители блокираха в понеделник за 15 минути главен път Е-79. Те за пореден път протестираха срещу нелоялната конкуренция и неравнопоставеността на фирмите в бранша. Към предприемачите се присъедини и зам.-председателят на КНСБ Валентин Никифоров, който обяви подготовката на национален митинг на хлебопроизводителите, насрочен за края на седмицата. На протеста присъстваха областният управител и кметът на Перник.
Това е последната от серията прояви, при които се смесват чисто професионални със синдикални и политически искания. Пазарният проблем стана за пореден път повод синдикалисти да се изявят заедно с браншовата организация на производителите. По същия начин само през миналата седмица синдикатите използваха недоволството на таксиметровите шофьори, изказаха мнения за концесионирането на летищата и за метода на приватизация на ТЕЦ "Бобов дол".
Само правителството ще одобрява стратегиите за приватизация, предвиждат подготвяните от икономическото министерство промени в закона. Досега се изискваше и гласуването им в парламента. В бъдеще стратегиите ще се внасят от министрите, които упражняват правата на акционер или съдружник в дружеството, а не от досегашните работни групи, включващи представители на различни ведомства.
В Закона за приватизация е записано, че чрез публично оповестен конкурс и по стратегия ще се раздържавяват 15 компании - "Булгартабак", БТК, "Кинтекс", "Тератон", БМФ, БРП, ВЗМ - Сопот, "България ер" и седемте електроразпределителни предприятия (ЕРП). Досега парламентът е одобрил стратегиите за ЕРП и "България ер", а тази на "Булгартабак" е одобрена от икономическата комисия. Според поправките, предлагани от ведомството на Лидия Шулева, към датата на влизането им в сила при заварените положения приватизацията ще се извършва по досегашния ред.
От началото на 2004 г. българските и чуждестранните производители на строителни материали ще имат равен статут на местния пазар. Това предвижда Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на строителните продукти, приета от Министерския съвет миналата седмица. Изменението на наредбата е продиктувано от необходимостта за уеднаквяване на техническите правила, норми и процедури в оценяването на строителните продукти.
Още не са уточнени гратисните периоди, в които ще важат новите и старите изисквания към производителите. Според приетите от правителството нововъведения на пазара ще се въведе ред за регистрирани лицата, които ще оценяват съответствието. Целта на подобна мярка е да не се затруднява по никакъв начин инвестиционният процес.
България ще плаща ежегодно вноска в бюджета на ЕС, когато стане негов член, информира "Сега". Като сума тя ще представлява между 0,9 и 1,1% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната за съответната година. Това стана ясно от лекцията, която финансовият министър Милен Велчев изнесе вчера пред студенти на Стопанската академия в Свищов. Според прогнозата за БВП за догодина тази сума трябва да е около 400 млн. лв. Но през 2007 г. БВП ще е по-висок.
Велчев уточни, че вноската ще се образува от бюджетните приходи от мита върху захарта и допълнителните налози върху селскостопанска продукция, приходите от ДДС и според брутния национален доход. Точното съотношение, с което ще участват тези приходи, ще бъде определено по време на преговорите през следващите няколко месеца, отбеляза финансовият министър.
Ако акцизът върху дизеловото гориво се повиши от сегашните 340 на 390 лв. на тон, инфлацията догодина ще е 10%. Това заявиха вчера шефовете на няколко браншови организации на фирми за тежкотоварни и автобусни превози. За разлика от таксиметровите водачи, които не желаят акциза върху пропан-бутана да се вдига от сегашните 260 лв., те настояват да не се пипа налога върху дизеловото гориво. Ако акцизът върху пропан-бутана се вдигне от сегашните 260 на 360 лв. на тон, такситата пък ще станат по 90 ст. на километър, заяви шефът на Националния съюз на превозвачите към обединение "Промяна" Румен Крумов.
"Няма за какво повече да преговарям с шофьорите на таксита и няма какво повече да отстъпвам", заяви в Русе вчера вицепремиерът Николай Василев. Проблемът с акцизите трябва да бъде решен от финансовото министерство. "Аз обаче съм против евентуални отстъпки и сваляне на акцизите", уточни Василев. За възрастта на автомобилите според транспортния министър нещата щели да се развият като при товарните превозвачи и накрая те ще приемат новите изисквания на правителството.
Минималната цена, на която ще се предложат 16% от акциите на ИПК "Родина" на борсата утре, ще е по-ниска с 65,5% спрямо цената от края на миналата седмица. Наддаването за пакета от 131 000 акции ще започне от 5 лв. за всяка акция. В петък минималната цена, на която се търгуваха акциите на печатницата, беше 14,5 лв. за акция. Причината за по-ниските цени е слабият интерес към книжата. "Искаме да предизвикаме интереса на купувачите", коментираха от посредника - "Първа финансова брокерска къща". За продажба на борсата остават още 27,276% от акциите на печатницата.
Масови фалити на превозвачи ще има след увеличението на акциза на дизела, отбелязва "Стандарт". Заради високите цени на горивото малките фирми няма да са конкурентоспособни и ще бъдат изхвърлени от пазара. Това предупредиха шефове на осем асоциации на автобусни и автомобилни превозвачи. Ако се вдигне дизелът, ще поскъпне и животът. С този аргумент те поискаха от правителството да не увеличава изобщо акциза на горивото. Близо 80% от фирмите, които извършват международни автомобилни превози, са малки, имат не повече от 10 камиона, обясни Георги Петърнейчев от Съюза на автомобилните превозвачи. След като акцизът се вдигне от 340 на 390 лв. на тон, дизелът ще поскъпне с 10%.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!