Нови екоинвестиции ще притиснат бизнеса, предупреждава "Дневник". Производителите и вносителите на всички пакетирани стоки ще трябва да въведат система за събирането, транспортирането и рециклирането на отпадъците от опаковките. Това гласи проектозаконът за управление на отпадъците, който следващата седмица ще влезе за гласуване в Народното събрание, съобщиха от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Първоначалната инвестиция, която бизнесът трябва да направи за въвеждането на новото изискване, се изчислява на 23 до 26 лв. за човек от населението на България, каза Цветанка Костадинова, началник отдел "Управление на отпадъците" в МОСВ. По груби сметки това означава, че предприятията и вносителите трябва да вложат над 200 млн. лв. наведнъж.
"Частична самостоятелност е вредна за общините според Паскалев" е друго от заглавията в "Дневник". Вицепремиерът Костадин Паскалев в четвъртък се обяви против частична децентрализация на общинските финанси. Ако има решение за непълна самостоятелност на общините през 2003 г., то е по-скоро вредно, отколкото полезно, заявил за вестника Паскалев. Във вторник финансовото министерство обяви, че правителството все още не е решило доколко независими ще са общините. Предложението на работната група по финансовата децентрализация предвижда общините сами да определят местните такси. Предложението бе критикувано от бюджетната комисия и царските депутати Нина Чилова и Иван Искров. Народният представител от ДПС Арсо Манов заяви, че децентрализацията ще има негативно влияние за НДСВ при местните избори. Юристът Михаил Миков от "Коалиция за България" твърди, че някои текстове противоречат на конституцията.
"Банк Аустрия": Кабинетът слуша най-вече МВФ" е също заглавие в "Пари". В провеждането на икономическата си политика българското правителство повече се придържа към споразумението с МВФ, отколкото към програмата, с която спечели последните избори, пише "Банк Аустрия" в своя доклад за българската икономика. Институцията изготвя такива документи на всяко тримесечие. Според нейните наблюдения обещаното намаляване на данъците е отложено, а процесът на вземане на решения за приватизация е също така бавен, както и преди. "Банк Аустрия" предвижда подобряване на текущата сметка през тази година и малко по-висок икономически растеж, но в същото време е ревизирала значително надолу очакванията си за преките чуждестранни инвестиции. Едва ли може да се определи като позитивна и оценката й за процеса на приватизацията и преструктурирането на икономиката.
Още от "Пари": 1.017 млрд. лв. повече в бюджета след три години. С 1,017 млрд. лв. ще нараснат приходите в бюджета след три години в резултат от изпълнението на Програма за повишаване събираемостта на данъци, мита и социалноосигурителни плащания, приета вчера от кабинета. Още тази година постъпленията ще нараснат с 260 млн. лв., съобщи финансовият министър Милен Велчев. 100 млн. от тях ще дойдат от по-доброто събиране на данъците, 100 млн. - от митниците, и 60 млн. лв. - от осигуровките. Мерките са свързани най-вече с подобряване на контрола върху събираемостта, обясни Людмила Елкова, шеф на дирекция Данъчна политика във финансовото министерство. Ще се прави ежемесечна селекция на всички длъжници. Те ще бъдат обособени в три групи - със събираеми, частично събираеми и несъбираеми просрочени задължения. Вниманието на данъчните органи ще бъде насочено към рисковите групи. Подготвяните промени в Търговския закон ще ускорят обявяването в несъстоятелност на длъжниците, чието имущество ще бъде разпродавано за погасяване на задълженията им.
Уточнява се процедурата за пътните такси, пише "Пари". Проблемите с автомагистралите трябва да се решат комплексно, защото от 1 януари 2004 г. България трябва да въведе съответния европейски ред при пътните такси. Това каза вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Костадин Паскалев. Според вицепремиера най-благоприятният момент е това да бъде съчетано с доизграждането на пътната инфраструктура в страната. Изборът на инвеститори ще става по Закона за концесиите. По думите му на този етап единственото желание да се правят корекции в Закона за пътищата са свързани с искането на министъра по европейска интеграция и на транспортния министър да приключат преговорите по Глава 9. Не става дума за цялостно въвеждане на механизма, който все още е на ниво техническо задание, разработено от Изпълнителна агенция Пътища, уточни Паскалев. Предстоят минимум осем месеца работа, за да се стигне до изчистването на процедурата, по която ще се осъществява тази дейност. Едва тогава можем да говорим за включване на конкретни текстове в нормативните актове, които да регламентират точно по какъв начин ще се осъществява дейността, заяви министърът. Той изясни, че в Европа най-привлекателни за българските специалисти са вариантите на Италия, Испания и Португалия.
ОДС и КНСБ искат да спре приватизация на БТК, съобщава "Сега". ОДС смятат, че процедурата за приватизация на БТК трябва да бъде спряна и да бъде проведена след поканата за членство на България в НАТО. Това заяви депутатът Никола Николов вчера. Агенцията за приватизация избра регистрирания във Виена "Вива венчърс холдинг" за предпочетен купувач на 65% от акциите на БТК. Цената от 200 млн. евро. Николов обяви за изключително ниска, тъй като се равнява на двегодишната печалба на телекома. "Вива венчърс" няма опит в тази област и не е стратегически инвеститор, смята депутатът. Неговият колега Благой Димитров пък имал информация за свързани лица във фирмата, избрана за купувач на "Булгартабак", "Тобако кепитъл партнерс" и "Вива венчърс". Да се спре и отложи сделката за приватизацията на БТК искат и от синдикалната федерация на съобщенията към КНСБ. Писмо с тези искания било пратено до президента Георги Първанов, председателя на Народното събрание Огнян Герджиков, министър-председателя Симеон Сакскобургготски и до директора на Агенцията по приватизация Апостол Апостолов.
Правят персонален регистър за осигурителните вноски, информира още "Сега". Да се въведе персонален регистър по който ще се засичат всички осигурителни вноски и който ще отсява коректните и некоректните платци. Това предвиждат част от мерките за повишаване на събираемостта на приходите в държавния бюджет, които кабинетът одобри на вчерашното си заседание. Освен повишена събираемост от социално-осигурителните плащания, по-високи сборове се чакат също от данъчните и от митниците. През тази година е разчетено в хазната да влязат 260 млн. лв. повече от 2001 г. Догодина приходите ще се увеличат с още 541 млн. лв. Очаква се през 2004 г. да се събират 1,017 млрд. лв. повече в сравнение с тази година, пресметна финансовият министър Милен Велчев. Освен това се очакват и други допълнителни постъпления, но размерът им в момента не може да се определи, обясни финансовият министър. Според него още тази година данъчните и митниците ще съберат с по 100 млн. лв. повече. 341 млн. лв. повече от данъчни плащания се чакат през идната година.
Свободната конкуренция остава мечта, новият законопроект отново даде изключителни права на БТК, пише седмичникът "Кеш". Парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации разгледа на 24 октомври на първо четене внесения от Министерството на транспорта и съобщенията законопроект за далекосъобщенията. Депутатите предоставиха възможност на браншовите организации в сектора да присъстват при първото обсъждане (на 17 октомври) и отново да внесат предложенията си в комисията преди повторното обсъждане на закона. Необичайното положение да се прослушат отново засегнатите страни се породи, защото кабинетът предложи законопроект, който е писан само за едно търговско дружество (БТК), което е в процедура на приватизация. България трябва да извърви своя път, смята Божидар Симеонов, директор на "Политика в далекосъобщенията" към МТС. Според него законопроектът ще доведе до очакваната либерализация на пазара. От 1.01.2003 г. "всеки ще може да ползва своето". Интересно е какво ще ползват останалите оператори, след като законът досега им забраняваше да изграждат мрежи. Дори и да не се броят случаите, в които частните оператори доизграждат нужната им мрежа и я даряват на БТК, все пак правителството трябва да съзнава простичкия факт, че тази инфраструктура е строена с парите на родния данъкоплатец.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!