В ече има европейски пазар, американска и азиатска конкуренция за биоразграждащи се торбички за боклук. Новите производствени технологии, основаващи се на скорбяла от картофите, щадят природата. Ще са нужни обаче векове, за да изчезнат от природата класическите торби и чували.
За биоеквивалентите им са нужни само няколко седмици. Лидер в това производство е завод във френската област Нормандия. Преди три години предприятието промени производството си и заложи на екопродуктите, по-специално в областта на найлоновите торбички.
Скорбялата от картофите се трансформира в гранули, а те попадат в машина, която се нарича екструдер. Целта е материалът да стане еднородна смес и да се превърне в пластмаса.
Сега на дневен ред идва проблемът да се възпитат гражданите да използват биоторбичките. По-интересното е, че новите продукти са полезни за околната среда, тъй като обогатяват почвата.
Хората, които стоят зад идеята за това предприятие са направили експеримент, като засадили растения на място, където не са изхвърлени биоторби и на място, където има такива. Оказва се, че там където има биоторбички растенията се развиват по-бързо.
Във Франция предстои въвеждането на забрана на найлоновите торбички в големите магазини през 2010 г. Перспективата заводът за биопроизводство в Нормандия да разшири дейността си е отлична. Засега те са се съсредоточили върху производството на меки материали, но имат идеи да правят биоразграждащи се пластмасови прибори за хранене, чинии и други продукти.
Двете основни вериги супермаркети във Великобритания водят истинска биобитка. "Войната на зелените торбички" - така е по-известно съперничеството между големите компании на Острова от известно време насам.
Хранителните вериги са се заели с намаляването на замърсяването на околната среда и са заложили името си в това начинание. В големите супермаркети в цялата страна се предлагат безплатни торбички с надпис "биоразграждащи се".
Интересно е да се отбележи, че всяка година британците изхвърлят 17 млрд. найлонови торбички! Освен това кампанията на мощните вериги призовава повторното им използване, дори те да са от друг магазин конкурент.
3,2 млрд. найлоновите торбички се купуват годишно в България, сочи справка на екоминистерството. Това означава, че всеки българин използва поне една найлонова торбичка дневно.
Столична община се обърна с апел към всички търговски вериги да използват биоразграждащите се торбички. У нас найлоновите пазарски чанти са все още широко разпространени и използвани като опаковъчен материал. Те са предпочитани от производителите, защото са евтини.
От миналата година досега обаче над 100 фирми и големи магазини като "Мосю Бриколаж" и СВА предлагат на своите клиенти биоразграждащи се торбички от дегрален. Те се разграждат за две години и могат да бъдат рециклирани.
Тези торбички не могат да се съхранят на открито или при температура над 30 градуса, защото губят механичните си качества и започва процес на разграждане.
Внедряването на дегрален е заслуга на великотърновската фирма "Екстрапак", която получи миналото лято лиценз от канадската EPI за производство на оксоразграмиди опаковки.
Една от първите издателски компании, която опакова вестниците си "Дневник" и "Капитал" в пликове дегрален, е "Икономедиа".
Тази пролет "Екстрапак" бе обвинена в нелоялна конкуренция от производители на опаковки. Някои от тях започнаха собствени проекти за производство на биоразграждащите се опаковки.
Като алтернатива на употребата на найлоновите опаковки, се появиха и фирми, които се специализираха в производството на хартиени пликове и опаковки. Този вид екопроизводство обаче среща своите противници, защото хартиените опаковки генерират пет пъти по-голям обем отпадъци, а както е известно в България пространствата, където могат да бъдат събирани и съхранявани боклуците, са дефицитни.
Срещу хартиените торбички има и един безспорен аргумент - увеличеното използване на хартия означава изсичане на гори, а рециклирането й е слабо застъпено. От рециклираната хартия обаче, която е три пъти по-евтина от натуралната, могат да се произвеждат екоторбички.
Това е идеята на студентите от студентската компания Art&Innovation Group, създадена по проекта "Учебна студентска компания 2008". В тяхна подкрепа са "Джуниър ачийвмънт България" и "Нестле".
Студентите са предложили проекта си за реализация на компанията за производство на опаковки "Чайка АД" във Варна.
Отскоро започна производство и на торбички от специален полимерен материал - еколен, биограздим полимер, който се саморазгражда в природата за период от четири до шест месеца.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!