МВР е получавало пари от безмитната търговия с горива в продължение на 17 години независимо от настойчивите критики на Европейската комисия и САЩ срещу този търговски режим като източник на корупция, пише днес във в. "Сега" журналистката Цветелина Соколова.
Сметната палата разкри, че фирмата, която държи бензиностанцията на ГКПП Капитан Андреево, плащала на полицията процент от печалбата си.
Разследването на авторката показало, че безмитната търговия с горива у нас се държи от турския гражданин Фуат Гювен.
Според публикацията в "Сега" Национална служба "Полиция", без да е имала юридическо основание, е събирала процент от печалбата на фирмата, която държи бензиностанцията на ГКПП Капитан Андреево, пише в доклад на одиторите, които са проверявали сметките на полицията за периода януари-септември 2007 г.
Парите са постъпвали официално в тази служба на МВР.
Преводи към полицията от безмитната търговия с гориво се извършват от 1992 г. до 2006 г. Основанието е заповед на тогавашния финансов министър Иван Костов, според която се дава лиценз за безмитна търговия с горива на фирма "Братя Василеви" и срещу това тя подобрява инфраструктурата на ГКПП и внася отчисление от печалбата си за държавата.
Впоследствие, но неясно точно кога, Васил Василев продал на Фуат Гювен бензиностанциите на "Братя Василеви".
В публикацията на вестника не се споменава нищо за другият собственик на безмитни бензиностанции на граничните КПП в началото на 90-те години на миналия век - известният бизнесмен Борислав Дионисиев.
Дори и след като нормативното основание за плащанията отпада, фирмата продължава да превежда пари, става ясно от доклада.
Затова Сметната палата настоява да се изясни юридическото основание, на базата на което Национална служба "Полиция" ги е приемала. Върху сумата трябва да бъде платен и данък печалба. В доклада не се посочват конкретните суми, превеждани на полицията.
Безмитните търговски обекти са критикувани, защото създават нелоялна конкуренция и служат за прикритие на контрабандата. Бензиностанциите са подозирани, че продават гориво, което се препродава после в страната.
По данни на бившия зам.-министър на финансите Георги Кадиев за 2006 г. през бензиностанциите на Гювен, които тогава са били 9, са минали 15% от оборота на дизел в България срещу 85% на останалите 5000 бензиностанции.
След последния междинен доклад на Еврокомисията от края на януари правителството бе принудено да реши, че безмитна търговия по сухопътните граници няма да има.
"Сега" цитира доклада на ЕК,в който се твърди, че фришоповете и бензиностанциите са "средищна точка на местна организирана престъпност и корупция".
Едва преди месец политическият съвет на тройната управляваща коаалиоция и министър Петков се изказаха ясно за затварянето им.
"От 1991-1992 г. до към края на 2006 г. безмитните оператори внасяха 2% от оборота си по сметката на агенция "Митници", въпреки че през голяма част от времето нямаше ясни нормативни основания за това", пояснили пред авторката в "Сега" юристи към Асоциацията на безмитните оператори.
Не можели обаче да коментират случая с фирмите на Фуат Гювен, който е внасял процент от печалбата, а не от оборота, и то не по сметка на митниците, а на полицията.
От одита на Сметната палата става също така ясно, че полицията не е получавала пари за извършвана от нея дейност по договори за охрана на фирми. Те са й плащали в натура.
Одиторите са намерили двустранно подписани протоколи за това. Става дума за грубо нарушение на бюджетната дисциплина, се подчертава в доклада на Сметната палата, цитиран в "Сега.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!