Б роят на катастрофите по българските пътища расте всяка година, но въпреки това реално не се взимат никакви мерки, за да се обърне тази тенденция.
Тази седмица в "Капитал" попитахме читателите си за това какви са причините за стотиците загинали на година. Поискахме мнението и на няколко човека от бизнеса за това какво може да се направи, за да се подобри положението.
Според хората, дали мнение в блога на вестника, огромният брой катастрофи се дължат основно на
бездействието на няколко държавни органа.
- През 2005 г. са регистрирани 85 772 пътнотранспортни произшествия.
- Според статистиката на КАТ миналата година в България са станали 8224 катастрофи, при които са пострадали 10 112 човека. 35 на сто от тях са станали след сблъскване между два автомобила, при което са загинали 350 човека.
- Според годишния доклад на Държавно-обществената консултативна комисия за безопасност на движението (ДОККБД) Най-голям дял на катастрофите по вина на водачите е превишената и несоъбразената скорост. Поради тази причина са станали 3210 произшествия, при които са загинали 439 за миналата година. От комисията твърдят, че ако се намали средната скорост на движение на автомобили с 10%, броят на жертвите се намалява с 30%. Неправилното изпреварване и навлизането в насрещното движение е второто по степен на опасност нарушение. Следствие от тях през 2005 г. са станали 550 катастрофи, при които са загинали 145 човека и са ранени 854, пише в годишния доклад на комисията за безопасност. Най-голям брой пътнотранспортни произшествия със загинали граждани поради горните две причини са допуснали водачите на възраст между 25 и 35-годишна възраст.
- Отнемането на предимство е причина за смъртта на 144 човека и 2798 ранени, участвали в 2139 катастрофи. Други причини за катастрофи по вина на шофьора са отнемане на предимството на пешеходец, употреба на алкохол, неправоспособност...
- От участвалите в катастрофи едва 58% са ползвали колани на предните седалки на колите, а на задните седалки са мизерните 2%. Ползването на детски обезопасителни седалки е още по-ниско - 1%. Задължително е да се отбележи, че в по-голямата част децата, които са загинали в автомобили при катастрофи миналата година, техният брой е 26, са били без колани и защитни седалки, а са седели или на предната седалка, или в скута възрастните отзад.
- По брой произшествия на 1 милион население България съвсем не е на първо място. Със своите 120 загинали на пътя на 1 млн. тя се нарежда между Франция и Италия и е далеч зад Португалия и Гърция, които са близо 210. Но за разлика от страните в Европейския съюз държавата тотално е занемарила тези процеси. В страните от Европейския съюз намаляването на катастрофите заема едно от челните места по приоритети. И резултатите са налице трайна тенденция за намаляване на катастрофите и жертвите от тях.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!