Т ранспортното министерство и фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (бившата агенция "Пътища") още не знаят колко ще струват различните видове винетки от следващата година.
На извънредно заседание на транспортната парламентарна комисия в четвъртък шефът на пътната агенция Веселин Георгиев не можа да даде отговор на браншовите организации на превозвачите и на депутатите за цените им. Той обеща лепенките да не поскъпват драстично, както първоначално твърдеше.
Неотдавна Георгиев прогнозира, че през 2007 г. цените им може да се увеличат двойно спрямо тази година.
Неяснотите колко ще струват стикерите, предизвикаха напрежение сред превозвачите, които имали информация, че увеличението ще е 16 пъти, каза председателят на Съюза за обединение в автомобилния транспорт Койчо Русев. Според него компаниите са затруднени да направят пресмятания за разходите си от следващата година. Те вече се готвят да калкулират новите тарифи в цените на превозите и вероятно в цените на автобусните билети. Подобни настроения има сред членове на Националното сдружение на превозвачите, поясни председателят му Румен Крумов.
Двучасовото обсъждане в парламентарната комисия обаче не доведе до по-голяма яснота по въпроса.
Досега са известни само прогнозните тарифи на консултанта по въвеждането на винетната система - австрийската компания "Дурне консултинг", които предвиждат годишните винетки за леки автомобили през 2007 г. да струват 63 лв. вместо сегашните 58 лв., а за камионите и автобусите цената да се повиши съответно до 633 и 317 лв. Тези суми бяха включени в правителственото решение през 2004 г. за въвеждане на системата.
Шефът на пътния фонд смята, че е възможно сегашните тарифи да останат и непроменени. От друга страна, той посочи, че се чакат актуализирани проучвания на австрийския консултант за цените на винетките, които ще са готови до края на септември.
Георгиев не пожела да обясни пред депутатите причините за актуализацията. Според експерти новите сметки се правят заради поскъпването на петрола и нефтопродуктите през последната година и намаления обхват на платените пътища. Европейският съюз изисква да отпаднат 16 300 второкласни и третокласни пътища и да останат 3000 километра магистрали и първокласни пътища.
Според ръководството на пътния фонд със 130-160 млн. лв. приходи от винетки годишно могат да се поддържат всички пътища. Намеренията на агенцията са през 2007 г. да събере 177 млн. лв., каквито са прогнозните проучвания на консултантите. За тази година бяха планирани 169 млн. лв., но от фонда не могат да се похвалят с добра събираемост, тъй като до момента приходите са 131 млн. лв., а очакванията са до края на да достигнат най-много 160 млн. лв. Ръководството смята, че това се дължи на фалшифицирането на стикери.
Новите цени ще бъдат съгласувани с Европейската комисия в средата на октомври. Шефът на фонда направи интересното уточнение, че цената на стикерите няма да е по-ниска от тази на най-евтината винетка в ЕС (в Словакия), нито по-висока от най-скъпата (в Унгария). За сравнение - в Словакия годишната винетка за лек автомобил е 29 евро, колкото българската, която е 58 лв., а в Унгария е 137 евро, или над 270 лв. За камионите тарифите са съответно 477 и 703 евро.
От следващата година българските и чуждестранните превозвачи трябва да плащат една и съща цена за винетките, защото подобно условие бе договорено в преговорите при затварянето на глава "Транспорт".
Спорно се оказа намерението от догодина да бъде въведена и еднодневна винетка за леките автомобили, защото това би наложило отпечатването на огромен резерв. Предварителните изчисления са, че тези стикери ще струват най-малко 70 ст., но очакванията са за цена около лев. За тази промяна се изисква и решение на правителството.
Георгиев обясни, че съотношението между винетките за камиони и леки автомобили не може да е над едно към шестнайсет, каквито са европейските изисквания.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!