Историята на руското автомобилостроене - и по-специално на "Лада", е тясно свързана с "Фиат".
Още през 1966 г. , когато моделът "124" става автомобил на годината в Европа, външнотърговското министерство на СССР подписва с италианската компания договор за сътрудничеството в разработката на автомобил, проект за автомобилен завод и неговото изграждане.
Решено е огромният комплекс, в който ще се сглобява новият съветски "народен" автомобил, да бъде изграден в град Ставропол-на-Волга, прекръстен още същата година на Толиати в чест на ръководителя на италианската комунистическа партия Палмиро Толиати, който взема и непосредствено участие в преговорите между СССР и "Фиат".
На 19 април 1970 г. от конвейра слизат първите шест екземпляра от новия съветски автомобил ВАЗ 2101, който е почти близнак на "Фиат 124". От септември същата година името на возилото официално е "Жигули".
Три години по-късно то е променено на "Лада", а моделите бързо се нарояват - комбито на "копейката" 2102, по-модерните 2103 и 2106, следвани от ръбестия 2105 и по-мощния му брат 2107, комбито от тази поредица 2104...
Всички те обаче, макар да имат различна номенклатура и външност, в огромната си част под "кожите" са си едно и също - добрият стар "Фиат 124".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!