Р умънският министър на околната среда Сулфина Барбу изпрати писмо до сръбския си колега, в което категорично изказва недоволството си от факта, че Сърбия не е информирала румънските власти за замърсяването на Дунав, както изискват международните договорености.
Барбу посочва, че това е третият случай, при който румънската страна не е уведомена за замърсяване на реката.
Възможно е
речното корабоплаване да бъде спряно,
ако количеството петрол, попаднало в реката е стотици тонове, коментира още Барбу.
Междувременно властите в София и Букурещ се споразумяха да си помагат за преодоляване на кризата със замърсяването.
Посолството на България е връчило нота на сръбското външно министерство, в която се настоява за спешно информиране за причините за аварията, но отговор от сръбска страна все още няма.
Петролното петно в Дунав е резултат от
авария в рафинерията на националната компания
"Нафтна индустрия Сърбие" (НИС) в Прахово. Това съобщи днес следобед министерството на земеделието на Сърбия.
Републиканската инспекция по водно стопанство е установила, че до аварията в Прахово се е стигнало, след като от сепаратора на инсталация "е изтекло неустановено количество мазут и други петролни продукти в Дунав", се казва в съобщението на министерството.
НИС излезе със съобщение, че вчера е имало изтичане на мазут. Това заяви по-рано днес директорът на Дирекцията по водите на Сърбия Никола Марянович.
Става въпрос за незначителни количества, които в никакъв случай не могат да обяснят размерите на петното, което се появи, каза Марянович. Той се въздържа да направи оценка за размера на екологичните последици.
Днес в окръжния съд в Неготин, Сърбия, прокурорът Воислав Трокич е обявил, че е
заведено дело за престъпление срещу неизвестен извършител
във връзка със станалото в понеделник изтичане на нефтопродукти в Дунав.
Установени са два вида замърсявания, каза още Марянович. Едното е от мазут, а второто - от петрол.
В България продължават да навлизат петролни петна с ниска плътност. Още около седмица по реката ще плуват петна, прогнозираха специалисти.
В района на козлодуйския бряг няма замърсяване. Специални екипи и катери проверяват размерите на замърсените площи и има ли засегнати защитени територии. Ще се изчисляват щетите върху флората и фауната.
След локализиране на петната, те ще бъдат събрани с маслосъбирач "Поморие". В акцията ще участват моторен кораб "Вит" и хидроложки кораб. Техниката е на изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав". На разположение ще бъдат и две корабни секции на драгажен флот.
Страната, извършила замърсяване на реката, е длъжна в най-кратък срок да сигнализира за случилото се и да плати за нанесените щети. Според Дунавската конвенция обаче не може да се разчита на компенсации.
"Няма предвидено санкциониране или плащане на обезщетение,
а само информиране и предприемане на общи действия. Разбира се, това не изключва предприемането на официални, по друг начин и по други пътища, по силата на дипломатическото право", заяви Владимир Дончев, директор на "ВОДИ" в Министерството на околната среда и водите.
България вече е внесла в Международната комисия за опазване на река Дунав предложение за усъвършенстване на системата за информиране и предприемане на действия, включително и компенсации при подобни случаи.
Два дни след като петното влезе в българката част на Дунав, от Сърбия излязоха с реакции. От тамошното Управление за защита на околната среда твърдят, че нефтеното петно е открито в Сърбия вчера и че не знаят за информации от България. Българските медии обаче съобщиха за петното още предишните дни, пише днес сръбският вестник "Данас".
Няма данни как се е стигнало до образуването на нефтено петно в Дунав, което до голяма степен заплашва да унищожи флората и фауната на реката, пише сръбският вестник "Вечерне новости". Александър Илич, директор на "Югопетрол" в Прахово, не е могъл да обясни нищо конкретно по случая.
Жителите на село Радуевац в община Неготин, най-много засягано от изтичане на петрол в Дунав, казват, че и преди е имало подобни инциденти, но никога не са били с такива размери.
Близо до селото, на самия бряг, са останали следи от петрол. Освен това заради острата и неприятна миризма, която се носи над водата, е почти невъзможно човек да се приближи до реката.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!