Д ве от станалите вече почти легендарни постановки на Александър Морфов в петербургския Aкадемичен театър "Комисаржевска" пристигат в България през юли.
Гостите от Русия ще играят между 4 и 15 юли за първи път у нас - в София, Варна, Пловдив и Бургас - в турне, организирано от Фондация "Аполония".
(фоторепортаж от пресконференцията на Ал. Морфов.)
Спектакълът "Сън в лятна нощ" по Шекспир ще бъде представен на 4 и 5 юли на сцената на Народния театър "Иван Вазов", на 9 юли в Летния театър във Варна и на 15 юли в Античния театър в Пловдив.
Рок операта "Ваал" по първата пиеса на Бертолт Брехт ще може да се види на 6 и 7 юли в Театър "Българска армия", на 11 юли във Варна - отново в Летния театър, и на 13 юли в Летния театър в Бургас.
"Петербургската трупа ще покаже два коренно различни по жанр и по интерпретация на театралното търсене спектакли", каза на пресконференция по повод предстоящото турне Александър Морфов.
Най-популярният български режисьор, главен художествен ръководител на Народния театър "Ив. Вазов", работи в Театър "Комисаржевска" от близо десет години, а напоследък прави постановки и в Москва.
Той описа "Сън в лятна нощ", като "естетиката, която българските зрители познават, но не онзи спектакъл, който поставих в София пред 7-8 години".
Морфов подчерта, че представлението е различно с акцента, поставен върху любовната история, разказана от Шекспир. "Тя обикновено се интерпретира в иронично-пародиен план, а с руските актьори се опитахме да постигнем по-голяма амплитуда между комично и драматично".
Целта не била публиката да бъде разсмяна на всяка цена, както беше на софийска сцена. "Може би неочаквано за мнозина, в петербургския спектакъл има много сълзи и акцентът е върху трагиката в усилията на тези нещастни млади хора да получат своята любов", допълни режисьорът на култовите за българската публика спектакли "Хъшове", "На дъното", "Бурята", "Декамерон", "Дон Жуан".
За първата пиеса на Бертолт Брехт, писана, когато той е бил само на 21 години, Морфов каза: "Това е тежък текст. Когато я четох за първи път, ми стана толкова неприятна, че си казах: Трябва непременно да я поставя, за да поправя собствените си импулсивни усещания. Помислих си че трябва да има и други пластове, освен онова, което разбираш при първото четене".
В Петербург "Ваал" предизвикал истински скандал при премиерата си през 2005 г. "Представлението си има свой фен клуб от хора, които идват да гледат по 10-15 пъти, но пък е прекалено провокативно за дребнобуржоазния вкус на петербургската публика", обясни Морфов.
И допълни: "Става дума за всички болки на съвременния шоубизнес - алкохол, наркотици, хомосексуализъм, социалното самоизяждане. Героят е звезда на берлинската кабаретна сцена - певец и поет, стигнал до върховете на своята популярност и творчество. Проследява се падането му - до смъртта. Изследва се неспособността на твореца да издържи на славата, желанието му да се възбужда от страданието. Позиция, която аз не приемам..."
Според Александър Морфов историята, разказана от Брехт, напомня за трагичната съдба на всичките звезди на рока, които не издържаха на славата и се самоубиха - Джими Хендрикс, Дженис Джоплин, Кърт Кобейн, Ван Морисън, Сузи Катро...
В спектакъла не участва нито един професионален музикант. Режисьорът обаче твърди, че за четири месеца репетиции актьорите стигнали до толкова високо ниво, че след това изнасяли концерти и мерили сили с професионални рокаджии.
Често след представление в театъра публиката искала да слуша още и още музика, артистите се заразявали от успеха си и трудно слизали от сцената.
С "Ваал" театърът е бил на успешно турне в Черна гора, Словения, Италия, Австрия, Сърбия.
Морфов вярва в успеха и на двата руски спектакъла в България, а специално за рок операта казва: "Нашата публика е по-демократична и по-освободена от руската и се надявам представлението да има същия ефект като в другите страни, където сме го играли".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!