Първо трябва да се снабдят с винетки товарните автомобили, като всеки тон тегло ще им струва 10 лв. Винетките за тях ще важат от 1 януари 2004 г. Шест месеца по-късно системата влиза и за пътническите превози с над осем пътнически места. Останалите леки автомобили ще плащат винетки от началото на 2005 г.
Идеята е до приемането ни в ЕС да достигнем европейските нива на пътните налози. Има известни облекчения за водачите в сравнение със сегашното положение, обясниха вносителите. Пътният данък беше задължителен и целогодишен, а винетките ще могат да се купуват за 1 седмица, 1 месец или 1 година в зависимост от графика за движение на автомобилите по републиканската пътна мрежа.
Винетки ще се купуват и от колите с чуждестранна регистрация. Безплатни ще са те само за инвалидите, и то за един автомобил с обем на двигателя до 1800 куб. см.
Въвеждат се и такси за преминаването през определени от правителството пътни участъци - главно магистралите или обекти - тунели и мостове.
В закона е казано, че в ТОЛ-системата ще важи само за участъци, които имат алтернативен маршрут за предвижване, както и че за един и същи участък няма да се плащат хем винетки, хем такси. Това силно осъмни депутатите от опозицията, която квалифицира закона като отежняващ данъчното бреме и отказ от държавата от грижата за пътната инфраструктура.
ОДС и БСП заявиха, че няма да подкрепят промените. Въпреки това министър Валентин Церовски призова за гласуване с консенсус.
Дясната опозиция поиска винетната система да се въведе у нас чак след приемането ни в ЕС през 2007 г. "Другото би означавало, че се нуждаете от още данъци, за да си вържете бюджета", коментира Евгени Чачев. До Коледа законът трябва да бъде приет на първо и на второ четене, което накара депутатите да се разберат да работят извънредно в събота и неделя.
Валентин Церовски заяви, че ангажиментите към поддръжката на пътната мрежа ще бъдат изпълнени. От браншовата камара "Пътища" обаче заявиха, че нямат нужните за това средства за зимния период.
По повод възникналото напрежение с пътонподдържащите фирми и неизплатените от месеци заплати на служителите министър Церовски заяви, че вече са преведени 46 млн. лв., с които би трябвало проблемите през зимния период да се решат. Според него максимално възможното е направено, въпреки че отпуснатите средства не покриват всички задължения на изпълнителната агенция "Пътища" към пътноподдържащите фирми.
Директорът на браншовата камара "Пътища" Иван Бойков обаче заяви, че реално от отпуснатите 46 млн. лв. фирмите ще получат едва 7 млн. при дължимо общо 59 млн. лв., защото "10 млн. са за БДЖ, 2,5 млн. лв. са за винетната система и въвеждането и като административни разходи, 2,2 млн. са за общините и разликата остава 7 млн. за пътна поддръжка към фирмите".
Над 1000 работни места в пътноподдържащите фирми ще бъдат закрити, служителите им не са получавали заплати от 3 месеца, пари за горива няма, добави Иван Бойков. Проблемите през зимата ще засегнат пътищата - междуградски и междуселски, предупреждават още от браншовата камара. Пред парламента и пред Министерството на регионалното развитие се организират протести утре от 11 ч.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!