П ознатите в повечето български домове изделия на севлиевските заводи "Идеал Стандарт - Видима" и "Идеал Стандарт" най-късно през есента ще носят друга марка. Причината е решението на собственика им - американската компания American Standard (AS), да продаде цялостно глобалния си бизнес с бани и кухни, в който попадат и българските предприятия.
Решението бе оповестено в първия ден от февруари и предизвика незабавно реакциите на медии и инвестиции. На фондовата борса в Ню Йорк акциите на AS скочиха със 7.8% само за една сесия до 53.25 долара. Инвеститорската реакция беше очевидно доказателство, че решението на компанията да се раздели с производствата си на контролни системи за превозни средства (WABCO) и с продуктите за бани и кухни е правилно.
Причините за
Инвеститорската радост
са естествено прагматични и не са случайни.
През последните две години на фондовите борси се наблюдава разочарование от огромните конгломерати със силно диверсифицирана дейност, какъвто е и AS. Инвеститорите вече не смятат техните книжа за убежище от колебанията в икономическите и бизнес цикли, отбелязва в. "Файненшъл таймс".
Сегашната тенденция на фондовите пазари е в полза на съсредоточените върху една основна дейност компании. Именно в резултат от тази тенденция доста компании се разделиха с несъщинската си дейност. Най-пресният пример е холдингът Altria, който реши да се раздели с хранителното си поделение Kraft Foods.
Последва ги разтърсваната от скандали Tyco, която ще се разцепи на три през следващите пет месеца. В тази връзка Фред Поузес, председател и главен изпълнителен директор на AS, изрази позицията на много бизнес лидери с думите, че разцепването е "най-добрият начин да се увеличи стойността на акциите".
Натискът върху конгломератите се усили след възхода на частните фондове, които често използват огромните си ресурси от пари в брой, за да купуват поделения на големи групировки.
Поделението за кухни и бани, което произвежда мивки и тоалетни чинии под марките American Standard и Ideal Standard, теглеше надолу печалбите на компанията и анализатори от Уолстрийт прогнозираха продажбата, твърди агенция Ройтерс.
През четвъртото тримесечие на 2006 г. поделението е отчело загуба от 3.7 млн. долара на фона на приходи от 500 000 долара година по-рано. Българските мениджъри в системата на AS твърдят, че загубите са натрупани от американските предприятия, а в Западна и Източна Европа не е така.
Факт е обаче, че AS затвори през 2006 г. един от заводите си в британския град Хъл, графство Йоркшир. Едва ли би го направила, ако ставаше дума за печелившо предприятие.
Секторът тръгва нагоре
За да се прецени ситуацията, в която AS продава Bath&Kitchen поделението си (и съответно севлиевските заводи), е интересно да се знае какво е положението в целия сектор. Спецификата му прави пазарните проучвания трудно достъпни за медиите.
Според някои наблюдатели обаче от 2007 г. секторът отново ще тръгне нагоре и ще започне да реализира печалби след трудните 2005 и 2006 г. Факт е, че през предишните две години всички суровини, деноминирани в долари, поскъпнаха значително - сред тях и металите, от които се ползват производителите на продукти за бани и кухни.
В същото време обаче икономиката на САЩ беше в растеж, а строителството им преживя бум. Вероятно ако икономическите условия не бяха благоприятни, загубите биха били много по-високи.
Бизнесът понесе удари в резултат от високите цени на стоките и неуспешни за пазара продукти, но марките на AS запазват популярността си в Европа и Америка.
Някои негативни влияния от скъпите суровини са усетили и българските заводи, казва Красимир Копчев, изпълнителен директор на "Идеал Стандарт - Видима". Те обаче са били компенсирани заради голямото търсене на продуктите на завода.
Много хора смятат, че производства като това в Севлиево са замърсяващи околната среда и това е част от причината то да бъде пренесено в България. Живеещите в близост до предприятия, произвеждащи продукти за кухни и бани, твърдят дори, че при производствения процес се отделя канцерогенен прах. Засега обаче никой не е доказал това.
Специалистите са единодушни, че що се отнася до севлиевските заводи, новите технологии не застрашават околната среда.
И "Идеал Стандарт - Видима", и "Идеал Стандарт България" са изпълнили екологичните изисквания и имат комплексни разрешителни, отбелязва Йовко Йовков, дългогодишен кмет на Севлиево, а сега депутат. Според него притесненията на жителите на града за екологичната обстановка отдавна са в миналото.
Дали обаче в миналото ще остане и една от най-успешните чуждестранни инвестиции в България, която освен икономически има и огромен социален ефект за Севлиево и региона? Отговорът на този въпрос ще даде новият собственик.
Бъдеще без риск
Така определят предстоящата съдба на севлиевските заводи техните мениджъри. Красимир Копчев и Елица Цанева, изпълнителен директор на "Идеал Стандарт България", очакват спокойно новия собственик.
Йовко Йовков отбелязва, че заводите са толкова модернизирани, а продукцията им е така желана на пазарите, че който и да ги купи, ще продължи да ги развива и едва ли ще търси препродажба.
Осемдесет процента от продуктите на двата завода отиват за Западна Европа, 10-15% - за Източна Европа, и само малка част се реализира в България.
Условията за труд в българските предприятия също са добри и по думите на Пламен Иванов, директор на дирекция "Областна инспекция по труда" - Габрово, са еталон в областта.
Васил Кънев, вицепрезидент на AS за Източна Европа, е на мнение, че като цяло бизнесът на компанията на Стария континент е много успешен. Никой от българските мениджъри обаче не пожела да разкрие и цифра от финансовите резултати за 2006 г., тъй като публикуването им е предстоящо през март.
Според наблюдатели на пазара Ideal Standard е марка с достатъчно добро име в Европа, а персоналът във всички заводи е много квалифициран и поради тези две условия се очаква да привлече добри купувачи.
Единствен в. "Файненшъл таймс" дава някакво предположение за бъдещите купувачи - че ще бъдат от Китай. От главната квартира на AS обобщават през икономическата агенция AFX, че купувачите могат да бъдат както инвестиционни фондове, така и стратегически инвеститори.
Преди продажбите компанията ще съкрати 210 до 250 работни места в европейските си предприятия за бани и кухни. Според Васил Кънев те обаче няма да засегнат България.
"Ще получим добри пари", смята Поузес. Кристофър Котовиц, анализатор на A.G. Edwards, цитиран от Ройтерс, не е така оптимистично настроен. Според него AS "ще е щастлива, ако получи общо 1.5 млрд. долара" за поделението си за бани и кухни поради "слабите възможности за печалба от тях".
Найджъл Коу от Deutsche Bank изчислява, че поделението, което през 2006 г. реализира продажби от 2.4 млрд. долара, може да бъде продадено за 1.2 млрд. долара, т.е. за половината сума.
Компанията
American Standard (AS) започва като магазин за калаени изделия в Масачузетс през 1872 г. Компанията е създадена де факто през 1929 г. след сливането на American Radiator и Standard Sanitary Manufacturing.
В AS работят общо 62 000 души, от които около 3700 в България. Досега тя обединяваше три дъщерни компании: Trane - производител на климатични
системи и пещи, WABCO - контролни системи за превозни средства, и Bath and Kitchen, чиито продажби през 2006 г. възлязоха на 2.4 млрд. долара.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!