С пешни консултации протичат по спорния член 53 в Закона за защита на потребителите. Както стана ясно през изминалата седмица, предложените тогава изменения ограничават възможността за електронните разплащания към български фирми.
Редица бизнесмени, попитани от "Дневник", изказаха опасения, че ще е необходимо да регистрират фирми в чужбина, за да заобиколят абсурдното ограничение.
Ако предложеният текст мине и на второ четене без корекции, търговията по интернет би била електронна "наполовина" - плащанията могат да се извършват само при доставката на продукта.
Срокът за извършване на корекции изтича днес. В петък спешно бе свикана среща на работната група по законопроекта, създадена към министерството на икономиката.
Зам.-министърът Нина Радева е настояла за компромисна промяна, която би била удовлетворителна и за потребители, и за търговци.
Внесената миналата седмица поправка била с цел спешно съгласуване на българското законодателство с европейското. В ЕС обаче потребителите могат да тестват услугата, преди да решат дали да я заплатят, но също така могат да извършат плащането по електронен път. Това би било невъзможно при така предложения текст.
Експертите изказват опасения, че срокът от три дни е недостатъчен за уточняване на необходимите за отпадането на казуса промени. Участник в срещата изразил съмнение, че работната група е създадена единствено с цел тя въобще да не свърши работа, съобщава "Дневник".
При липсата на промени, още по-абсурдна би била ситуацията с продажба на продукти, които нямат материално измерение - например електронни услуги, предлагани от редица интернет компании. При тях дори не е възможна доставка до дома на клиента и съответно плащането им на ръка.
Казусът е налице поради отпадането на 7-дневния срок, който представляваше тестов период за използване на услугата от страна на купувача. При неудовлетвореност, всеки имаше възможност да се откаже от заплащане.
В предложения текст авансовото плащане отново е забравено, но и отпадат конкретните срокове за извършването му. По този начин наложително става плащането на ръка - едно неудобство, което хората, избрали обслужване по електронен път желаят да избегнат.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!