Н авсякъде из страните в Европа отблясъците покрай автомобилните пътища означават снимка след засичане на превишена скорост. Водачите, чиито автомобили са заснети по този начин от радари, трябва да очакват най-скоро съставянето на акт, а при повтаряне на нарушението може да последва и отнемане на шофьорската книжка.
По принцип на подобни санкции не подлежат автомобилите със специален режим на движение. Не така обаче стоят нещата в Брюксел, където на пожарникарите и шофьорите на линейки се налагат глоби и дори отнемане на книжката.
Независимо от спешността на случая пожарникарите в белгийската столица са длъжни да спазват стриктно правилата за движение. В рамките на града дори и автомобилите със специален режим трябва да се движат с 30 км/ч и са длъжни да спират на червено.
Всяко едно нарушение се санкционира строго и пред две седмици съдът във Вилвор наложи глоба от 275 евро на шофьор на пожарна кола, като му отне и шофьорската книжка за няколко седмици. Причината: превишил скоростта с 8 км/ч и минал на червено, след като току що бил спасен млад човек, оказал се насред пожар.
И тъй като първите минути винаги са решаващи за спасяването на човешки живот, много малко пожарникари спазват ограниченията. Жан-Пиер ван дер Третен смята, че животът на хората зависи от него и не иска нищо да му тежи на съвестта.
"Първите минути са най-важните особено в линейката, когато става дума за тежък случай. Най-важните са първите 3-4 минути и ако трябва да спираме на всеки светофар ще пристигаме прекалено късно и живота на хората ще бъде труден за спасяване.
Не разбираме за какво се налагат тези глоби и защо се отнемат шофьорски книжки. Глобите стигат до 300 и дори 600 евро, а това представлява голяма част от заплатите ни. Така сме принудени да работим събота, неделя и нощем, и то безплатно...", разказва Ван дер Третен.
Магистратите в Белгия смятат, че по този начин ще се преборят със случаите на злоупотреба при някои от службите за оказване на помощ. От синдикалните организации на пожарникарите обаче заявяват, че явно правораздавателните органи не могат да направят разлика между един професионален пожарникар и охранителите на дипломатите.
През 2007 г., само пожарникарите от отряд "Делта" в Брюксел са получили 400 акта, което прави глоби на стойност 110 хил. евро. Наскоро бе внесен законопроект, който има за цел да оневинява пожарникарите при преминаване на червено по време на спешни случаи.
Във Франция радарите също не са никак популярни сред шофьорите и дори според сп. "Auto Plus" повечето от тях са незаконни. В Швейцария властите прибягват до въображението в тази област и прибягват до всякакви средства, за да ограничат скоростта на автомобилистите.
Ако карате по-бързо от позволеното по магистралата от Женева до Лозана например твърде вероятно е да ви бъде направена снимка от... гигантско сирене ементал. Всъщност става дума за обикновен радар във формата на традиционното за Швейцария сирене.
Край Женева има десетина радара маскирани "по швейцарски" - има такива във формата на часовник, на швейцарско ножче или дори на крава. Идеята зад тази инициатива е, че така радарите стават по-лесно забележими.
В другия край на Швейцария, край Цюрих, полицията използва друг похват и е инсталира на много места радари, които обаче са празни отвътре и не функционират. Никой обаче не може да разбере кой е истински и кой не.
В София патрулират само няколко коли на пътната полиция, съоръжени с най-нови радари и с камери. Те едновременно следят за нарушителите и ги снимат. Във всяка кола са монтирани две дигитални камери на предното и задното стъкло.
До страничното ляво огледало се намира радар. Радарът следи за скоростта, с камерите полицаите контролират станалите норма на поведение на нехайните шофьори като говоренето по мобилен без hands free, неизползването на предпазен колан.
Колите са своеобразен капан за шофьорите, защото нямат отличителни белези и по нищо не се различават от колите, които ежедневно се движат из града. Положителното е, че се избягват субективното отношение при спирането на различни шофьори и биха могли да се спрат опити за корупционно поведение, но колите са недостатъчни, за да патрулират из целия град.
Близо седмица след засеченото нарушение нарушителите получават от КАТ т.нар. "честитки". Изпатилите шофьори наричат тези коли на пътната полиция "папараците".
Друг капан за шофьорите нарушители са радарите, които от няколко години се използват от полицаите в режим на пулсация. Това означава, че дори шофьорът да има антирадар, ще бъде хванат за превишена скорост.
Антирадарът не може да открие пулсиращия полицейски радар, защото той се включва внезапно и за секунди. Шофьорът на автомобил, който лети с превишена скорост, няма как бързо да спре в подобна ситуация.
Затова шофьори, които са засичани от пулсов радар, съветват колегите си на пътя да карат със съобразена скорост навсякъде. В противен случай ще им отнемат не само точки, но и шофьорските книжки.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!