И ма най-малко пет гаранции срещу двойното гласуване на български избиратели в страната и в чужбина, каза в интервю за БТА зам.-председателят и говорител на Централната избирателна комисия (ЦИК) Бисер Троянов.
Като ограничение срещу т. нар. контролирано гласуване той посочи категоричната забрана за изнасяне на бюлетини от изборните помещения и даването само на една бюлетина.
Ако избирател, получил бюлетина, не желае да я пусне в урната, той трябва да я предаде на секционната избирателна комисия за унищожаване, уточни Троянов.
- Какви мерки ще предприеме ЦИК за избиране на президент и вицепрезидент на републиката, за да бъде избегнато двойното гласуване на избиратели в страната и в чужбина? Може ли двойното гласуване да се засече още в изборния ден?
Една от гаранциите да не се гласува два пъти е заличаването на българските избиратели в секцията по постоянен адрес, когато те са подали заявление до 1 октомври да гласуват в избирателна секция в чужбина.
На тези избиратели се предоставя правото да гласуват в секцията, разкрита в чужбина, но няма да могат да упражнят право на глас в секцията си по постоянен адрес, ако се завърнат на 22 октомври в страната.
Техните имена ще фигурират в т. нар. забранителен списък, с който ще разполага секционната избирателна комисия по постоянен адрес и тя няма да допусне в изборния ден този избирател да гласува там.
Лицата, които са подали заявление за гласуване в чужбина, могат да упражнят правото си на вот само в секциите, разкрити в съответното посолство или консулство.
За съжаление не е предвиден механизъм за случаите, в които избирател, който гласува в секцията, в която е подал своето заявление, но има възможност в изборния ден да отиде в друга избирателна секция - например подал е до 1 октомври заявление, че ще гласува в Париж, но ако пътува на 22 октомври в друга държава, може да упражни правото си на глас там.
Онези български избиратели, които пребивават в чужбина и не са подали изрично заявление към 1 октомври, че ще гласуват в чужбина, не са включени в забранителния списък в секцията по постоянен адрес.
Тяхното име може да не фигурира в основния списък по постоянен адрес, заради това, че пребивават в чужбина и е подадена справка за тях, че не са на територията на страната.
По правило тези лица, ако в изборния ден дойдат в България, ще гласуват в секцията по постоянен адрес, но секционната избирателна комисия ще проследи това лице и ако не е включено в основния избирателен списък поради това, че е пребивавало в чужбина, то ще бъде вписано в друга справка, че пребивава извън територията на страната.
В този случай секционната избирателна комисия ще поиска от него да предостави международния си паспорт.
Избирател, който в изборния ден се завърне в страната и желае да упражни правото си на глас в секцията по постоянен адрес, ще трябва освен личната карта, да представи и своя международен паспорт, с което да удостовери, че не е гласувал вече в чужбина и, че се е завърнал по-малко от 24 часа преди изборния ден.
Третата гаранция е за лица, които са заявили до 6 октомври, че ще гласуват по настоящ адрес. Те са включени в основния избирателен списък по настоящ адрес, но съответната общинска администрация е уведомила общината по постоянен адрес за този избирател, за да бъде заличен в избирателния списък там.
Четвърта гаранция е предвидена за лицата, които дават своя вот с удостоверение за гласуване на друго място. За да не се гласува повече от веднъж, се издава само едно удостоверение за гласуване на друго място, което е отпечатано на конкретен вид хартия, с конкретни реквизити, вписано е в публичния регистър в общинската администрация и копия от него се намират в съответната районна избирателна комисия и в ЦИК.
При съмнения може да се направи справка за издадените удостоверения за гласуване на друго място както в РИК, така и в ЦИК. Това лице е заличено в основния избирателен списък и е включено в списък-справка за лицата, на които е издадено удостоверение за гласуване на друго място.
Самото обстоятелство, че им се издава само едно удостоверение за гласуване на друго място и с него се гласува само веднъж, тъй като се изземва от секционната избирателна комисия, е друга гаранция срещу двойното гласуване. Това лице се вписва в допълнителния избирателен списък, удостоверението му се прилага към списъка и става неразделна част от него.
Следващата гаранция срещу двойното гласуване е предвидена в закона за избиране на президент и вицепрезидент, който предвижда за нарушения на закона глоба до 5000 лв., а за длъжностни лица, каквито са членовете на избирателните комисии и представителите на общинската и областната администрация, санкцията е от 500 до 10 000 лв.
Глобата за нарушение на закона от юридически лица или еднолични търговци също е от 500 до 10 000 лв. С последните изменения на Наказателния кодекс се предвиди за първи път наказателна отговорност за случаите, когато български избирател реши, че неговият глас е по-скъп от този на останалите равни граждани и гласува повече от веднъж.
Предвиди се срещу такова лице, което ще бъде установено едва след проверка на двойното гласуване, тъй като няма такъв механизъм за установяване на лицата, гласуващи в изборния ден, да започне наказателно преследване.
Наказателно преследване се предвижда и за онези лица, които провеждат т. нар. купуване на гласове. В Закона за избиране на президент и вицепрезидент на републиката е предвидено изрично, че който получи имотна облага с цел да упражни правото си на глас в полза на определен кандидат, се наказва с глоба до 300 лева.
Макар размерът на глобата да е нисък, има се предвид, че това са лица, които са в затруднено материално положение, и поначало получават малки суми, за да гласуват за определен кандидат. За лицето, което предлага такъв дар, е предвиден състав на престъпление в Наказателния кодекс "лишаване от свобода".
За нарушаване на забраната за изнасяне на бюлетини от изборното помещение е предвидена глоба от 300 до 1000 лева.
- Какви мерки ще предприеме ЦИК, за да бъдат избегнати познатите начини за подсказване на вота?
Лошата практика, която беше създадена при предишни избори, се коренеше в предпоставките, заложени в начина на гласуване при проведените в последните 15 години избори, когато бюлетините се поставяха в т. нар. тъмна стая и възможността да бъде взета бюлетина и сложена в джоба от избирателя беше реална. Единствено съвестта на избирателя можеше да не позволи да се изнасят такива бюлетини.
От последните парламентарни избори, както и на местните избори през 1999 г., се въведе гласуване с интегрална бюлетина. В кабината за гласуване няма бюлетини, на избирателя се дава само една бюлетина, с която да се гласува, и само тя се пуска в урната.
Така се ограничава възможността за изнасяне на бюлетини и контролиране на гласуването на избиратели в същата секция. Забранява се категорично изнасянето на бюлетини извън изборното помещение и ако избирател, получил бюлетина, не желае да я пусне в урната, трябва да я предаде на секционната избирателна комисия за унищожаване.
Всяка секция е охранявана от представител на МВР, в нея всички избиратели, включително наблюдатели и застъпници, са подчинени на председателя на секционната избирателна комисия и са длъжни да спазват както обществения ред, така и реда за гласуване в изборното помещение.
- Реши ли вече ЦИК как ще отбелязваме вота? Кои бюлетини ще се смятат за недействителни?
Законът е дал по-широка свобода за предпочитания знак за отбелязване на вота в интегралната бюлетина и по тази причина ЦИК не желае да стесни до един или два знаците, с които да задължи избирателите как да гласуват.
В клипа, който сме подготвили, за разясняване на начина на гласуване в изборния ден, сме предложили няколко примерни знака, ползвали сме и добрата практика на последните парламентарни избори.
Знаците, които препоръчваме, са зачертаване на номера на желания кандидат с хикс, кръст, отбелязване с т. нар. чавка, заграждане на цифрата в квадратчето или по друг начин така, че вотът да е ясен.
Много често се поставят въпросите за изписване на име, полагане на подпис или думичката "не" в квадратчето, но в тези случаи законът не е напълно категоричен. Доколкото отбелязването на вота с подпис или имена вътре в квадратчето е форма за контролирано гласуване, препоръчваме да не бъдат използвани подобни знаци.
Секционната избирателна комисия ще приема за действителна онази бюлетина, в която е отбелязан знак в квадратчето само за една кандидатпрезидентска двойка, знакът не навлиза в полето на друга кандидатпрезидентска двойка, бюлетината е по утвърдения образец, предоставена е от секционната избирателна комисия, т. е. не е фалшифицирана или ксерокопирана, и на гърба й са поставени два печата.
Бюлетина, която не е по утвърдения образец, няма защитните механизми, в която е отбелязан вот в повече от едно квадратче или в която знакът преминава през повече от едно поле, няма печат на секционната избирателна комисия или има само един, ще се смята за недействителна.
- Каква ще бъде базата, въз основа на която ЦИК ще определи избирателната активност?
Темата за т. нар. избирателна активност беше доста експлоатирана при тези избори. До този момент винаги избирателната активност се е определяла на базата на гласувалите избиратели, съотносими към общия списъчен състав на основния избирателен списък.
За първа година се предвиди възможността да бъдат заличавани от избирателните списъци лица по определена категория, които в най-честия случай са избиратели в чужбина и не са се завърнали в България два месеца преди изборния ден, както и лица, които нямат право да гласуват - лишени от свобода, поставени под пълно или частично запрещение, както и лицата, заявили желание да гласуват по настоящ адрес. От там възникна и тази проблематика.
Тъй като за президентските избори, макар и най-леки в сравнение с парламентарните и местните избори, са предвидени най-тежки условия за избиране на президент на първи тур, то за ЦИК няма съмнение, че преценката за това има ли избран кандидат на първи тур се определя от две условия - една от кандидатските двойки трябва да е получила повече от половината действителни гласове и на изборите трябва да са гласували повече от половината български избиратели.
Това е заложено още в Конституцията през 1991 г. и там под български избиратели се има предвид всички онези пълнолетни български граждани, които са с избирателни права.
Органът, който поддържа регистрите на българското население на територията на страната, е Главната дирекция "ГРАО" и тя ще предостави на ЦИК цифрата, въз основа на която ще определим избрани ли са президент и вицепрезидент на първи тур.
Очакваме "ГРАО" да ни предостави актуална база данни преди изборния ден, както и по възможност актуализираната цифра на българските избиратели - до 48 часа след провеждането на изборите. По закон ЦИК трябва да обяви резултатите от първия тур до 48 часа след провеждане на вота.
- Ако се стигне до балотаж, каква ще бъде изборната бюлетина? ЦИК ще проведе ли нов жребий за поредността на кандидатските листи в нея?
На втори тур отиват онези кандидатпрезидентски двойки, които са получили най-много гласове. Възможността и преценката за това как ще бъде организиран изборният процес за втори тур ще тежи върху ЦИК в дните между първи и втори тур.
Когато обявим допуснатите за втори тур кандидати за президент и вицепрезидент, ще определим характеристиките на бюлетината. Нов жребий между допуснатите за втори тур кандидатски листи няма да има, всеки един от тях ще си запази номера в бюлетината, който е изтеглен във вече проведения жребий.
- От Министерството на външните работи изказаха опасения, че ако се стигне до втори тур, може да няма технологично време за изпращане на нови изборни книжа до по-отдалечените секции в чужбина. Какви мерки ще предприеме ЦИК в тази посока?
Всички въпроси, които регламентират възпроизвеждането на втори тур и касаят някои негови специфики, ще бъдат предмет на отделни решения на ЦИК след обявяване на резултатите от първия тур.
- Някои от кандидатите за президент изразиха съмнения, че резултатите от изборите могат да бъдат манипулирани. Кога може с основание да се твърди, че резултатите от едни избори са манипулирани?
Не ми е известно съдържанието на думата "манипулирани" избори. Ние произвеждаме избори съобразно законовите правила и в тази насока приемаме принципни решения и методически указания, а оспорването на изборните резултати е отнесено пред Конституционния съд на Република България и съпричастност към това има ли основание да бъдат касирани едни избори, могат ли да бъдат касирани и ще бъдат ли обявени за такива от Конституционния съд вече е в чужда компетентност.
- Възможно ли е да бъдат подменени резултатите от изборите при преброяването на бюлетините?
Секционната избирателна комисия е тази, която преброява след приключване на изборния ден бюлетините и записва резултатите, тя нищо друго не може да направи.
В нея са представители на всички парламентарно представени партии и коалиции, те взаимно се контролират, при преброяването на резултатите има възможност да присъстват застъпници, наблюдатели, кандидатите за президент и вицепрезидент, представители на партиите, участващи в изборите, журналисти, чуждестранни наблюдатели, които също контролират правилното преброяване на гласовете.
След обобщаването им числовите данни се въвеждат в изчислителния пункт на районните избирателни комисии и ако не бъдат засечени контролите, данните не се допускат в системата. Гаранция за правилното преброяване на бюлетините е и повторното преброяване на гласовете тук в ЦИК.
Районните избирателни комисии събират всички секционни протоколи и физически ги носят при нас още в деня след изборите или в следизборната нощ и ние ги въвеждаме. Няма как да бъдат манипулирани изборите от тази гледна точка.
- Каква организация е създадена за по-бързото придвижване и за охрана на урните и бюлетините при транспортирането им от секционните избирателни комисии до районните избирателни комисии?
Механизмът за контрол, както е бил добре развит като обичайна практика при предишни избори, ще бъде спазен и сега. След съставянето му секционният протокол се подписва от всички членове на секционната избирателна комисия, занася се в съответната районна избирателна комисия за въвеждане на числовите данни.
Протоколът винаги се носи от трима представители на секционната комисия, които взаимно се контролират и няма основание за съмнения за редактиране на данните. Колко бързо ще стане това зависи доколко секционните избирателни комисии правилно ще попълнят черновата на секционния протокол и каква е организацията за превозване на членовете на секционните избирателни комисии до районните.
Транспортните средства на една община са разчетени така, че максимално бързо да се извозят членовете на СИК до РИК, за да не се създава излишно напрежение, но в много случаи, тъй като общините не са богати, се случва с едно превозно средства да се извозят няколко секционни избирателни комисии.
- Има ли вече яснота за броя на избирателите, които са заявили желание да гласуват по настоящ адрес или в друго населено място?
Към момента не, скоро очакваме да ни бъде изпратена такава обобщена справка от Главната дирекция "ГРАО".
Срокът за подаване на заявления за гласуване по настоящ адрес беше 6 октомври, а за удостоверение за гласуване на друго място - 11 октомври. Необходимо е технологично време за обработване на информацията.
- Не всички се съобразяват със забраната за огласяване в изборния ден на резултати от вота. Какви мерки ще предприеме ЦИК в тази посока?
В принципните решения, приети до този момент от ЦИК отново сме посочили забраните в деня за размисъл и в изборния ден да не бъдат огласявани резултати както от допитвания до общественото мнение, така и от екзитпол.
Познаваме много и разнообразни форми за скрито или пък явно оповестяване на резултати и в този случаи ще действаме съобразно постъпилите жалби по преценка както на ниво районна избирателна комисия, така и на ниво ЦИК.
Предвидените административни наказания за това нарушение са глоба до 5000 лв., а за длъжностните лица санкцията е от 500 до 10 000 лв. Тъй като някои медии, които излъчват такива данни, са юридически лица, за тях предвидената санкция също е от 500 до 10 000 лв.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!