П очти 71% от българските фирми дават бонуси на всички служители, а 15% стимулират по този начин само определени категории персонал, предимно мениджърите.
Едва 14% от компаниите не добавят нищо към заплатите на работещите в тях преди Коледа, показва изследването на Hewitt Associates за нивата на възнаграждение и придобивки за служителите в България през тази година.
Според традиционното проучване на заплатите на AIMS Human Capital Bulgaria, бонуси, свързани с индивидуалното представяне, изплащат 88% от работодателите. Почти половината избират декември или януари, за да преразгледат възнагражденията на своите служители. При 32% допълнителната заплата е традиция. В AIMS обаче наблюдават тенденция за отказ от тази практика и замяната й с добавка, обвързана с представянето.
От какво зависят премиите
"В повечето случаи годишните добавки зависят от обективни финансови критерии и измерими показатели", твърди Станислава Станчева, консултант в Monday Insight, стратегически партньор на Hewitt за нашата страна. Обикновено конкретната сума зависи от финансовите резултати на компанията, резултатите на бизнес звеното и от индивидуалното представяне на конкретния служител.
При различните нива в йерархията тежестта на тези основни елементи е различна. Бонусите на топ мениджмънта са най-силно зависими от печалбата на фирмата. При работниците премията се определя най-вече от индивидуалното представяне.
Точно на базата на тези три показателя се изчисляват добавките във "Фикосота" ООД. "Смятаме ги въз основа на финансовите резултати на фирмата спрямо плана за годината. Ако надхвърлим плана, сумите са по-големи, ако не - пак даваме бонус, но по-малък. Другите критерии са задачите на организационното звено и личният принос, който се преценява от прекия ръководител", обяснява Христо Стоянов, мениджър "Човешки ресурси" на "Фикосота".
Във фирмата държат на прозрачността - финансовият план и съответните размери на бонусите в зависимост от неговото изпълнение се съобщават още през март.
По подобна схема се изчисляват и премиите в "Данон": "Още в началото на годината се залага определена цел и се определя сумата, която ще получи всеки при различни варианти на изпълнение на целта. По-силно обвързани с индивидуалния резултат са само добавките за мениджърите", уточнява мениджърът "Човешки ресурси" Емилия Фотева.
В предприятията на гръцката група "Виохалко" в България отличното представяне на служителите и на мениджърите от ръководител на екип нагоре се насърчава на всеки шест месеца. При работниците поощрението е всеки месец. Така накратко описва схемата директорът "Човешки ресурси" на "ТеПроМетал", едно от дружествата в системата на "Виохалко".
Сходна е системата и във "Фикосота". Хората на ръководни позиции получават добавка веднъж годишно. В производството се дават месечни бонуси в зависимост от количеството и качеството на произведената продукция.
Други фирми като рекламната агенция Publicis marc group пък взимат предвид и допълнителен показател - професионалният опит в компанията.
Във все повече фирми бонусната схема почива върху професионално разработени
Системи за измерване на представянето
Често в тях се търси баланс между индивидуалните и екипните постижения, чиято цел е да минимизира субективизма в оценката. Положителен опит имат в "Актавис оперейшънс" ЕООД.
"Разделяме хората на четири групи по отношение на представянето: справили се под очакванията, според очакванията, над очакванията и с изключително представяне", разказва директорът "Човешки ресурси" Васил Арарски.
С оценката на представянето са обвързани премиите и в "МТел". "Схемата на определяне на бонуса е различна в зависимост от позицията. Добавките се дават в началото на годината, когато са готови оценките", споделя Борис Тачев, директор "Човешки ресурси" в "МТел".
Въпреки усилията за обективизиране на системата, все още някъде бонусите се разпределят според чисто субективната преценка на прекия ръководител. Част от компаниите комбинират системите за оценка със
Социални добавки
В предприятията на "Виохалко" например освен бонусите според представянето всички служители вземат еднаква допълнителна сума и ваучери за пазаруване, за да се подготвят за празниците. Такава е практиката и в "МТел", и в "Кока-Кола ХБК България".
"Традиция е нашите служители да получават за Коледа фиксирана сума, допълнително количество безплатни напитки и ваучери и/или подаръци", казва Даниела Миховска, мениджър "Човешки ресурси" в компанията. Освен продукти на компанията, "Данон" също дава ваучери за пазаруване поравно на всички.
Видоизменен вариант на тази схема са гарантираните 13-а, а в някои случаи и 14-а заплата. По информация на директора "Човешки ресурси" Мила Георгиева в банка "Пиреос България" например прилагат изцяло гръцката схема - по една допълнителна заплата за Великден и за Коледа.
Размерът на бонусите
"Обикновено премиите са процент от заплатата и варират според категорията персонал", казва Станислава Станчева от Monday Insight. "Това променливо заплащане може да е значителен процент от общото годишно възнаграждение на служителя. Агресивната бонусна политика е най-типична за изпълнителните директори и висшия мениджмънт", добавя Ненка Георгиева от AIMS.
Обикновено на висшите етажи бонусите се разпределят веднъж годишно. Между 40% и 60% от длъжностите, свързани с маркетинг и продажби, имат право на добавки, изплащани на няколко части през годината при изпълнение на определени критерии.
Компаниите избягват да говорят за конкретни суми. Процент от заплатата са премиите в Publicis marc group. Във "Фикосота" дават като бонус няколко нетни заплати. Според представянето в "Актавис оперейшънс" някои може да не получат нищо, други - една заплата, около заплата и половина или над две заплати (при изключително представяне).
Част от фирмите, най-вече тези без конкретна система за оценка, поощряват служителите си с различни суми, но без да ги обвързват със заплатите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!