И нфлацията за септември е 1,3%, съобщи Националният статистически институт (НСИ). Средната й стойност от декември 2006 г. досега обаче е 8,9%, а спрямо септември м.г. е цели 13,1%.
Спрямо предходния месец през септември цените на хранителните продукти са се увеличили с 2,1%, на нехранителни стоки - с 1,3%, а в общественото хранене - с 2,9%. При услугите НСИ отчита намаление с 0,1%.
През септември са се увеличили цените на:
- олиото - със 7,1%,
- макаронените изделия и кашкавала - 5,2%,
- брашното и маслото - 5,1%,
- доматите, дините и пъпешите - 4,5%,
- кафето - 4,4%,
- прясното мляко - 3,6%,
- киселото мляко и яйцата - 3,1%,
- свинското месо - 2,8%,
- маргарина - 2,7%,
- сиренето - 2,4%,
- каймата - 2,2%,
- цитрусовите и южните плодове - 2,1%,
- месото от едър рогат добитък - 1,9%,
- лещата - 1,7%,
- хомогенизираните бебешки детски и диетични храни - 1,5%,
- минералната вода - 1,3%,
- трайни и малотрайни колбаси - съответно с 1 и 1,5%,
- алкохола- 1,1%,
- зрелия боб - 0,9%,
- рибата и рибните продукти - 0,6%,
- хляба - 0,7%,
- ориза - 0,4%,
- птичето месо - 0,3%.
Поевтинели са ябълките (с 18,1%), гроздето (с 16,1%), краставиците (с 15,6%), чушките (с 11,7%), зелето (със 7,4%), лукът (с 1,1%).
В групите на нехранителните стоки и услугите през септември са се увеличили цените на:
- отоплителните уреди - със 7,9%,
- услугите, свързани с образованието - 5,8%,
- дизеловото гориво - 5,5%,
- течните горива за битови нужди - 4,6%,
- бензин А-98Н - 4,3%,
- бензин А-95Н - 3,3%,
- дрехите - 2,6%,
- такситата и междуселищния автобусен транспорт - 1,9%,
- твърдите горива и материалите за ремонт и поддържане на жилище - 1,5%,
- услугите за граждански и религиозни обичаи - 0,9%,
- стоките и услугите за лична хигиена - 0,8%,
- мебелите и битовата газ - 0,7%.
Намаление е регистрирано при комплексните услуги за почивка и туристически пътувания (с 19,7%), телевизорите (с 1,9%), готварските печки (с 0,3%), хладилниците (с 0,2%) и др. Лекарските и стоматологичните услуги са поскъпнали съответно с 1,1 и 1,6%.
Агенция Франс прес предлага няколко примера за повишаването на цените на хранителните продукти и в някои европейски страни.
Германия
Според германската федерация на хлебопроизводителите цените на хляба са се увеличили между 5 и 10% от началото на годината. Веригата супермаркети РЕВЕ (REWE) отчита повишение на цените на маслото от 79 евроцента за 250 грама на 1,19 евро.
Много консумираните в Германия ябълкови сокове са поскъпнали със 100% заради слабата реколта от ябълки в ЕС и Източна Европа през последните 10 години.
По данни на Федерацията на производителите на плодови сокове в някои райони цената на концентрирания ябълков сок е скочила с 250%.
Чехия
Потребителите започват да заместват с маргарин маслото, чиято цена се е увеличила с 30% от юни.
Като резултат продажбите на масло на британския дистрибутор "Теско", който има силно присъствие в Чехия, са намалели с 20-30%. В същото време продажбите на маргарин са се увеличили с 10%.
Полша
Потребителите в Полша, където все още храната представлява по-голямата част от бюджета на домакинствата, се оплакват от бързото поскъпване на основните хранителни стоки.
Литър мляко с масленост 2% в момента струва 2,30 злоти (0,60 евро), докато през юли е бил 1,50 злоти (0,40 евро). Едновременно с това някои видове хляб са поскъпнали с 30%.
Испания
По данни на тамошния национален статистически институт цената на хляба се е увеличила с 8,1% за една година, на млякото - с 11,1%, на птичето месо - с 11,3%, на пресните плодове и зеленчуци - със 7,3%.
Асоциацията на потребителите предприе кампания за контрол над цените и изрази несъгласие с поскъпването на основни продукти.
Италия
Поскъпването на хляба и зърнените храни е нараснало от 1,8% през първото тримесечие на 3,3% през третото тримесечие, изчислено на годишна база. Федерацията на хранително-вкусовата промишленост защитава новите цени, изтъквайки, че за 10 години цените на преработените храни са се увеличили с 28%, докато инфлацията е 30%.
Тенденцията за спад на безработицата у нас продължава, съобщи междувременно Агенцията по заетостта (AZ.government.bg). През септември без препитание са били 6,78% от българите в трудоспособна възраст, като намалението е с 0,22% в сравнение с август и с 1,66% спрямо септември 2006 г.
Регистрираните в бюрата по труда са 251 091 души, като в сравнение с миналия септември безработните са намалели с 61 622, а спрямо август те са с 8219 по-малко.
Броят на постъпилите на първичния пазар нараства спрямо предходния месец, особено в сферата на образованието.
Равнището на безработица в столицата е 1,66%. В други осем области това равнище остава по-ниско от средното за страната.
Посочената тенденция се наблюдава в областите Бургас (2,83%), Габрово (3,63%), Варна (4,37%), Перник (5,61%), Стара Загора (5,89%), Пловдив (5,94 %), Благоевград (6,18%) и Русе (6,58%).
В добричка област равнището почти се изравнява със средното за страната - 6,82%.
В останалите 18 области равнището на безработица е над средното. Тази тенденция се наблюдава в Търговище (14,55%), Монтана (13,28%) , Видин (12,26%), Шумен (12,24%) и Разград (12,21%).
Във всички области през изминалия месец се отчита спад в равнището на безработица в сравнение с предходния месец, като по-съществено е намалението в областите Търговище - с 0,63%, Шумен - 0,59%, Плевен - 0,54%, Враца - 0,46%, Силистра - 0,45%, Видин - 0,38%, Велико Търново - 0,36%, и Пазарджик - 0,35%.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!