У чилището би трябвало да бъде сигурно място за ученици и учители. Но дали е така?
Във Франция зачестиха случаите на насилие и агресия, упражнявани над преподавателите. Всички помнят един случай от декември миналата година, при който учителка бе намушкана с нож в корема по средата на учебния час. Жената пострада тежко, а инцидентът се случи в района на Париж.
80 хил. по-тежки или по-леки инциденти в училищата са били регистрирани през 2004 и 2005 г. Към случаите на агресия са насилието или обидите между самите ученици или спрямо учителите. В някои учебни заведения положението дотолкова се радикализира, че някои преподаватели отказаха да работят, аргументирайки се, че се страхуват за здравето и живота си.
Да вземем за пример училище в Париж. То е държавно и в него учат деца между 11 и 20-годишна възраст. Те имат трудности с обучението или пък социални проблеми. Опитват се да им дадат професионално образование. По всичко личи, че това не са обикновени ученици. Такова е мнението и на Мари-Елен, преподавател по социални науки в училището.
Тя споделя, че тези ученици са особени. В голямата си част не са франкофони, а младежи, дошли от чужбина. В страната си те са получили някакво образование или не са получили никакво. Понякога са нужни две години, за да опознаят училището. Има и такива ученици, които не са успявали да се справят добре или пък не са били ориентирани и са тук не по своя воля.
Мари-Елен работи от 12 години в това училище. Тя чувства учениците си близки и винаги е търсела положителното. Но след събитията в предградията през есента, много учители поставиха въпроса за сигурността и правата си. Те споделят, че постоянно трябва да се борят за нещо, като най-малкото е да накарат учениците да влязат в час.
Учениците, които са най-агресивни, обикновено са с беден речник, изпълнен с жаргонни думи. Затова понякога се получават и недоразумения - ученикът да не иска съзнателно да нагруби, но просто това да е нормалният му начин на общуване и говорене.
Когато липсват думи, често се прибягва към действия.
Полските учители в последно време също са изправени пред проблема с агресията и насилието, които понякога излизат извън контрол. Практика е ученици да използват камера или мобилния си телефон, за да заснемат учителите си, които стават жертва на обидни шеги или дори малтретиране. Един такъв филм стана публично достояние.
Учител се опитва да се справи с взривената атмосфера в часа по английски. Но се оказва притиснат от възпитаниците си, които му извиват ръцете на гърба и му нахлупват кошчето за боклук на главата. Учениците избухват в смях, а учителят е безпомощен.
Тези кадри обиколиха всички полски телевизии и послужиха за доказателство при последвалия процес. Виновните бяха изключени, но и учителят загуби своя пост.
Друг запис на мобилен телефон разкрива непристойното поведение на учител, който се подиграва с учениците и дори изхвърля един от тях от класната стая. Всичко това постави и въпрос - трябва ли в училище да се внасят GSM-и.
Очевидно проблемът за поведението на учители и учениците остава открит.
Насилие сред учениците има и у нас. 55% от децата в българските училища са били обект на насилие. Данните са от анкета на "Зонта клуб".
В изследването на организацията са участвали 1743 деца на възраст между 12 и 18 години от седем столични училища и два дома за деца, лишени от родителска грижа. 31% от интервюираните ученици смятат себе си за агресивни.
Случаите на изблик на агресия, изнесени от медиите, са стряскащи: момичета подпалват косата на своя съученичка, ученик от столична гимназия е пребит от свои съученици,
седмокласничка е малтретирана от свои съученици и в момента е инвалид.
Примерите могат да се изброяват дълго. Самите ученици признават, че темата за насилието ги тревожи. На националното състезание на клубовете по дебати в края на миналата година учениците разискваха проблема. Сред множеството фактори за разпространение на насилието децата посочиха поведението на родителите, които с агресията срещу децата ги превръщат в насилници.
В изследването на "Зонта" децата, лишени от родителски грижи, много по-рядко са обземани от чувството на агресия, отколкото тези от гимназиите. Затова някои от децата като Зорница застъпват тезата, че трябва да има
училище за родители.
В Добрич вече имат опит в тази насока. Добрич е градът, в който ученик стреля по съучениците с газов пистолет. Т.нар. изнесено училище за родители, се организира от местната комисия за протиобществени прояви на децата и в него родителите се срещат със специалисти от детската педагогическа стая и психолози.
Няколко директори настояват за въвеждане на паник-бутони в училищата и за засилване на охранителите, защото има случаи на посегателства над учениците по време на учебния процес.
В Стара Загора от час е отвлечен ученик, който бил принуден близо седмица да "отработва" на строителен обект дълга си към свой връстник.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!