В първата петица на доставчиците са HP (с 16,8% дял), NEC CI (8,3%), ProSoft (7,9%), Most (4,7%) и Fujitsu-Siemens (4,2%). По стойностен обем на продажбите листата се води отново от HP, но с 10,9% дял, следвана от IBM (6,8%), FSC (4,5%), ProSoft (3,3%) и Dell (2,6%), съобщава Investor.bg.
За същия период пазарът на принтери е скочил с 29.8% (по бройки) и с 40,8% (по стойност) спрямо четвъртото тримесечие на 2001 г., като са продадени общо 23 255 устройства за $5,27 млн.
При компютърните конфигурации най-голям остава делът на настолните машини (88,4% от пазара), следвани от мобилните с 9,7% и сървърите с 1,9%. В стойностно изражение картината е малко по-различна, като настолните компютри са донесли 70,9% от приходите, ноутбуците - 19,8%, а сървърите - 9,3%.
Продължава засиленото търсене на преносими компютри, като продадените машини са със 118% повече от предишното тримесечие и със 76,4% повече от четвъртото тримесечие на 2001 г. Ръстът при сървърите е 64,5% (годишно) и 43,7% спрямо третото тримесечие на 2002 г.
Според данните на IDC най-печелившият играч за периода е IBM с над 150% ръст спрямо четвъртото тримесечие на 2001 г, както и FSC и Prosoft, които през последното тримесечие на 2002 г. са реализирали със 100% по-голям оборот от този през 2001 г.
Обединената HP има ръст над 300% по продадени машини, а NEC, FSC и Prosoft отбелязват около 100% годишно нарастване.
При процесорите безспорен лидер e Intel с над 64,4 % дял, но броят на машините, оборудвани с AMD чипове нараства и делът на компанията е вече 35,1%.
По-ниските цени на продуктите на AMD се отразява в стойностния обем на пазара, като тук делът на машините, базирани на Pentium и Celeron, заема 74,7%, а на тези с Duron и Athlon - 24,5%. От интелските чипове дяловете на машините със Celeron и P4 са близки - съответно 33,9% и 26,3%, а с Pentium III са оборудвани 3,7% от компютрите. Windows е предпочитаната ОС система за нови машини, като 77,3% от тях са продадени с някаква версия на MS платформа. MAC OS държи 0,5% от пазара, Linux - 0,4%, a 21,8% от компютрите са поръчани без ОС.
Клиентите от SOHO сегмента са купили 33,2% от компютрите, фирмите от малкия и средния бизнес - 32,4%, а правителственият сектор - 24,5%. Клиентите от големите фирми (до 1000 служители) и корпорациите (с над 1000 работни места) са купили съответно 5,4% и 3,2% от PC конфигурациите.
Големият брой държавни поръчки в края на годината определя и скока в търсенето на маркови компютри, като ръстът спрямо третото тримесечие на 2002 г. при тях е 159%, докато т.нар. немаркови са с 36,1% повече от предишното тримесечие.
8747 лазерни принтери за $2,46 млн. са продадени за същия период на годината, 12 296 са мастиленоструйните модели на стойност $960 хил., а матричните са само 2189 за $730 хил.
Купени са и 23 други принтери от висок клас за $120 000. Общият обем на целия пазар е $5,27 млн., като ръстът спрямо третото тримесечие на 2002 г. e 40,8%.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!