В бюджета на Оперативна Програма “Административен капацитет” (ОПАК) за тази година са предвидени 5 млн. лв. за процедура за стандартна информационно-комуникационна среда и оперативна съвместимост. Процедурата е по Приоритетна ос ІІІ: Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление, а крайни получатели на помощта са ДАИТС, МДААР и МС.
Това е една от осемте нови процедури, които тръгват от 11 март по ОПАК и чиято обща стойност е 55 млн. лв. Бюджетът по тази оперативна програма се предоставя от Европейския социален фонд (ЕСФ) и от националния бюджет. Две от процедурите са за структурите на гражданското общество – социално-икономическите партньори и неправителствените организации. За тях са предвидени 25 млн. лв. По останалите шест процедури на стойност 30 млн. лв. могат да кандидатстват с проекти конкретните бенефициенти на ОПАК (тук се включва и процедурата за оперативна съвместимост). Както и досега, тази е единствената оперативна програма, която не изисква съфинансиране от страна на крайния получател на помощта при участие в процедури.
Разработването на специализиран софтуер е допустима дейност по ОПАК и по правилата на ЕСФ, когато това е пряко свързано с изпълнението на самия проект. Отделно от това, изцяло ново положение при обявените през текущата година процедури ще бъде т.нар. кръстосано финансиране в рамките на 10 на сто от стойността на проекта по правилата на Европейския фонд за регионално развитие. Това дава възможност в рамките на тези 10% да бъдат извършвани разходи изцяло по правилата на другия фонд - да бъдат закупувани компютри и програмни лицензи, или да се направи малък ремонт на помещение. Всички тези разходи обаче трябва да са пряко свързани с проекта и е нужно да се докаже, че без изпълнението на тези дейности, договорът няма да може да се реализира. Бенефициентите, чиито проекти са отхвърлени при предишно кандидатстване, могат отново да участват със същите проекти, но е важно те да преразгледат и да подобрят качеството им, обясни зам. – министърът на държавната администрация Мария Дивизиева. По нейните думи, бенефициенти-неправителствени организации, които веднъж вече са подписали договор за изпълнение на процедура по ОПАК, няма да могат да кандидатстват отново таиз година. От предишното кандидатстване по програмата се оказва, че 52 на сто от проектите на неправителствените организации, които са подали предложения, са били отстранени поради техническо несъответствие на документацията – лоша окомплектовка или непълен комплект от изискуемите документи, обясни министърът на държавната администрация Николай Василев и апелира към неправителствените обединения да проверяват внимателно условията и правилата за кандидатстване, за да не отпадат още на първия етап. Фазите на оценяване на предложенията по ОПАК са 3 – административно съответствие, допустимост на разходите, качество. Всички правила и условия са достъпни от сайта на ОПАК, както и от е-страниците на МДААР и на МФ.
Структурите на гражданското общество (СГО) могат да кандидатстват с проекти по следните две процедури:
1. “Гражданското общество – повече идеи за прозрачност и достъпност на държавната администрация” - Приоритетна ос I: Добро управление - Подприоритет 1.2.: Прозрачна и почтена държавна администрация - общ размер на финансиране: 11 млн. лв.
Партньори могат да бъдат СГО, централната, областните и общинските администрации.
Примерни допустими дейности:
- разработване на анализи, провеждане на проучвания, изследвания, мониторинг, оценки
- разработване на конкретни предложения и препоръки за промени на нормативни, стратегически или други документи, чрез които се постига публичност и прозрачност в дейността на администрацията
- разработване на препоръки към администрацията за прилагане на конкретни мерки или въвеждане на добри практики по отношение на: 1) предоставянето на информация относно административната дейност и обслужване и 2) подобряване на вътрешната организация на работата на администрацията с цел постигане на повече прозрачност, отчетност и превенция на корупцията
- разработване и усъвършенстване на методологии, правила, наръчници или други инструменти, чрез които СГО да споделят опита си с други представители на неправителствения сектор във връзка с тяхната роля за постигане на повече прозрачност или превенция на корупцията, както и за взаимодействието им с администрацията
- дейности за информиране на гражданите и бизнеса относно ролята на СГО за постигане на повече прозрачност и по-добра отчетност и превенция на корупцията
- провеждане на конференции, кръгли маси, семинари, публични обсъждания и др. за насърчаване на партньорството и сътрудничеството между гражданското общество, администрацията, съдебната система, бизнеса и медиите за постигането на повече прозрачност в административната дейност и обслужване
- провеждане на съпътстващи обучения
- дейности за информация и публичност относно конкретните цели и резултати на проекта
2. “Укрепване на капацитета на структурите на гражданското общество”
Приоритетна ос II: Управление на човешките ресурси, Подприоритет 2.3.: Укрепване на капацитета на структурите на гражданското общество, финансиране: 14 млн. лв.
Партньори могат да бъдат СГО, централната, областните и общинските администрации, както и органите на съдебната власт.
Примерни допустими дейности:
- разработване на анализи за бенефициентите и/или техните партньори – СГО (функционални, организационни, анализи за нуждите от обучения и др.)
- разработване на стратегии за организационно развитие за бенефициентите и/или на техните партньори – СГО
- провеждане на обучения за представители на СГО
- създаване и обновяване на сайтове, онлайн библиотеки и форуми, бази данни, регистри и др. за бенефициентите и/или техните партньори – СГО
- разработване на наръчници, справочници, информационни материали и др., които се прилагат от СГО за подобряване на работата им с администрацията и/или със съдебната система
- провеждане на конференции, кръгли маси, работни срещи на представители на СГО с администрацията и съдебната система за постигане на целите на настоящата процедура
- проучване и прилагане на добри практики в други държави членки за създадени успешни модели за партньорство между: СГО – СГО; СГО и администрацията и СГО и съдебната система
- популяризиране на добри практики в дейността на СГО и на успешни модели за партньорство между СГО и администрацията и/или съдебната система
- създаване на мрежи за сътрудничество между СГО (регистрирани в България) с цел насърчаване на съвместни проекти и инициативи за преодоляване на специфични проблеми в определени сфери на дейност, за подобряване на комуникацията и координацията и създаване на устойчиви механизми на взаимодействие между СГО и администрацията и/или съдебната система
- дейности за информация и публичност относно конкретните цели и резултати на проекта.
И при двете процедури за структурите на гражданското общество минималният праг на проекта е 100 000 лв., максималният – 390 000 лв. Срокът за изпълнение на проектите е 12 месеца.
Kрайният срок за подаване на проектните предложения е 25.04.2008 г., 17:30 часа.
Срокът за задаване на въпроси на сайта на ОПАК по откритите процедури за СГО е 11.04.08 г., а срокът за отговор – 18.04.08 г.
Паралелно с двете процедури за кандидатстване с проекти за СГО стартират и 6 нови процедури за конкретни бенефициенти, посочени изрично в ОПАК. Общият размер за договаряне по всички е 30 млн. лв. Една от тях е именно процедурата за оперативна съвместимост в рамките на Приоритетна осІІІ за Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление.
С проекти ще може да се кандидатства по:
Приоритетна ос I: Добро управление
1. Подприоритет 1.2 Прозрачна и почтена държавна администрация – МДААР, МС, Омбудсман - 2 млн. лв. финансиране:
2. Подприоритет 1.3 Ефективна координация и партньорство при разработване и провеждане на политики – МДААР, МС - финансиране: 9 млн. лв.
3. Подприоритет 1.4 Администрацията – партньор на бизнеса – АОП, КЗК, МДААР, МС, МФ - финансиране: 5 млн. лв.
Приоритетна ос ІІ: Управление на човешките ресурси
1. Подприоритет 2.1 Модерно управление на човешките ресурси в държавната администрация – Институт по психология – МВР, МДААР - финансиране: 1 млн. лв.
2. Подприоритет 2.2 Компетентна и ефективна държавна администрация – БАН, Институт по психология – МВР, ИПАЕИ, МДААР, Омбудсман, ЦПР - финансиране: 8 млн. лв.
Приоритетна ос ІІІ: Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление
Подприоритет 3.2 Информационно-комуникационна среда и оперативна съвместимост – ДАИТС, МДААР и МС – 5 млн. лв.
Примерни допустими дейности по тези 6 процедури са: разработване на анализи, провеждане на проучвания, изследвания, мониторинг, оценки и др.; предложения за промени на нормативни, стратегически или други документи; разработване или усъвършенстване на приложни документи като методологии, вътрешни правила и процедури, на инструкции и наръчници, указания за работа, планове за действие; въвеждане на нови механизми и прилагане на добри практики за повече прозрачност и отчетност, по-добър контрол и превенция на корупцията в администрацията; дейности за информиране на обществеността, от една страна, и на служителите в администрацията, от друга; провеждане на обучения, конференции, кръгли маси, семинари; мерки за информация и организиране на разяснителни кампании относно процеса на разработване и прилагане на политики в партньорство и координация с всички заинтересовани страни и др. Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за един проект по процедурите за конкретни бенефициенти е 500 000 лв., максимален праг – няма. Продължителността на изпълнение на проектите е 12 месеца.
Kрайният срок за подаване на проектните предложения е 30.04.2008 г., 17.30 ч.
Срокът за задаване на въпроси на сайта на ОПАК по процедурите за конкретните бенефициенти е 14.04.08 г., а срокът за отговор – 22.04.08 г.
За максимална прозрачност и за улеснение на бенефициентите със старта на процедурите на сайта на ОПАК ще бъдат публикувани Насоките/Указанията за кандидатстване, заедно с Формуляра за кандидатстване и приложенията към него, таблиците за административно съответствие, за допустимост и за оценка на качеството, както и Методиката за оценка на проектните предложения. Така бенефициентите ще са предварително запознати с всички критерии за оценка.
На сайта на програмата може да бъде намерено и специално създаденото от Управляващия орган на ОПАК Ръководство за бенефициенти. В него е описан целият процес на изготвяне, кандидатстване и успешно изпълнение на проекти. (УО)
И тази година ще бъде проведена мащабна информационна кампания в съответствие с Комуникационния план на Програмата. В страната ще бъдат проведени 11 информационни дни, на които експертите от УО на ОПАК ще разясняват как се кандидатства с проекти по ОПАК и ще отговарят на въпроси.
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!