В 9 ч. инспектор по движението към "Железопътна инфраструктура" Емчо Георгиев е отстранил от работа ръководителите на движението и началник на гара "Илиенци" без писмена заповед. Той е поел управлението на гарата по време на стачните действия. Същите процедури са били извършени в Търговище, Шумен и Калофер.
Машинистите на влаковете символично са се присъединили към колегите си, но не можаха да продължат работа, тъй като не беше осигурена безопасността на движението. Точно в 10 ч. след едночасово закъснение първи потегли влакаътза Ихтиман.
Непосредствено след приключване на стачката служители на дирекция "Превозвачи", които не се присъединиха към протестите, се събраха на общо събрание, насрочено преди месец от изпълнителния директор Владимир Думчев. На него трябва да се приеме общ трудов договор, изготвен от синдикалните структури на КНСБ и КТ "Подкрепа". Железничарите протестираха заради забавянето на заплатите им и неизплатени от лятото полагаеми средства за храна, облекло и обувки.
"Засега аванс и заплата на железничарите ще се изплаща на точно определените дати", каза министърът на транспорта Пламен Петров по повод протестните им действия. Той призна, че наистина има изоставане в изплащането на средствата за работно облекло и храна, но не уточни кога ще се навакса то, предаде БНР. 18 млн. лева се отпускат всеки месец от бюджета за фонд "Работна заплата" в системата на БДЖ, каза още Пламен Петров.
Той определи стачните действия като "упражнения, дирижирани от лични амбиции" и добави, че определени среди подвеждат железничарите. "Стачките само могат да влошат финансовото състояние на компанията, а това наистина ще доведе до забавяне на следващите заплати", коментира транспортният министър.
Той подчерта, че не е ангажимент на министерството да предприема законови действия за търсене на наказателна отговорност чрез прокуратурата за пропуснати ползи и причинени щети, но БДЖ АД трябва да направи това, смята министър Петров.
На жп гара Варна протестът на около 40-те работещи в "Железопътна инфраструктура" не успя да осуети заминаването на бързия влак за София през Пловдив. В 9,40 ч. той потегли по маршрута си точно по разписание. Стачкуващите успяха само да освиркат дежурния ръководител "Движение", който не се включи в протеста. След 10 минути на близката гара Тополи влакът беше спрян за кратко, допълни "Дарик радио".
31 влака спряха да се движат в северна България по време на едночасовата стачка - 12 пътнически, 8 бързи и 11 товарни композиции. Протестът подкрепиха почти всички структури на синдиката на железничарите. Те обединяват 6 500 души от Горна Оряховица, Плевен, Русе, Варна и Шумен. Около 9 000 човека работят в системата на железопътния транспорт в 5-те жп поделения в северна България.
656 служители на предприятието за експлоатация на железниците в Стара Загора стачкуваха предупредително между 9 и 10 ч. 18 влака не преминага през 48-те гари на територията на региона. Три железопътни станции не се включиха в стачката. По време на едночасовия протест гара Стара Загора спря само международния влак от Истанбул за Букурещ. Задълженията на държавата към старозагорските железничари надхвърлят половин млн. лева.
В района на силистренската гара нямаше движение, но железничарите спряха работа и излязоха на перона. Според синдикалния лидер Янко Николов колегите му протестират не само заради забавянето на заплатите, но и за неизплатени от лятото полагаеми средства за храна, облекло и обувки.
В силистренско ежедневно пътуват два пътнически влака - за гара Самуил и един бърз за столицата. От началото на годината над 20 000 пътници са ползвали жп транспорта в силистренско . В региона няма закрити жп линии и отменени влакове.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!