О свен плодово наименование и характерно корпоративно лого, "Епъл" (Apple) притежават още нещо, което е само тяхно и ги отличава от всички останали фирми в технологичния сектор.
Нещо, без което компанията (проверено е!) не успява да поддържа на ниво нито имиджа си, нито финансовите си резултати. Нещо, без което тя трудно достига до сърцата на потребителите.
Да - става въпрос за Стив Джобс, един от основателите и настоящ изпълнителен директор на "Епъл". За феновете черната поло-блуза на Джобс и навикът му да възкликва "Бум!" са запазена марка на компанията. Точно както името и ябълковото лого.
Презентацията, която основателят на "Епъл" изнесе по време на MacWorld експо в началото на месеца, е поредното доказателство, че един човек може да бъде креативен мотор на цяла мегакорпорация. Джобс вероятно е единственият, способен да предизвика iPhone-истерия от такъв мащаб.
Той успя да представи с патос продукт, който няма да излезе на пазара още половин година. Представи го под име, което е запазена марка на друга компания.
Успя да използва безнаказано думи като "магия" и "революция" във връзка с един пренаситен пазар като пазара на мобилните телефони. И всичко това не просто се случи, но и стана централна тема за разговори, затъмнила безапелационно най-голямото световно изложение за потребителска електроника CES, протичащо по същото време.
Защо пък Джобс
Ако се чудите защо изпълнителният директор на "Епъл" е толкова важен, просто погледнете къде е застанал. Джобс се позиционира между IT индустрията и развлекателния бизнес и успява да промени и двете по свой вкус.
Той е един от първите, които разбират, че персоналният компютър трябва да излезе от университетските лаборатории и да се намести по домовете на хората. Създава "Епъл" в гараж и става мултимилионер, преди да навърши 30.
Откакто се завърна в компанията след 12 години отсъствие, той успя да качи цената на акциите й почти десетократно. Друго негово начинание - студиото "Пиксар анимейшън" - прави някои от най-успешните холивудски анимационни филми. Когато то става част от "Walt Disney Company", Джобс получава в замяна акции на стойност над 7 млрд. долара. По този начин сега той е най-големият едноличен акционер в "Дисни".
Стив Джобс несъмнено владее до съвършенство изкуството да разпознава добрите идеи и да ги продава на потребителите. Той е много неща, но "добър човек" не е едно от тях. Не и в класическия смисъл на това понятие.
Създателят на "Епъл" e известен като изключително арогантен, агресивен и упорит персонаж. На моменти е скаран с 3/4 от хората в компанията си.
Бивш негов служител разказва: "Имаше период след завръщането му, в който всички страдаха от специфична фобия - притеснявахме се да не би да срещнем Джобс в асансьора. Страхувахме се, че докато стигнем до своя етаж, вече може да сме останали без работа."
Няколко души наистина са уволнени точно по този начин. Безграничното твърдоглавие на Стив Джобс обаче e комбинирано с огромна убедителност. Изключително харизматичен, той почти винаги успява да втълпи мнението си на околните.
Маркетинг отделите на големи технологични компании използват презентациите му като нагледно средство за обучение на служителите си. Работещите в "Епъл" обясняват, че Джобс създава около себе си специфично "изкривяващо реалността поле", което кара и най-налудничавите му идеи да звучат убедително.
Исторически бележки
Стивън Пол Джобс е роден на 24 февруари 1955 г. Родителите му - американска студентка и сирийски емигрант - го дават за осиновяване на калифорнийско семейство. Той не е особено примерен ученик, а колежът, който избира, му омръзва само след един семестър.Докато се чуди с какво да се заеме, той обмисля варианта да стане музикант. После отива до Индия в търсене на духовно просветление.
Изглежда, това наистина помага - след завръщането си през 1976 г. Джобс заедно с приятеля си Стив Уозняк основава "Apple Computers". Първият им компютър (Apple I, цена 666 долара и 66 цента) не постига особен успех.
Apple II oбаче неочаквано се превръща в хит, купуван от потребителите в продължение на 16 години. По-късно (със серията си Macintosh) компанията ще направи популярни две от най-важните концепции в света на персоналните компютри - за графичния интерфейс и мишката.
В началото на 80-те акциите на "Епъл" започват да се продават на борсата, а Джобс става много богат. Той успява да привлече в мениджмънта на компанията бившия президент на "Пепси" Джон Скъли (твърди се, че това е станало с думите: "Искаш да продаваш подсладена вода до края на живота си, или искаш да промениш света?").
Това се оказва грешка - през 1984 г. между двамата започват спорове, в резултат на които Джобс е принуден да напусне. Завръща се 12 години по-късно, когато "Епъл" купуват новото му творение - компютърната фирма NeXT.
През 1997 г. Джобс отново става изпълнителен директор на ябълковата компания, която по онова време е пред фалит. "Епъл" e затънала дотолкова, че Майкъл Дел си позволява да каже: "Ако беше моя, щях да я закрия и да върна парите на акционерите."
Стив Джобс работи срещу записаната в книгата на Гинес заплата от 1 долар годишно. Когато успява да изведе компанията към успех обаче, той започва да получава доста по-сериозни пари. Решението му да насочи "Епъл" към развлекателния бизнес с iPod плеърите и онлайн продажбите на песни през iTunes се оказва изключително успешно.
Проблеми и очаквания
Понастоящем Стив Джобс е на 51 години, има жена и четири деца. Продължава да тероризира служителите си и да се меси тиранично в решения по дизайна на всичките си продукти. Все така се облича в дънки и тениски (случва се да не го пускат на собствените му коктейли) и успява да омагьоса потребителите.
През 2004 г. преминава през операция за отстраняване на раково образувание, но скоро отново е на крака, жизнен както винаги. Сега обаче бъдещето му в "Епъл" e поставено под въпрос от финансов скандал. Щатското правителство разследва компанията и Джобс за незаконно издаване на опции със задна дата.
Тази практика дава възможност за реализиране на печалба от настъпилото междувременно поскъпване на акциите. Става ясно, че в някои от случаите Стив Джобс е бил наясно с погрешното датиране, макар да не е бил лично финансово облагодетелстван от него.
Други директори на компании в подобна ситуация са принуждавани да напуснат. Акционерите на "Епъл" обаче биха простили на Джобс всякаква измама, стига само да остане начело на компанията.
Според борсови експерти напускането му би предизвикало спад в цената на акциите, който ще коства на "Епъл" 20 млрд. долара. Това е срив, който и щатското правосъдно министерство едва ли би желало да предизвика.
Вероятно "Епъл" и сегашният й изпълнителен директор ще бъдат заедно още дълго време. За нас остава да почакаме и да видим как точно Джобс ще продължи да променя и развлекателната, и компютърната индустрия. И какви нови технореволюции ще се опита да започне...
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!