М арт традиционно не е период от годината, особено богат на интригуващи касови заглавия по киносалоните – такива започват да прииждат по кината от април нататък и не спират горе-долу до юли. Тази година не е изключение, но затова пък българските филмови зрители ще имат възможността да гледат изключително престижни заглавия от програмата на „София Филм Фест“.
Фестивалът ще предостави на аудиторията у нас рядката възможност да гледа печелившите филми от тазгодишните награди „Оскар“ там, където им е мястото – в киносалона. Водещ сред тях е „Зелената книга“ на Питър Фарели, най-добрият филм за 2018 година според Американската академия.
За провала на наградите „Оскар“ и в защита на киното
Лентата разказва истинската история на тъмнокожия музикант Дон Шърли и приятелството му с шофьора му от италиански произход Тони във време на законна расова сегрегация в Съединените щати. Двамата герои са изиграни респективно от звездите Махершала Али и Виго Мортенсен, а поддържаща роля в лентата играе и българинът Димитър Маринов.
Филмът е обект на много полемики.
На първо място, живите роднини на Дон Шърли предявиха претенции, че лентата представя напълно нереалистично взаимоотношенията между музиканта и шофьора му, които според тях са били стриктно професионални. Семейството на Шърли твърди още, че музикантът е наел мъж от италиански произход за свой шофьор, а не друг тъмнокож, единствено заради повсеместните расистки прояви по това време.
Режисьорът Питър Фарели, наред със звездата на филма Махершала Али, се извиниха публично на роднините на Шърли. Екипът зад лентата декларира още, че всички живи познати на музиканта са били поканени да вземат участие в написването на сценария в капацитета на консултанти, но малко от тях са приели.
Но тъмнокожата легенда на Националната баскетболна асоциация на САЩ Карим Абдул-Джабар беше човекът, който до голяма степен обобщи и тушира проблема със съвършено точното изказване, че създателите на игрални филми правят интерпретации на историята, а не са хроникьори.
Лентата провокира спорове и по нашите географски ширини, макар и от съвсем различно естество.
Причината беше появата на Димитър Маринов на церемонията по раздаването на наградите „Оскар“ с малко българско флагче, втъкнато в ревера на смокинга му. Заваляха критики за това, че Маринов не живее в България от няколко десетилетия, че постъпката му е проява на „комплексарщина“, че постижението му не може да се припише и няма значение за нашата страна, и какво ли още не.
Хората, които направиха подобни изказвания, единствено разкриха своите собствени комплекси, залегнали до голяма степен и в националния ни манталитет от години насам. Актьорът Маринов демонстрира своя патриотизъм по елегантно, без да парадира излишно с него и без да излага по какъвто и да е начин страната ни.
Част от американските зрители вероятно дори са били изненадани от това колко сдържана беше патриотичната проява на Маринов предвид факта, че президентът им прегръща всеки флаг в обсега си.
Големият конкурент на „Зелената книга“ през отминалия сезон на наградите – „Рома“
на Алфонсо Куарон – също ще има няколко прожекции в рамките на „София Филм Фест“. Лентата, широко хвалена за кинематографичните си достойнства във визуален план, със сигурност е задължителна за гледане на голям екран.
Филмът проследява ежедневието на мексиканско семейство от 70-те години на миналия век и има почти автобиографичен характер за своя режисьор. Лентата е и доста различна спрямо предишните проекти на Куарон, известен с блокбъстъри като „Хари Потър и затворникът от Азкабан“, „Децата на хората“ и „Гравитация“.
„Ако Бийл Стрийт можеше да говори“ е друг критически фаворит, който ще се прожектира в рамките на фестивала.
Лентата е продукция на Брад Пит и е режисирана от Бари Дженкинс, създателят на „Лунна светлина“, който взе наградата „Оскар“ за най-добър филм преди две години.
Новият му проект нямаше този късмет, но пък опитната актриса Реджина Кинг обра всички награди в категорията за поддържаща женска роля през вече изминалата зима. Друга особено награждавана личност от света на киното, но от нашата страна на Атлантическия океан, чиито филми ще бъдат прожектирани в рамките на „София Филм Фест“, е режисьорът Павел Павликовски.
„Ида“ спечели „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм през 2015 година,
а „Студена война“ бе номиниран в същата категория, както и в тази за най-добра режисура. И двата филма са част от фестивалната програма и по всяка вероятност ще останат в репертоара на по-малките арткина в столицата в следващите месеци.
Сред документалните филми изпъкват заглавия,
посветени на музиканти като Ейми Уайнхаус и Ерик Клептън, както и на редица бележити спортни фигури. Във всички случаи фестивалната програма видимо запазва репутацията на „София Филм Фест“ с това, че има за всекиго по нещо и ще предостави необходима доза разнообразие за българския посетител на киносалона спрямо хубавите и лошите холивудски продукции, които иначе резонно доминират в кината.
Пълната програма на събитието вижте ТУК.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още интересно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!