П оредното издание на наградите „Оскар“ остава зад гърба ни без никакви забележителни събития, с които да го запомним. Най-хубавото, което може да се каже за събитието, е, че поне вече ще излезе от фокуса на публичното внимание и няма да ни се налага да споделяме взаимното си раздразнение от селективните принципи на американската Академия.
ВИЖТЕ ГОЛЕМИТЕ ПОБЕДИТЕЛИ В ГАЛЕРИЯТА
Победата на „Зелената книга“ в категорията за най-добър филм дойде очаквано предвид застъпената политическа тематика в лентата и силните актьорски изпълнения в двете централни роли. Силно ограниченото разпространение на другия голям фаворит в категорията, „Рома“ на Алфонсо Куарон, най-после натежа срещу шансовете му за триумф след много други победи през сезона.
За провала на наградите „Оскар“ и в защита на киното
Изясних достатъчно мненията ми относно номинациите в категорията и критериите за подбор в предишния ми материал по темата, който можете да прочетете на линка по-горе, тъй че няма да се повтарям тук. Ще вметна само, че въпреки факта, че съм далеч от изкривения стереотип за патриот в нашата страна, българското знаме на сцената в края на церемонията ме накара да се усмихна.
Българин с "Оскар", развя българския флаг на церемонията
С това ще премина към актьорските категории, където станахме свидетели на четири също толкова очаквани победи. Единствено Оливия Колман не беше абсолютната фаворитка в категорията за главна женска роля; с най-големи шансове определено изпъкваше Глен Клоуз, но бе заслужено победена в една от минорните изненади в звездната вечер.
Колман безспорно прави ролята на живота си в амплоато на кралица Ана,
създавайки трагикомична фигура, чиято огромна сянка пада върху цялото действие във филма на Йоргос Лантимос. Тъжно е, че колежките ѝ Рейчъл Вайс и Ема Стоун не бяха отличени в категорията за поддържаща женска роля, тъй като представянията им в лентата са не по-малко впечатляващи.
„Фаворитката“: Коктейл от емоции като за „Оскар“
Статуетката за главна мъжка роля пък грабна Рами Малек
за превъплъщението си като Фреди Меркюри в „Бохемска рапсодия“. Лентата предизвика силно поляризиращи отзиви, но дори в категорично негативните оценки за продукцията никой, в това число и аз самият, не беше пропуснал да отличи фантастичното представяне на Малек в ролята на рок иконата.
„Бохемска рапсодия“ – стандартен филм за изключителен човек
С неприятен вкус в устата ни оставят само пренебрегнатите имена в категорията като Брадли Купър в „Роди се звезда“ и неузнаваемия Крисчън Бейл във „Вице“, които спокойно биха спечелили наградата в друга година с по-слаба конкуренция. А за факта, че Робърт Редфорд бе пренебрегнат за пореден път и дори не бе номиниран за ролята си в „Старецът и оръжието“, дори няма да отварям дума, тъй като на въпроса спокойно може да се посвети цял ретроспективен материал.
Прекрасното „довиждане“ на една легенда
Друга крещящо пренебрегната роля бе тази на Райън Гослинг като астронавта Нийл Армстронг в „Първият човек“ на Деймиън Шазел.
Лентата взе отличието за специални визуални ефекти напълно заслужено, но бе незаслужено оставена извън категориите за най-добър филм, най-добра режисура, най-добър саундтрак и операторско майсторство.
Това ни довежда и до техническите категории –
тези, които Академията очевидно смята за толкова маловажни, че имаше намерение да раздаде наградите за четири от тях в рекламните паузи от телевизионната церемония. В крайна сметка все пак обидното решение бе отменено след онлайн протести.
Големият победител в тези категории се казва „Черната пантера“ на Marvel Studios, който взе три награди – за най-добър саундтрак, най-добра сценография и най-добър костюмен дизайн. От тези призове филмът най-малко заслужаваше да триумфира в категорията за сценография предвид откровено кичозния си продукционен дизайн и присъствието на други достойни номинирани филми в категорията като „Фаворитката“ и „Кралицата на Шотландия“.
„Черната пантера“: Стъпка назад за Marvel преди големия финал
„Кралицата на Шотландия“ или как понякога амбицията оправдава провала
С първи „Оскар“ в над 40-годишната си кариера се отличи големия Спайк Лий,
който грабна статуетката за най-добър адаптиран сценарий за работата си по BlacKkKlansman. Лий получи наградата от добрия си приятел и дългогодишен сътрудник Самюел Джаксън в един от най-приятните моменти от вечерта.
Също толкова приятни бяха музикалните изпълнения през церемонията, от това на Queen и Адам Ламбърт в началото, до дуета на Лейди Гага и Брадли Купър. Двамата спечелиха „Оскар“ за най-добра оригинална песен за огромния хит Shallow във вероятно най-сигурната и предвидима победа за вечерта.
Филмът им „Роди се звезда“ очаквано бе ограбен от други награди,
но Гага заслужено получи признание от победителката в категорията за главна женска роля Оливия Колман, която просто извика името ѝ в края на победната си реч и така постави фокуса на вниманието върху нея, докато самата тя се оттегляше от сцената.
В друг забавен момент
победителят в категорията за главна мъжка роля Рами Малек се строполи от сцената след словото си и бе прегледан за потенциални контузии след комичното си падане. Шокираните му изражения след инцидента могат да разсмеят всеки повече от каквото и да е друго от тазгодишните награди „Оскар“.
С това слагаме с радост точката на тазгодишния сезон на филмовите награди. Можем само да си пожелаем 2020-та да е по-интересна, с предстоящи филми от хора като Мартин Скорсезе и Куентин Тарантино, както и с потенциални комерсиални мегахитове, които да разтърсят установеното през последните 10 години статукво.
Повторението на церемонията в ефир е тази вечер в 21:00 ч. по KINO NOVA. Тези, които са я пропуснали, могат да я гледат.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!