Ф инансовата невъзможност за осигуряване на учебни материали, тормозът между учениците, спиране от семейството или започване на работа - това са най-честите причини за несправяне в училище или дори отпадане на децата от образователната система. Такива са преобладаващите мнения на U-Репортерите според резултатите от последното допитване, посветено на достъпа до образование. С него се цели да се види какви са конкретните трудности и възможни решения по темата според опита и наблюденията на младите хора.
Резултатите от допитването са публикувани на страниците на представителството на УНИЦЕФ в България и на Национална мрежа за децата, предаде БТА.
U-Report е глобална платформа на УНИЦЕФ
и множество партньорски организации, стартирала през 2011 г., а в България - през 2020. Tя дава възможност на децата и младите хора на възраст 14-29 години да изразяват своето мнение по важни за тях въпроси и по достъпен начин. В допитването са участвали 281 U-Репортера на средна възраст 20 години. Момичетата и жените са изключително активни, като те са 80 на сто от отговорилите.
Запитани каква част от децата в населеното им място имат затруднения
да посещават училище и/или да се справят с ученето, 36 на сто не могат да преценят или не смятат, че има такива деца. Мнозинството смятат, че тези деца в населените им места са малко, а само 10 процента - че те са много.
Финансовите трудности и етническият произход (включително трудности с българския език) са основните препятствия пред достъпа до училище и справянето с ученето, смятат U-Репортерите. Може би този равен резултат на двата фактора за трудности и отпадане в училище е свързан с факта, че двата проблема се преплитат - неравенствата и дискриминацията поради бедност и поради етническа принадлежност, като и двата са особено сериозни в България, сочат изводите от допитването.
На трето място са поставени трудностите,
срещани от децата с увреждания и нарушения в развитието. Запитани конкретно какви други трудности и дискриминация срещат децата, за да не могат да посещават училище, да се справят и да отпадат, 11 на сто от U-репортерите отговарят, че проблем е самото преподаване в училище и дори философията на училищното образование. Някои не успяват да формулират конкретен проблем.
Значими са разликите в отговорите по възрасти на този въпрос.
Докато за младите хора в училищна възраст (14-19 годишните) финансовите проблеми са изтъкнати като водещи от 34 на сто, а затрудненията поради увреждания и етнически произход са близки с по 26 и 27 на сто - за младите хора извън училище (20-29 годишните) по-съществени са проблемите, свързани с етническия произход - 39 на сто открояват тях като основна пречка пред образованието.
Чрез други въпроси с повече от един възможен отговор U-Репортерите са имали възможност да споделят мнението си за това в какво точно се изразяват трудностите, но и да набележат решенията пред достъпа до училище съответно за децата от етническите малцинства, за децата, живеещи в бедност и за децата с увреждания и затруднения в развитието.
За децата от малцинствен етнически произход, включително с трудности с българския език,
най-големият проблем, според U-Репортерите, е липсата на подкрепа от страна на семействата, откъдето идва отпадането от училище. На следващо място е изключването и тормозът от страна на другите ученици, а след това - отпадането от училище, за да започнат работа.
Като най-големи затруднения пред децата, живеещи в бедност,
U-Репортерите посочват на първо място липсата на пари за учебни материали, следвано от отпадането за започване на работа и отново тормозът от връстниците.
Като основни трудности пред учениците с увреждания
и нарушения в развитието U-Репортерите поставят преди всичко подигравките и тормоза от връстниците, следвано от недостъпността на физическата среда (асансьори, рампи и подобни) и неумението на учителите да работят с деца като тях. За младите хора в училищна възраст основен проблем пред децата с увреждания и затруднения в развитието са подигравките от околните, докато за по-големите, участвали в допитването - физическата среда и материалните условия.
Сред основните решения, които U-Репортерите дават
за достъпа и справянето в училище на учениците от етническите малцинства, на първо място е необходимостта от работа със семействата им, ако съществува риск от отпадане. Това е особено важно за младите хора в извънучилищна възраст (20-29 годишните), които го извеждат на първо място с голяма разлика спрямо другите възможни решения. Като следващи решения сред всички запитани са поставени допълнителното обучение по български език и работа в училище за приемане на различията.
За децата, живеещи в материални лишения и бедност, най-голяма част от попитаните смятат, че осигуряването на безплатни учебни материали би решило проблемите, следвано от стипендии и нуждата от безплатен транспорт.
За децата с увреждания и обучителни трудности се открояват три най-работещи необходими решения: по-достъпната физическа среда, обучението на учителите за работа с деца с увреждания и нарушения в развитието и работата в училище за приемане на различията.
Допитването на U-Report е разработено съвместно с Национална мрежа за децата в рамките на проекта за пилотно тестване на Европейската гаранция за детето в България, финансиран от Европейската комисия и прилаган от УНИЦЕФ. Сред дейностите по проекта е и събиране на данни за мненията на децата и младежите в България по проблемите, изведени от Европейската Гаранция за детето.
Как да накарате детето да обикне училището
Какво да направим, ако детето ни е жертва на тормоз в училище
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!