У чебните практики в нашата страна са ни добре познати и има много страни, в които образователната система е организирана по подобен начин.
Съществуват някои норми обаче, които със сигурност ще ви изненадат. В текста по-долу ще разберете в коя страна децата не пишат домашни, къде ходят на училище с лодки и къде учат седем дни в седмицата.
Кои практики са полезни и кои не, преценете вие. В нашия списък ще видите страните, където средното образование се оценява като най-доброто в света, както и част от държавите, в които голям дял от населението дори няма достъп до образование.
![](https://m3.netinfo.bg/media/images/38205/38205548/655-402-a.jpg)
В страната на Дядо Коледа и северното сияние
Ах, тези финландци! Как все успяват да се доберат до челните места в класациите за най-добро средно образование? Отговорът е прост. Лесна, проста и организирана система, която работи за постоянни ефективни резултати и прогрес.
Въпреки че през последните години Финландия трудно успява да удържи челната позиция от азиатските си съперници, тя си остава европейската страна с най-добро средно образование.
Във Финландия децата започват училище задължително, след като са навършили 7-годишна възраст, но не и по-рано. Да, в страната на Дядо Коледа децата нямат домашни, нито оценки и типичните изпитвания под формата на тест, поне докато не влязат в гимназия.
![](https://m3.netinfo.bg/media/images/38205/38205568/655-402-a.jpg)
Учениците във Финландия прекарват най-малко време в класната стая в сравнение с връстниците си от останалите европейски страни. При по-малките игрите се прилагат като основен метод за запаметяване и научаване.
ВИЖТЕ КАК ИЗГЛЕЖДАТ КЛАСНИТЕ СТАИ В РАЗЛИЧНИ КРАИЩА НА СВЕТА
Не се прилага разделение по какъвто и да е начин на децата по отношение на способностите им. Учениците, които привидно изпитват затруднения с материала, остават след часовете за безплатни консултации.
Учителската професия във Финландия е една от най-престижните и добре платени, а практиката за посещаване на частни уроци е почти неприложима.
![](https://m3.netinfo.bg/media/images/38205/38205635/655-402-a.jpg)
На двете крайности в Азия
Азия е един от примерите за най-големите разлики по отношение на развитието на страните в рамките на самия континент.
Докато Япония, Южна Корея, Сингапур и Хонконг оглавяват класациите за най-високо качество на средното образование, в другия край са азиатски страни като Афганистан, Бангладеш, Индия.
В Южна Корея например наблягат най-интензивно върху началното образование, а учениците посещават занятия седем дни в седмицата. Страната отделя около 8% от бюджета си за развитието на образователната система.
Учителската професия е една от най-желаните и високоплатени, а родителите са интензивно въвлечени в образователния процес, като отделят големи средства за доброто и качествено обучение на своите деца.
![](https://m4.netinfo.bg/media/images/38206/38206996/655-402-aa.jpg)
Моделът в Япония, Сингапур и Хонконг е подобен, а мотото на образователната им система се синтезира в следното: „Учи по-малко, научавай повече”.
В Япония се обръща особено внимание на дисциплината и високия морал, а децата сами помагат в приготвянето и сервирането на храната си в междучасията за обяд.
На другата крайност е Афганистан. Там делът на грамотното население е около 30%. В повечето местности, където има военни конфликти, децата се налага да учат в шатри и дори палатки.
В Бангладеш пък са принудени да се справят с тежките климатични условия и честите наводнения. Много пъти се случва учебните занятия да се провеждат върху лодки, прикрепени към брега на реките, които преливат поради малката надморска височина.
![](https://m4.netinfo.bg/media/images/38207/38207406/655-402-a.jpg)
Развитие не означава добро образование
Въпреки че в повечето случаи високото качество на образованието е пряко или непряко свързано с икономическото развитие на съответната страна, невинаги това е константа.
САЩ, Китай и Русия например се нареждат в средата на класациите за качество на средното образование.
И все пак страните от Западна Европа се оказват сред едни от най-ефективните по отношение на образователните си системи. Източноевропейските страни изостават по този фактор.
Като добри примери освен Финландия могат да се посочат Холандия, Германия, Естония, Норвегия, Франция.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/38207/38207414/655-402-a.jpg)
Винаги има начин
Не навсякъде учебният процес и неговото осъществяване протичат по начина, по който ги познаваме.
В Перу и Гватемала например честа практика е ходенето на училище с лодка, ако сградата се намира на отсрещния бряг на реката. В някои райони на Филипините пък децата стигат до класните стаи с рикши.
Учениците от Кели Айлънд, Охайо и Оркни Айлънд, Шотландия се превозват до училищата си със специални малки самолети. В Кения, поради липсата на сгради, децата често буквално учат под дърветата.
В Иран съществува сегрегация в училищата на полова основа. До завършване на гимназия момичетата и момчетата се обучават отделно. В Бразилия пък разпространена практика е децата да се прибират вкъщи за обяд, след което да се връщат в училище за продължаване на занятията.
„Образованието е най-мощното оръжие, което можеш да използваш, за да промениш света” - Нелсън Мандела.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!