„Ford v Ferrari“ няма нищо общо с „Пълно ускорение“, но у нас разпространителите решиха да му сложат малко пудра, за да привлекат някой заблуден повече в киното. Казвам ви го сега: нито ще се заблудите, нито ще съжалявате и за минута, ако отидете и гледате филма, който ни връща към едни от най-славните години на моторния спорт въобще. Не е и нужно да сте заклет автомобилен фен (но помага), защото тук е пресъздадена историята, а не смехотворни сцени с летящи коли.
Това е първият филм след едноименния „Льо Ман“ от 1971 г., който ни връща на легендарното трасе във Франция. Да, Мат Деймън и Крисчън Бейл не могат да се похвалят с харизмата на Стив Маккуйн, но изпълненията им са наистина от класа. А и това ще е идеален случай за запалените киномани да чуят истинския акцент на Бейл, който в лентата се превъплъщава в образа на британския състезател Кен Майлс, докато Деймън играе ролята на легендарния конструктор Карол Шелби. На режисьорския стол седи Джеймс Манголд ("Да преминеш границата" и "Логан"). Остава само да видим дали Бейл успее да грабне „Оскар“ за главна мъжка роля.
„Ford v Ferrari“ (оригиналното заглавие), разпространяван в Европа под името „Le Man 66“ (иди разбери от къде идва “Пълно ускорение“ у нас), донесе приход от $31 млн. през първия си уикенд по екраните в САЩ (и $52 млн. по света), което ще рече, че много лесно ще избие вложените близо 100 млн. в него.
2019-та: Годината, в която комиксите окончателно превзеха киното
Тео Ушев пак ще се бори за „Оскар”
Филмът проследява достигането до първия (от четири поредни) триумф на Ford на легендарното трасе „Ла Сарт“. Тук зрелищни гонки почти липсват, а заснетите ще ви накарат да потръпнете от реалистичния звук, но не и от толкова реалистичните сцени. Няма нито един кадър от митичните завои по трасето в Льо Ман, което би следвало да е обратното при бюджет от $97 млн. Самите детайли от едно подобно състезание също са на втори, да не кажа трети план, нещо, по което този филм коренно се различава от Rush. Там всичко бе педантично изпипано със съдействието на Ники Лауда, докато тук пилотите се накланят в завой сякаш карат Golf III по завоите на Осогово. Няма и как да се гледат един друг по време на изпреварване, докато летят с много над 300 км/ч по правата „Мулсан“, а като видя превключване на предавка и натискане на педала на газта - тръпки ме побиват.
Но всичко това е простимо, защото тук става въпрос за история, за страстта към автомобила, за приятелството, уменията и най-вече битката на обикновените хора със света на корпорациите и „червените папки“, които преминават през 20 ръце и 15 етажа, за да достигнат до ръцете на Хенри Форд II.
Именно той дава началния тласък във филма, като спира поточната линия в завода си и пред всички работници и мениджъри казва, че всеки един от тях трябва да се прибере пеша до дома си, за да помисли и да предложи някакво гениално решение, с което Ford отново да поеме по пътя на успеха.
На следващия ден легендарният Лий Якока казва пред топ мениджърите, че компанията трябва да влезе в моторните спортове и да се превърне в желан продукт, в нещо, за което всички мечтаят. И дава предложението Ford да купи Ferrari! Този факт има няколкогодишна продължителност, но на лента това трае няколко минути. В крайна сметка, след като сделката е почти договорена, Ил Комендаторе се отмята в последния момент и с това отприщва бяса на Хенри Форд II, който казва на Якока, че иска да закопае Ferrari на 30 стъпки под финалната линия в Льо Ман.
Ноември - месец на българските филми
Актьорите и актрисите, които успяха на гърба на други
„Лошият“ във филма се играе от Лио Бийби (Джош Лукас), старши изпълнителен вицепрезидент на Ford. Той е човекът, който всячески иска да прецака Кен Майлс, като в крайна сметка успява. А причината за тази неприязън към него се крие (поне във филма) в критиката, която Кен прави към Ford Mustang при официалното представяне на модела. В действителност Майлс е имал доста тежък британски характер, който не се е харесвал на американците.
„Лошите“ са и момчетата от Ferrari, ръководени от властния Енцо Ферари, но това също е холивудска измислица. В крайна сметка не можеш да наречеш някого лош, защото те използва, за да повиши цената на собствената си компания. Нито можеш да кажеш, че е лош, защото печели „24 часа на Льо Ман“ шест поредни пъти, преди през 1966 г. Ford GT да спре тази хегемония и да извоюва една от най-великите и неочаквани победи в историята на моторния спорт.
Актьорите и актрисите, които изчезнаха от Холивуд
Сериалите, които грабнаха наградите "Еми"
Но както казах и в началото, спортната линия в този филм е на по-заден план, на преден изпъкват човешките взаимоотношения, пресъздадени по холивудски, а много точният и премерен хумор вкарва допълнителна нотка, която ще ви накара да се усмихвате ш след края на филма. А феновете на автомобилите няма как да не забележат и фразата „На 7000 об/мин животът е различен".
Аз го потвърждавам, след като тази година бях един от двамата българи, които тестваха модерната версия на този легендарен Ford GT40.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!