Т ой е единственият режисьор и продуцент, който може да се похвали с това, че комбинираните приходи от само два от филмите му достигат почти 5 милиарда долара. С други думи, приносът му към световната попкултура и седмото изкуство е просто неизмерим в цифри.
Той е Джеймс Камерън
и е продуцентът на най-новия касов хит по кината в цял свят, „Алита: Боен ангел“, режисиран от Робърт Родригес. Отзивите за филма дотук са доста противоречиви и оценяват високо визуалния стил на лентата, който явно е за сметка на реалната художествена стойност на повествованието.
Но ако не друго, „Алита“ поне е добър повод да обърнем поглед назад към забележителната филмография на продуцента на лентата. На практика всеки проект от творчеството на Камерън като режисьор дотук е задължителен за гледане от всеки ценител на киното.
ВИЖТЕ НАЙ-ДОБРИТЕ ФИЛМИ НА ДЖЕЙМС КАМЕРЪН
След дебюта си в професията с нискобюджетната ко-продукция „Пираня 2“,
Камерън режисира вечната класика от 1984 година „Терминатор“ и оставя неизличима следа в колективната памет на глобалната филмова аудитория. И до днес филмът има изключителния резултат от 100 процента критическо одобрение в сайта Rotten Tomatoes; зрителското мнение е също толкова единодушно.
Освен режисьор, Камерън е и сценарист на лентата, която дотук е предизвикала направата на цели пет продължения, последното от които, озаглавено „Мрачна съдба“, предстои да излезе по кината тази есен. Няма съмнение, че именно това е филмът, който утвърждава имената на канадеца и на звездата на лентата, Арнолд Шварценегер, като истински марки в киноиндустрията.
Също както австрийската суперзвезда повтаря фразата “I’ll be back” в редица от филмите си след „Терминатор“, така и много други проекти се опитват да повторят успешната формула на класическата лента в проекти с други екшън герои като Жан-Клод Ван Дам. Но единственият филм, който успява да се доближи и дори да задмине емоционалния заряд на оригинала, е неговото продължение.
„Терминатор 2: Денят на Страшния съд“ излиза през 1991 година и сменя амплоато на механичния персонаж на Шварценегер от злодей в герой. Наред с това, режисьорът Камерън въвежда редица революционни за времето си специални ефекти в неповторимите екшън сцени и радикално променя образа на Сара Конър, изиграна за втори път от Линда Хамилтън, от дама в беда в икона на феминизма.
И до днес Камерън, известен с изключително левите си политически виждания, които неизменно инжектира в почти всяко свое интервю, не пропуска да изрази гордостта си от еволюцията на женския персонаж в двата си филма. Робърт Патрик също блести във филма в ролята на антагониста, плазмения терминатор Т-1000.
Камерън не режисира по-нататъшните части от поредицата и тяхното ниво закономерно пада с течение на времето. В годините между двата филма той създава още научнофантастичните хитове „Бездната“ и „Пришълци“, които също се радват на почетни места в пантеона на жанра и на много любов от феновете.
След „Т2“, режисьорът отново си партнира с Арнолд Шварценегер в шпионската екшън комедия „Истински лъжи“ от 1994-та, която съвършено капсулира забавния приключенски дух в най-добрите филми на легендарния австриец от този период на кариерата му. А през 1997-ма Камерън отново пренаписва историята на киното с най-големия хит в историята на индустрията дотогава.
„Титаник“ излиза при занижени очаквания от експертите
и в реална опасност от това да бъде колосален финансов провал заради вложените в него 200 милиона долара. Е, в крайна сметка филмът избива солидния си продукционен бюджет повече от десет пъти и регистрира постъпления над 2 милиарда долара.
Песента на Селин Дион, позата на Леонардо ДиКаприо и Кейт Уинслет на носа на кораба, реплики като “I’m the king of the world!” и “Draw me like one of your French girls”... лентата е запечатана навеки в популярната култура и надали някога ще изгуби актуалност. Но освен приходи и трайна популярност, филмът печели и цели 11 награди „Оскар“, постижение, което споделя само с още два филма в историята.
Камерън прекарва следващите 12 години от живота и кариерата си в правене на документалните филми преди да се завърне към игралното кино с поредния си комерсиален триумф, този път по-грандиозен от всякога.
През 2009 година „Аватар“ въвежда гледането на филми в 3D формат,
все така актуален и до днес, и регистрира безпрецедентни приходи в размер на почти 3 милиарда долара.
От почти две години насам Камерън е зает с непрекъснатите снимки на цели три продължения на лентата, поне едно от които ще бъде предистория на оригинала. Предстои да разберем дали някое от тях ще повтори финансовите постижения на първия филм и дали ще надхвърли простичката му наративна формула, която ефикасно може да се обобщи като „Покахонтас в космоса“.
Наред с изключителното си филмово наследство, Камерън е оставил и дълъг списък от разочаровани сътрудници.
Канадецът е описан от „жесток“ и „егоистичен“ от автора на „Бездната“ Орсън Скот Кард, с когото Камерън работи върху филмовата адаптация на книгата. Кард подчертава, че режисьорът е бил мил към него, тъй като е осъзнавал важността му за проекта, но се е държал ужасно с всички останали хора на снимачната площадка.
Двукратната носителка на „Оскар“ Кейт Уинслет, която работи с Камерън върху „Титаник“, на свой ред е декларирала публично, че не би работила отново с него, освен ако не е за много, много пари. Студийни представители на свой ред са описвали съвместната си работа с режисьора като „същински кошмар“. А самият Камерън не е правил никакви опити да подобри публичната си персона с ярко и често изразяваните си политически позиции.
Режисьорът е отявлен поддръжник на Демократическата партия, феминист е, а от 2012 година насам е и веган, като често е промотирал в интервюта начина си на живот като основен начин „да се спаси планетата“. Изказванията му по адрес на други успешни кинопроекти, често неинформирани и изпълнени със зле прикрита жлъч, също не са му създали кой знае колко нови фенове.
Относно сърдитото старче Джеймс Камерън
Надали някой може да бъде винен за това, че изпитва антипатия към личността на Джеймс Камерън. Но това в никакъв случай не следва да омаловажи постиженията му в седмото изкуство и да ви спре от това да си припомните класическите му филми, ако не сте склонни да гласувате доверие на феминистката научна фантастика „Алита: Боен ангел“ и да я гледате на кино.
Още за кино четете ТУК.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!