М ного експерти и анализи прогнозират, че постепенно роботите ще превземат много работни места и ще са навсякъде. Това обаче все още не случва, като причините все по-малко са обвързани с техническите предизвикателства.
Роботиката днес вече е доста развита и при това не само в концептуалните проекти или пък големите индустриални роботи за заводите. Постепенно става обичайно да се виждат роботи и в банкови клонове, ресторанти, хотели и други подобни места, където се събират повече хора.
Изкуственият интелект се включва и в ремонта на пътищата
Въпросните роботи за сега са в ролята на асистенти. Те могат да приемат клиенти, да им помагат в намирането на конкретно гише а услуга, за въвеждане на поръчка и др.
Пандемията междувременно ускори навлизането на роботите и като помощници именно в по-сериозни ситуации. В много болници по света сега се използват роботи, които автоматично обикалят и дезинфекцират помещенията чрез препарати или най-често чрез ултравиолетова светлина. А в дългосрочен план вече се работи и по роботи, които да влизат в бедствени зони.
Роботите заплашват една четвърт от работните места в света
Все още обаче липсват интелитентните роботи-хуманоиди, които са запазена мярка на научнофантастичните филми. Това постепенно ще се случи, но след като се преодолеят предизвикателства най-вече в сферата на изкуствения интелект. От гледна точка на "хардуера", роботите стават все по-добри и е въпрос на време механиката да е достатъчно прецизна и за по-фини дейности.
Разковничето не е в технологиите
Основното предизвикателство пред роботите и техния път към масово навлизане в ежедневието, е да бъдат приети от хората. През годините са проведени много проучвания, които да проверят каква е приемствеността на хората към роботите.
Защо японците не се страхуват от роботите
Като цяло резултатите не са проблемни за роботиката, но има и някои детайли. Анализ на Световния икономически форум например описва пет стъпки, които роботите трябва да изминат, за да навлязат масово в живота на хората. Тези стъпки обобщават и основните предизвикателства, които роботиката трябва да преодолее.
Първата стъпка е преодоляването на страха. Хората традиционно не харесват големите промени. Прогнозите, че роботите ще заменят милиони работни места също не помагат. Това обаче постепенно се случва. Данни на Statista показват, че към 2016 г. в Южна Корея например на всеки 10 000 служители вече има инсталирани 631 индустриални робота. След това са Сингапур с 488 и Германия с 309. Страхът се решава най-вече с ясна и подробна комуникация с хората. На тях трябва да им бъде обяснено какви ще са ползите от робота и как това ще помогне на служителя - например ще го освободи от някои повтараяеми дейности и ще му позволи да работи по други задачи.
Втората стъпка е самата промяна. След като вече работят с роботи, хората започват да се притесняват, че може би не са достатъчно подготвени за тях и че няма да могат да се справят с взаимодействията с тях. И тук комуникацията е важна, но и личното преживяване, т.е. хората да видят роботите, да се запознаят с техните способности и да осъзнаят, че не са нещо страшно или трудно.
ЕС обсъжда даване на "човешки права" на роботите
Мъск: Хората подценяват изкуствения интелект
Следва любопитството. Веднъж "докоснали" се до роботите, най-често хората стават много любопитни и искат да видят какво могат тези машини, с какво биха се справили и т.н. Тук се появява и риск от инциденти, защото хората често "предизвикват" роботите, например заставят пред тях или им слагат препятствия на пътя, за да видят как ще реагират.
Четвъртата стъпка е толерансът. След като интересът към роботите е заситен, хората свикват с тях и може дори да ги забравят или започват да ги приемат като поредното оборудване, което използват. Това е важна стъпка, защото означава, че роботите са приети като обект, но все още не са "спечелили" напълно хората. Това става, когато се достигне петата стъпка.
А тя е - удовлетворяване. То се постига, когато хората видят резултатите и ползите от роботите и ги приемат като важна част от работата си. "Това е целта: роботите да са колеги, а не конкуренти. Роботите да работят заедно с хората, а не вместо тях", казва Мелони Уайз, изпълнителен директор на Fetch Robotics.
Робот построи къща за 48 часа, 1 век гаранция
Роботи помагат срещу коронавируса в болниците
Целият този процес обаче отнема време. Затова е нужно и търпение от страна на самите компании, които създават роботите, както и уверени, трайни действия в запознаването на хората с роботите. Важно е браншът да устои на желанието просто да внедри роботите масово и да остави хората да се оправят сами. Това ще доведе до по-сериозно съпротивление и проблеми в дългосрочен план, вместо да направи процеса по навлизане на роботите по-плавен и успешен.
Абитуриент създаде робот, който да помага на пациенти с COVID-19
Уникално, българин създаде хуманоиден робот в гаража си
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!