А втономните автомобили изминават доста дълъг път в своето развитие. Google започна работа по тях преди повече от десетилетие. В последствие отдели този бизнес в компанията Waymo, която от около месец вече предлага автономни таксита в Финикс, Аризона.
Проектът всъщност се тества още от 2018 г., но беше достъпен само за малка група хора, които нямаха право да споделят нищо. От октомври т.г. обаче услугата Waymo One се предлага за всички клиенти на компанията и те ще могат да си поръчват такси през мобилно приложение.
За момента не всички таксита, които пристигат, са изцяло автономни. Някои от тях все още имат шофьор, който да се намесва при необходимост. Освен това има и психологическа роля, да помогне на клиентите да свикнат с усещането, че автомобилът се управлява сам, но преходът да не е толкова рязък.
Volkswagen: Искаме да избегнем съдбата на Nokia
Въпреки това Waymo планира скоро 100% от всички превози да се извършват от изцяло автономни автомобили. Някои от тях няма да имат шофьор, докато други ще идват с "обучен технически оператор", за да може да се обслужват по-големи райони. Waymo вече ще разрешава на всички да споделят впечатленията си от услугата.
Конкуренция в Азия
Waymo не е единствената компания, която работи по подобен проект. Всъщност, има доста фирми в тази сфера, като в Шанхай вече има и действаща услуга. Тя е дело на компанията Didi Chuxing, която е специализирана в областта от години. От лятото на тази година Didi предлага изцяло автономни таксита.
Услугата е сходна с тази на Waymo - колите все още са с оператор, но той се намесва само при необходимост. През повечето време колата се управлява от компютри. Първоначално компанията предложи безплатно пробно возене на всички желаещи, като за няколко дни са се записали над 10 000 души.
Автономните коли засега не намаляват катастрофите
В първата си версия, услугата е по-скоро маршрутно такси, защото следва определен маршрут. Постепенно обаче зоната ще се разшриява, което ще позволи изпълнението и на други заявки. Освен това в Китай подобна услуга се предлага и от Baidu, а тестове вървят и от компанията Momenta, която е с подкрепата на Tencent.
Какво ще е бъдещето
Макар първите автономни таксита да са факт, това не означава, че те скоро ще заменят напълно всички традиционни таксиметрови услуги с шофьор. Технологията все още има да учи и да свиква с предизвикателствата на натоварените мегаполиси. Реакциите в реални ситуации, когато поведението на другите шофьори може да е доста по-трудно за предвиждане, все още са предизвикателство за алгоритмите.
Сред аргументите на компаниите и привържениците на технологията е, че ще намали инцидентите и ще спести много разходи, което ще направи превозите още по-достъпни. Докато това се случи обаче, ще има и друга задача за автономните автомобили - да убедят обикновените хора, че са безопасни и те да приемат идеята да се возят в кола, в която няма шофьор и всичко се решава от алгоритми.
Промененият свят затруднява изкуствения интелект
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!