Н ово проучване изследва хората, които се страхуват да останат без смартфоните си. Използването на смартфон в продължение на часове всеки ден може да доведе до състояние, наречено номофобия.
Номофобията е необоснован страх от това да останете без смартфон или друго мобилно устройство. Симптомите включват чувство на тревожност, безпокойство, паника, изпотяване, треперене и необичайно дишане, съобщава Psychology Today.
Според 52 проучвания около 50% от потребителите на мобилни телефони по света проявяват умерени симптоми на номофобия, а други 20% - тежки симптоми.
Въпреки че случаи на номофобия могат да бъдат открити навсякъде, хората в различните страни може да имат различни причини или мотиви да искат да останат близо до мобилните си телефони. Един от възможните мотиви е материализмът - склонността да се придава голяма стойност на притежанията и придобивките.
Междунационално проучване на материализма и номофобията
В проучване, публикувано в Journal of Cross-Cultural Psychology, международен екип от изследователи, ръководен от Джън Ли, изследва връзката между материализма и номофобията сред младите хора в Бразилия, Китай, Франция и Съединените щати.
Защо тези четири държави?
Почти всички в тези страни притежават мобилен телефон: 87% в Бразилия и Китай, 89% в САЩ и 92% във Франция. Проучвания са установили, че повечето млади хора в тези страни са зависими от телефоните си, пристрастени са към тях или прекарват повече от четири часа на ден пред мобилните си устройства. Избраните държави са географски и икономически разнообразни, пише Psychology Today.
Четирите държави имат и различни културни ориентации. Според експертът Китай е колективистично общество, закърмено с конфуциански ценности, свързани с упоритата работа. Бразилия е умерено колективистично общество, което цени приятните дейности. Франция е индивидуалистично общество, което набляга на цялостното качество на живот. Съединените щати са силно индивидуалистично общество, което набляга на потреблението на материални блага и услуги.
В рамките на маркетингово проучване Ли и нейният екип набират 1326 млади хора, от различни региони във всяка страна. Всички участници бяха на възраст между 16 и 24 години, а около половината от тях бяха жени, разясняват експертите.
Участниците попълнили два въпросника - деветстепенна скала за материалните ценности (MVS) и 12-степенна скала NMP-Q, която измерва номофобията.
MVS включва твърдения като: "Нещата, които притежавам, говорят много за това колко добре се справям в живота" и "Бих бил по-щастлив, ако можех да си позволя да си купя повече неща".
NMP-Q оценява степента, в която човек се страхува да не може да установи незабавен контакт с хората, да бъде откъснат от своята онлайн идентичност и да загуби удобството от притежаването на смартфон. NMP-Q включва елементи като: "Бих се чувствал/а притеснен/а, ако не мога да проверявам съобщенията в електронната си поща".
Различни предиктори в различните държави
Ли и нейните колеги откриват, че характеристиките на номофобията са умерено разпространени и в четирите държави. Те откриват, че французите, като група са малко по-малко номофобични от участниците от Бразилия, Китай и САЩ.
Анализите разкриват, че по-високите нива на материализъм са свързани с по-високи нива на номофобия.
Проучването е установило, че младите хора в Бразилия, които вярват, че се нуждаят от телефоните си, за да бъдат щастливи, са по-склонни да се страхуват да останат без тях. В Китай това са били младите хора, които вярват, че ще бъдат възприемани като по-малко успешни, ако нямат телефон. Във Франция и САЩ младите хора смятат, че имат нужда от телефон, за да управляват онлайн профила си - основна характеристика на тяхната идентичност.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!