З начението на жълтия цвят има много общо с неговите физически характеристики: топъл, ярък и поразителен. Трудно е да не го забележите в картина или да не се отличи цвете с този тон в полето с тревата.
Жълтият е цветът, който се възприема, когато окото събира светлина с дължина на вълната от 574-582 нанометра. Това е цвят на лимон, глухарче или банан. Намира се в центъра на видимия спектър на човека.
Като допълнителен цвят (такъв, който се намира в светлите точки), той се третира като вторичен. Резултат е от смесване на зелени и червени светлини. Тоест, когато видим жълта бананова кора, това е защото червените и зелените светлини се отразяват, докато сините се поглъщат.
Какво влияние обаче има върху настроението и поведението? Жълтият цвят често се свързва с жизненост, слънце и веселие. Това е светлината на пролетните дни, в които прелива енергия. По същия начин се свързва с това, което е сухо и повредено, като пустинен пясък или страница от стара книга, пожълтяла с времето.
Както при всички цветове, жълтото предизвиква положителни и отрицателни чувства, в зависимост от контекста и употребата му. Нека да разгледаме най-често срещаните:
- Отрицателни конотации: киселинност, егоизъм, завист, негодувание, страхливост
- Положителни конотации: жизненост, енергия, веселие, ентусиазъм, екстровертност и креативност
Символиката, дадена на всеки цвят, зависи до голяма степен от културата, която от своя страна е повлияна от околната среда. Жълтият цвят на пясъчна буря не е същият като този на лъчезарното слънце. Ето някои културни конотации на жълтото:
- Германия: представлява завист
- Древна Гърция: божествена мъдрост
- Будизъм: това е цветът на смирението
- Древен Египет: щастие и просперитет
- Китай: цвят на центъра на Вселената, но и този, който води до смърт (заедно с черното). По същия начин символизира измама.
Как жълтото влияе на настроението и поведението?
Жълтото е отбелязано като стимулиращ цвят за ума, тъй като топлите тонове увеличават възбудата повече от студените. Благодарение на този ефект, то обикновено се използва при хора, които са отпаднали или които трябва да се справят с липсата на енергия. По същия начин се намира в офиси и други работни среди, тъй като насърчава производителността.
Поради своето значение жълтото и другите топли цветове не се препоръчват в помещения, където се търси спокойствие, като спални и болници. Тази връзка с енергията и позитивността е използвана в маркетинга.
Това е много полезен цвят за привличане на вниманието и пренасочване на окото, поради което често се използва в марки, които търсят консуматорство въз основа на импулси. Пример за това е McDonald's, който поставя логото си на ефектен червен фон.
Голямата видимост на жълтото също така го прави авариен цвят. Светлоотразителните жилетки например са ярко жълти, а те освен, че се виждат от голямо разстояние през деня и нощта, показват, че има извънредна ситуация. Следователно този тон ви приканва да спрете и да помогнете.
Още от автора:
Цветовете на дрехите: Отражение на личността и настроението ни
От себеомраза към себелюбие: 7 стъпки, с които да се заобичате отново
Мъжката енергия: Ето как да я развиете, за да постигнете целите си
Шест знака, че отхвърляш женската си енергия
Трикове, с които да накараме малко дете да се храни
Как да действаме, ако се “пристрастим“ към някого
Травми от детството: Ето как да познаем, че даден човек ги има
Казвам го, защото те обичам: Негативните коментари, които ни нараняв
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!