Н а плакатите са изобразени мъже, чиито лица се виждат само наполовина: млади и по-възрастни, с брада или без брада, хванали небрежно волана и излъчващи самоувереност, че държат всичко под контрол. Но текстът е шокиращ: "93% от алкохолизираните шофьори, замесени в произшествия, са мъже. Да шофираш като жена означава най-вече едно: да останеш жив."
84% от пътните произшествия с фатален край са причинени от мъже, научаваме от друг плакат. А трети разкрива, че девет от всеки десет загинали млади шофьори са мъже. Ето защо организацията "Victimes et citoyens" ("Жертви и граждани") е решила да прибегне до настоящата нестандартна кампания във Франция, разказва германската обществена медия АРД, цитирана от Deutsche Welle.
Целта: по-висока информираност
Председателят на организацията Жулиен Тибо сам е станал жертва на тежко пътнотранспортно произшествие, тъй като шофьорът се е движил с много по-висока от разрешената скорост. "Нека престанем да нарушаваме правилата за движение. Тогава ще имаме и по-малко произшествия на пътя", убеден е той.
Защо трябва да сме благодарни на Берта Бенц
Организацията на Тибо работи в сътрудничество с министерства и участва в Съвета за пътна безопасност на Франция, както и в съответната европейска организация. За да повиши информираността на хората и да ги накара да се замислят, от организацията изпращат пострадали и деца, загубили родителите си при катастрофи, да говорят в училища, автошколи и фирми. Доброволци пък посещават болници, за да помагат и отговарят на въпросите на жертви на катастрофи: Какво ще стане с мен без ръцете ми, без краката ми, без паметта ми? Кой ще сглоби отново разбития ми живот?
"Жена зад волана, смърт на завоя": защо това е нелепост
В репортаж на новинарския канал BFMTV Жюли от Тулуза разказва, че често се е ядосвал на жените зад волана. Но отдавна би трябвало да сме преодолели клишетата за жените, добавя французинът, цитиран и от АРД: "Хората открай време казват: Жена зад волана, смърт на завоя. Мнозина го мислят и до днес, но не и аз. Жените просто карат много по-внимателно и не се забъркват в неприятни ситуации на пътя", казва Жюли. Според проучване в интернет четири от всеки пет жени са се сблъсквали с този предразсъдък.
Даниел, която шофира вече над 30 години, разказва какво вижда редовно по улиците и кръстовищата: "Спрях, за да пусна човек с увреждане да пресече, но шофьорът зад мен ме изпревари, а светофарът вече светеше червено. Беше мъж", посочва жената.
Автоинструкторът Жером редовно наблюдава подобно поведение. Според него момичетата и младите жени в неговите курсове полагат повече усилия от момчетата, когато става въпрос за безопасност и осъзнаване на критични ситуации при шофиране. "Момчетата не се замислят толкова за това, което може да се случи", добавя той.
Осем пъти по-нисък риск от смърт при жените
Това поведение на мъжете на пътя не остава без последици: мъже са жертвите при три четвърти от смъртните случаи и тежките наранявания при пътнотранспортни произшествия, а четири от всеки пет отнети свидетелства за правоуправление са на мъже шофьори. Във Франция рискът от смърт при пътнотранспортно произшествие е при жените осем пъти по-нисък от този при мъжете, научаваме още от публикацията на АРД.
Според данните на Центъра за пътна безопасност през 2023 г. във Франция е имало над 3400 убити на пътя - незначително по-малко от предходната година, но далеч от историческия минимум от под 2800 смъртни случая по пътищата, регистриран през 2020 г., когато това беше резултат от пандемията. Благодарение на новата кампания сега французите вече знаят как да се доближат до това число: "Шофирай като жена!".
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!