Киселото мляко - един от най-българските продукти. Добавката, която слагаме върху всичко — баницата, пълнените чушки, сармите. Лятото върви, разбира се, с таратор. Преди половин век магията на българското кисело мляко завладява и Япония. Бактерията, която вирее единствено на българска територия е купена,за да се произвежда в страната на изгряващото слънце, пише NOVA.
„По време на Световното изложение в Осака през 1970 г. от българския павилион раздаваха кисело мляко. Тогава вкусът му привлече нашия интерес и си казахме, че със сигурност искаме да внесем подобен продукт и в Япония”, разказва Дайши Аваджи, служител в компанията „Мейджи”, производител на българско кисело мляко в Япония.
Той споделя, че българската държава не е позволявала да се постави името на страната върху киселото мляко като марка. „От посолството помогнаха за комуникирането на този проблем и получихме разрешение да наречем киселото мляко „Буругария йогурт”. Вече половин век, японците консумират българското кисело мляко и по този начин, името на България се популяризира”, казва още Аваджи. А японският народ се влюбва в “Буругария йогурт” или кисело мляко “България”.
„Свикнала съм с вкуса, защото ям кисело мляко от много години. В началото ми се стори прекалено кисело като вкус. Но продуктът стана част от диетата на японците”, споделя Наоко Мураками, възпитател в основно училище.
Посланикът на Япония в България Негово превъзходителство Хисаши Мичигами заявява, че много японци знаят за българското кисело мляко. „И аз от малък, още от преди началното училище, знаех за българското кисело мляко. Ако идеш в Япония и попиташ хората, както възрастните, така и децата, знаят за киселото мляко. Затова познават и България като държава. Мисля, че това е нещо, което не се среща в останалата част на света, например в САЩ, Великобритания, Франция, Германия, Русия. Няма страна, в която по-голямата част от населението да знаe за България. Само в Япония е така. И това, че японците знаят за киселото мляко е много положително. Млякото е вкусно, полезно за здравето, и създава положителен имидж за България като държава, в продължение на вече 50 години”, допълва той.
Всеки ден в Япония се продават по милион и половина кофички с българско кисело мляко. „Ям българско кисело мляко от дете. Слагам отгоре мед и така го консумирам. Но и чисто е много вкусно. За японците, киселото мляко се консумира предимно като десерт. Знам, че българите слагат кисело мляко и върху основните си ястия”, споделя Кунимаса Мураками, служител в магазин.
Редовно се предвижда огромен бюджет за реклама на българското кисело мляко, а лица на продукта стават популярни хора като българския сумист Калоян Махлянов – Котоошу.
„Когато чуя за България, веднага се сещам красивите български рози и за киселото мляко”, обяснява Мику Тада, служител в магазин за дрехи.
А посланик Мичигами разказва, че като посланик на Япония в България, ще се стреми да популяризира страната ни и в други положителни аспекти. „Киселото мляко е много важно за бъдещето на България, но през последните години тя е известна и със своите нови технологии и иновации. Догодина предстои Световното изложение в Осака 2025, и това е много добра възможност за още по-голямо популяризиране на страната. Аз, като посланик, също искам да спомогна за това – да разкажа за здравословните качества на българското кисело мляко и възхода на икономиката, да представя България като страна с нови, модерни технологии”, коментира той.
Наталия, която учи в Япония, споделя, че редовно си купува българско кисело мляко, защото й напомня за вкуса на родното. „Това кисело мляко наистина се доближава много, чак съм изненадана”, казва тя.
Миналата година на японския пазар се появи и книга, свързана с българското кисело мляко. Историята разказва за младо момиче, което отива да работи в маркетинговия отдел на компанията, производител на киселото мляко. Съдбата я отвежда в България, където героинята вижда как в тежка битка влизат бактерията лактобацилус булгарикус и болестотворните бактерии. В книгата, Юджу пътува из различните краища на България и опознава историята и културата ни.
„Японците знаят много за България. Смятам, че това е изключително важно. българските спортисти по сумо и художествена гимнастика, също популяризират успешно страната ви”, убеден е Негово превъзходителство Мичигами.
Така вече половин век, киселото мляко е част от ежедневието на японците. А България в сърцата им.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!