С мразяващ е фактът, че разчитането на изкуствения интелект (AI) може да накара учениците да се чувстват откъснати от дисциплините в училище, а това в крайна сметка да доведе до криза в мотивацията за учене в клас. Това съобщава Джулия Леонард, доктор по философия и асистент в катедрата по психология в Yale University.
Yale University и много други университети се опитват да адаптират учебните занятия към ChatGPT. Докато учителите обсъждат как да попречат на учениците да използват изкуствения интелект за писане на есета, децата се борят с друг въпрос, който измъчва преподавателите по математика: Защо трябва да уча това, ако компютърът може да го направи вместо мен?
Сега е подходящ момент да се разгледат начините, по които калкулаторите са повлияли на обучението по математика и как най-добрите преподаватели са се ориентирали към преподаване заедно с постоянно развиващите се технологии.
Математиката може би е най-добрият пример за преподаване в ерата на изкуствения интелект, пише изданието Psychology Today.
Machine learning-based AI-powered applications are all around us, on our GPS, streaming platforms, virtual assistants, even identifying spam emails for us. #technology #training #ai #bigdatatrunk #career #linkedin #learning #data #bigdata #innovation #learninganddevelopment pic.twitter.com/UGZuK08g6O
— bigdatatrunk (@BigDataTrunk) August 30, 2023
Проблемът с "полезните" технологии
"В психологията казваме, че компютрите влияят върху начина, по който учениците възприемат даден предмет за полезен или безполезен. Честно децата имат навика да подценяват стойността на материята, която изучават", посочва Джулия Леонард.
Според експерта проблемът на математиката с възприеманата полезност може да се измери с това колко пъти студентите питат: "Кога ще използвам това в реалния живот?".
"Този въпрос често е в отговор на изучаването на процес, който може да бъде автоматизиран с помощта на калкулатор. По ирония на съдбата разбирането на математическите процеси е това, което ни кара да създаваме все по-големи и по-добри машини за навигация в реалния свят - от смартфони до космически кораби", пояснява експертът.
Основните умения изграждат концептуално разбиране
"Способността ни да използваме ефективно технологиите зависи от разбирането ни за задачите, които компютрите изпълняват вместо нас", посочва Леонард.
"Представете, че искате да използвате ChatGPT, за да напишете имейл до ваш колега. Въвеждате основната информация, която искате да съобщите, и получавате обратно добре структуриран проект. Добре ли е просто да натиснете бутона "Изпрати"?", пита експертът.
По думите на Леонард процесът на писане на имейл няма нищо общо с това, което се случва в големия езиков модел на ChatGPT. Въпреки това опитът ви в писането и четенето на имейли може да ви помогне да решите дали да напишете имейла си сами или да се доверите на AI технологиите, обяснява тя.
"В ChatGPT критичното мислене липсва", категоричен е докторът по философия.
"С достъпа до изкуствен интелект нашите колежани може да си мислят, че могат да прескочат въвеждащите курсове и да стигнат по-бързо до по-висока научна степен. В действителност може да се окаже точно обратното. Ключът към решаването на проблема с глобалното затопляне и избягването на бъдещи пандемии се крие в способността ни да създаваме и тълкуваме компютърни модели. Тази експертиза може да дойде само от развитието на нашите лични умения", обяснява Леонард.
Интересът към ученето вече е проблем не само в математиката, но и в природните и хуманитарните науки, коментират експерти.
Мотивация за учене в епохата на изкуствения интелект
"Обучението, основано на проучвания, е пример за преподавателска практика, която изгражда умения в учителите, а това от своя страна създава по-високи концептуални цели. В по-общ план ангажирането на учениците във всяка форма на активно учене по време на час подобрява резултатите, а работата в групи помага за мотивацията", категоричен е изследователят.
Изследвания показват, че наблюдаването на усилията на околните, които водят до успех, мотивира децата да се стараят повече. В епохата на ChatGPT може би е по-важно от всякога да използваме психологията на ученето.
Какво сега?
Компютрите неминуемо ще се "научат" да изпълняват все повече задачи, които понастоящем смятаме за уникално човешки. Стихотворенията, песните и картините вече попаднаха в категорията на задачите, които могат да бъдат "изчислени" от изкуствения интелект, пише изданието.
В същото време хората все още трябва да усвояват умения, които могат да бъдат автоматизирани или рискуват да загубят способността си да генерират нови идеи и да решават трудни проблеми, дори с помощта на технологиите, допълват оттам.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!