Н ефертити не е просто историческа икона — тя е феномен, чиято красота и загадъчност продължават да завладяват света дори и след 3300 години.
Преди 100 години, в двора на Новия музей в Берлин, светът се сблъсква за първи път с една от най-устойчивите си икони на красотата: Царица Нефертити. Открит в Египет през 1912 г. от германски археолози, нейният 3300-годишен бюст от варовик с мазилка е изложен през 1924 г. Откриването му зашеметява публиката от Кайро до Лондон и предизвиква вековно увлечение по нейната естетика.
Рязко изразените черти на артефакта - изрязаната челюст, високите скули, „лебедовата“ шия и пленителните очи - десетилетия наред служат като отправна точка в модата и изкуството.
Нефертити е с широка яка и плоска корона със златна лента и ураус (украса за глава със свещена змия), декорирани в зелено, жълто, кафяво и синьо. Проучванията показват, че тя е била царска и благородническа особа, която според сведенията е родила шест дъщери, една от които се твърди, че се е омъжила за Тутанкамон, но за живота и произхода на Нефертити се знае малко. Египет през XIV в. пр.н.е. не е бил етнически или расово хомогенен и много учени предполагат, че въз основа на изображенията ѝ и населението на региона Нефертити би била считана за цветнокожа жена в днешните условия.
„Бюстът на Нефертити е толкова съвършен, тя е толкова самоуверена. Именно това наистина привлича вниманието и въображението. Това е нейната увереност и, разбира се, погледът ѝ. Това е нещо, което привлича всички ни“, казва пред CNN д-р Черил Финли, професор по история на изкуството в колежа „Спелман“ в Атланта.
Смисълът на името ѝ - „красивата пристигна“ - се оказва особено подходящ, тъй като лицето ѝ е запечатано в рекламите, а образът ѝ се появява в рубриките за красота.
Дизайнерите от онова време, като френския коафьор Пол Поаре, включват египетски мотиви в работата си. През 1945 г. американската мелничарка Лили Даше създава шапки с подчертан дух на Нефертити. През 1961 г. Vogue публикува статия, в която се разглежда продължаващото „очарование“ на света от кралицата. Превъплъщението на Елизабет Тейлър в образа на Клеопатра през 1963 г. допълнително затвърждава тази мания, превръщайки „египетската визия“ в основен елемент в модните среди.
Nefertiti was an Egyptian queen and the Great Royal Wife of Akhenaten, an Egyptian Pharaoh known for a religious revolution, in which they worshiped one god only, Aten, or the sun disc. https://t.co/vVlCHj1t66 pic.twitter.com/KxTSeqkJUF
— Robert Sepehr (@robertsepehr) January 13, 2021
Стилът на Нефертити продължава да влияе на модата десетилетия след откриването на бюста. В ревюто на Dior за пролетта на 2004 г. Джон Галиано демонстрира визии, които включват високи шапки на Нефертити. През 2015 г. Кристиан Лубутен пусна на пазара колекция червила, която черпи вдъхновение от кралската съпруга и включва златно-черни детайли. . Дизайнери на бижута като Azza Fahmy я пресъздадоха в своите произведения, а линията на Azzedine Alaïa за есента на 2017 г. отдаде почит с черни тюрбани, един от които беше известен с това, че го носеше супермоделът Наоми Кембъл.
В наши дни значението на Нефертити като културна икона остава силно. В TikTok и Instagram инфлуенсърите пресъздават външния вид на кралицата. Нейното подобие вдъхновява най-различни предмети - от масово произвеждани тениски и чаши до рокли за 14 000 долара и парфюми от висок клас. В козметичната индустрия марки с чернокожи и кафяви собственици като Juvia's Place и UOMA Beauty предлагат на пазара гримове, които отдават почит на Нефертити. Дори пластичните хирурзи я споменават с „Лифтинг на Нефертити“ - неинвазивна козметична техника, при която се използва ботокс за подобряване на челюстната линия.
„Бюстът на Нефертити... е отвъд времето. Той също така позволява на хората да черпят от него собствена сила“, обяснява Финли.
Но историята за това как бюстът на Нефертити е попаднал в Берлин е изпълнена с противоречия. След като е транспортиран до Европа през 1913 г., една година след откриването му в Египет, той е скрит от обществеността в продължение на повече от десетилетие. През 1924 г. тя е изложена в Нойес Музеум, където все още се намира, като предизвиква продължаващ дебат за нейното законно място на покой (неотдавнашна петиция, водена от египтолога Захи Хавас, поднови призивите за нейното връщане, заявявайки, че изнасянето ѝ от страната е „неоправдано“ и против „духа на египетските закони“).
Why Nefertiti still inspires, 3,300 years after she reigned https://t.co/Dl6y6zTogD pic.twitter.com/6OU3J4Pwp9
— Weekly Science Rpt (@wklysciencerpt) March 3, 2025
Когато бюстът е открит за първи път, белите жени от Запада се опитват да подражават на външния вид на Нефертити. Статия в „Ню Йорк Таймс“ от 1933 г. насърчава жените да пресъздадат чертите ѝ - макар и без потъмняване на кожата, което е отражение на структурните дисбаланси в индустрията за красота, която фетишизира неевропейската естетика, но обезкуражава и дискриминира по-тъмните тонове на кожата. Жените започват да оформят външния си вид по стила на Нефертити, като очертават очите си като нейните котешки очи, носят топове, които имитират тези от епохата на Нефертити, и носят високи шапки или прибират косата си високо, за да наподобяват короната ѝ. Реплики на бюста дори се появяват в американските фризьорски салони, обещавайки очарованието на нейната „екзотична“ красота.
„А защо да не искате да приличате на нея?“ , казва д-р Елка Стивънс, доцент по визуална култура и студийно изкуство в университета „Хауърд“ във Вашингтон, окръг Колумбия. - “Свалете короната, пуснете я във всяко общество и тя ще се впише в него“.
Казва ни повече за нас самите, отколкото за нея
Нефертити може би е била по-приемлива за европейската публика, тъй като някои от чертите на бюста съответстват добре на западните естетически предпочитания, обяснява професор Чармейн А. Нелсън от Масачузетския университет в Амхърст. Тя отбеляза, че царицата се противопоставя на „толкова много от историята на западното възприемане на чернокожите жени и цветнокожите жени, (което) е като „други“, като „гротескни“, като „неестетични тела“ - каза Нелсън, която преподава чернокожо диаспорно изкуство и история на изкуството.
„Това, че косата ѝ е покрита, е наистина поразително“, допълва тя, намеквайки, че текстурираните коси, особено афро-текстурираните стилове, исторически са предизвиквали европоцентричните стандарти за красота.
The bust of Nefertiti is one of the best-known finds in the world dating back to ancient Egypt. Nefertiti was the wife of Akhenaten, the infamous pharaoh who introduced a new monotheistic religion of the sun god that supplanted the worship of all the other gods. pic.twitter.com/4XLIX0tmA5
— Archaeology & Art (@archaeologyart) May 27, 2022
В някои отношения Нефертити ни казва повече за нас самите, отколкото за нея самата. Въпреки че е една от най-разпознаваемите фигури в древната история, голяма част от живота ѝ остава загадка - пропуск, който позволява личността ѝ да бъде превърната в икона, от която обществото се нуждае във всеки един момент.
Като съпруга на фараона Ахенатен, Нефертити играе важна роля в египетската политика. Заедно двамата извършват религиозна революция, като изоставят политеизма и насърчават почитането на бога на слънцето Атон. Нефертити често е изобразявана със съпруга си в сложно облекло, което подсказва, че модата ѝ е била свързана с политическите ѝ гратисчии. Но 12 години след управлението на Ахенатен тя изчезва от историческите сведения, което води до безкрайни теории за съдбата ѝ - дали е била принудена да емигрира, дали се е разболяла, или е била убита? Някои предполагат, че може би дори е приела нова самоличност като сърегент.
Наследството на Нефертити е било избелвано по различни начини; например 3D реконструкция от 2018 г. предизвика отпор заради по-светлия цвят на кожата ѝ. Подобни усилия отразяват опитите за избелване на Египет и за „обявяването му за по-близък до Европа, отколкото до (Черна) Африка“, отбелязва Нелсън.
Символ на властта
В същото време в черната култура Нефертити е възприета като символ на властта, а съвременни личности като Бионсе и Риана черпят от нейния образ.
Риана, която има татуировка с бюста на Нефертити на ребрата си, й отдаде почит в корицата на Vogue Arabia през 2017 г. Бионсе се превъплъти в образа на Нефертити в музикалния си видеоклип „Sorry“ от 2016 г., като оформи косата си така, че да имитира короната, и позира като произведението на изкуството. На изпълнението на певицата на Коачела през 2018 г. беше представена пелерина по дизайн на Balmain, украсена с подобие на Нефертити. В разцвета на кариерата си Ерика Баду увива кичурите си във формата на украшението за глава на царицата; Арета Франклин също е носила „обвивки за глава на Нефертити“. Неотдавна английската певица FKA Twigs демонстрира полуобръсната глава и изкуствени кичури, отразяващи короната на Нефертити, а на Met Gala 2024 гримьорът на Имаан Хамам придаде на холандския супермодел преувеличена очна линия, също в чест на древната царица.
Паметта за кралската съпруга отива далеч отвъд модните тенденции - тя помага да се оформи начинът, по който хората виждат себе си - казва Стивънс. „Тя променя начина, по който взаимодействаме един с друг, когато знаем, че има тази обща история.“
Може би най-важното е, че за мнозина образът на Нефертити е дълбоко личен.
„Виждам моето семейство, когато я гледам, и мога да видя вашето семейство“, казва Стивънс. По тази причина „до края на времето ще ни разказват истории за нейната красота. Тя няма да отиде никъде - ще живее чрез всеки от нас и това е най-вълнуващото нещо“.