П рез последното десетилетие брадата заема важно място в мъжката мода. Това, което някога се смяташе за временно възраждане сред хипстърите в края на 2000 г., сега се е превърнало в основна характеристика на брадичките в цялата страна. Но независимо дали смятате, че брадите са актуални, или не, хората с тях имат различни мотиви за поддържането им. Нови изследвания показват, че притежаването на брада може да е свързано с определен социален статут, както и да означава ангажимент за грижа за семейството.
Окосмяването на лицето при хората е полово диморфен признак, т.е. то е по-силно изразено при мъжете, отколкото при жените. Но замисляли ли сте се някога каква е целта на този факт за нас като вид?
Why do Men grow beards? Read into the sceince behind the bead in our latest Blog post!https://t.co/uRhUY2hnMl pic.twitter.com/Bgj2yVBPW8
— Mad Viking (@madviking_beard) January 29, 2024
Като се има предвид, че хората, както и другите примати, са социални същества, които работят в различни по големина групи с многостепенна социална организация, има основателни аргументи, че брадатостта може да помогне за сигнализиране на статута на мъжете, както и за привлекателността на жените. Брадата например може да помогне да се определи възрастта на човека, неговата доминация и мястото му в групата. Този аргумент за орнаментиране предполага, че мъжете могат умишлено да управляват количеството и формата на окосмяването по лицето си като част от стратегия за самореклама.
Но този вид поддържане е свързано с разходи, както финансови (козметичната индустрия за мъже продължава да се разраства), така и по отношение на времето и усилията. И така, кои са психологическите фактори, които мотивират мъжете да отглеждат и поддържат брадата си?
Това е въпросът, който ръководи изследователите от Университета на Силезия в Полша и Университета на Падова в Италия.
„Проведените досега проучвания показват, че хората дават различни характеристики, свързани с основни социални мотиви, на мъжете с различни видове окосмяване по лицето“, пише екипът в своето проучване.
„Въпреки това изследванията на възприятията за окосмяването по лицето на мъжете дават разнопосочни резултати и има нужда от повече изследвания по темата, които да помогнат за изясняването на тази неяснота“, споделя още екипът.
Например хората възприемат брадатите мъже като по-здрави и като по-добри бойци, което вероятно подчертава мотиви, свързани с избягване на болести и самозащита. Те също така се смятат за по-надеждни и приятелски настроени, което би могло да съответства на афилиативни социални интереси. Но брадатите мъже могат да бъдат възприемани и като по-агресивни и доминиращи, което може да подсказва за мотиви, свързани с търсенето на статус.
Why do men who can grow beards like being bald face? It’s soo ugly. Keep your beard omg lol https://t.co/pTy49m5R28
— Totally Amazing (@The_QueenOz) October 20, 2023
Освен това изследванията показват, че хората смятат мъжете с лицево окосмяване за по-способни да станат бащи, което показва потенциални мотиви за грижа за семейството.
„Предположихме, че стремежът на мъжете да реализират основни социални мотиви може да се прояви чрез повишен интерес към подобряването на окосмяването по лицето. Съответно прогнозирахме положителни корелации между мотивацията за подсилване на окосмяването по лицето и ориентацията към такива фундаментални социални мотиви като самозащита, търсене на статус, търсене на партньорка и грижа за семейството, свързана с децата“, обяснява екипът.
За да проучи този въпрос, екипът изследва 414 мъже на възраст между 18 и 40 години. Участниците са предоставили информация за окосмяването си и са попълнили въпросници, които измерват четири фактора: мотивация за подсилване на окосмяването, основни социални мотиви, стрес, свързан с ролята на пола, и интрасексуална конкуренция (между други мъже).
Мотивацията за подсилване на окосмяването беше измерена чрез въпроси относно готовността им да използват професионални услуги за брада и окосмяване на лицето, да купуват продукти за грижа за окосмяването на лицето и да отделят време за подстригване и оформяне на окосмяването на лицето. За да се оценят основните социални мотиви на участниците, те бяха помолени да оценят важността на неща като самозащита, избягване на болести, принадлежност към група, принадлежност към приятели, мотиви за търсене на статус, търсене на партньор и т.н.
Нивата на стрес, свързан с ролята на пола, бяха измерени чрез превод на скалата за стрес, свързан с мъжката роля на пола. Тя се състои от пет ситуации, свързани с физическа неадекватност (с твърдения като „Не мога да си намеря сексуален партньор“), подчинение на жените („Да си с жена, която е по-успешна от теб"), интелектуална непълноценност (“Да работиш с хора, които изглеждат по-амбициозни от теб„) и неуспех в представянето (“Да не можеш да се представиш сексуално"). Участниците бяха помолени да оценят колко стресиращи биха били за тях тези ситуации.
И накрая, интрасексуалната конкуренция беше измерена с помощта на преведена версия на Скалата за интрасексуална конкуренция, която изследва нивата на завист („Не мога да понасям, когато срещна друг мъж, който е по-привлекателен от мен“), ревност („Търся отрицателни характеристики в мъжете, които са успешни“) и превъзходство („Винаги искам да побеждавам другите мъже/жени“).
Като цяло екипът установява, че мъжете с по-силно окосмяване на лицето са по-склонни да ценят поддържането на дългосрочни връзки и са по-заинтересовани да се грижат за семейството си от тези с по-слабо окосмяване на лицето.
„Освен това установихме, че сред гладко избръснатите мъже мотивът за търсене на партньорки е свързан с по-висока мотивация за подобряване на окосмяването по лицето, което допълнително подкрепя тази теза“, обяснява екипът.
Интересно е, че мъжете, които съобщават за по-голяма конкурентоспособност, не изглежда да показват повече окосмяване по лицето. В същото време стресът, свързан с половите роли, не е бил по-висок сред мъжете с повече лицево окосмяване - следователно отглеждането на брада не е опит за компенсиране на други области, свързани с мъжествеността.
„Смесицата от афилиативни и конкурентни мотиви, които корелират с подсилването на окосмяването по лицето, предполага, че мъжете, които са мотивирани да подсилват окосмяването по лицето, също така искат да се представят като ценни и надеждни съюзници и приятели“, заключават авторите.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!