П ринцеса Даяна, любимата принцеса на Уелс, загуби живота си в трагична автомобилна катастрофа в Париж на 31 август 1997 г. Тя е била в колата заедно с приятеля си Доди Файед, шофьора им Анри Пол и бодигарда си Тревор Рийс-Джоунс. Джоунс, който получава тежки наранявания, е единственият оцелял при автомобилната катастрофа. По-късно разследванията разкриват, че никой от пътниците в автомобила не е бил с предпазен колан по време на катастрофата. Експертите смятат, че ако са били закопчани, шансовете им за оцеляване са щели да бъдат около 80 %. Това ни кара да се замислим защо принцеса Даяна и другите не са били с предпазни колани по време на инцидента.
Британският експерт по сигурността Майкъл Чандлър в неотдавнашен разговор с Daily Mail хвърля светлина върху въпроса защо британското кралско семейство, включително принц Уилям, Кейт Мидълтън, не носят предпазни колани.
Според Чандлър една от основните причини, поради които кралските особи не винаги носят предпазни колани, е сигурността. Служителите по охраната трябва да се съобразяват със скоростта, с която могат да извадят кралското семейство от автомобила в случай на извънредна ситуация.
„Както можете да си представите, целта е възможно най-бързото изваждане от автомобила. Вероятно има подход, основан на риска“, добави той. „Ще има оценка на риска, чийто резултат ще определи дали е необходимо да се вземат допълнителни предпазни мерки“, казва Чандлър.
Комфорт
Освен сигурността, комфортът и представянето също играят ключова роля. Кралските особи често посещават важни събития, които изискват да носят военни униформи или официални облекла. Предпазните колани могат да намачкат дрехите, което може да повлияе на безупречния кралски външен вид, който се изисква при публични ангажименти или снимки.
„Ако влизат и излизат от автомобила, кралските особи ще бъдат по-малко склонни да поставят предпазния си колан всеки път. При мъжете, например, предпазният колан може да намачка ризите и затова това също може да е фактор“, обяснява Чандлър.
Правни изключения
Макар че обикновените граждани са длъжни да използват предпазен колан, кралското семейство едва ли ще бъде изправено пред правни последствия за това, че не го прави. Крал Чарлз например е освободен от наказателно преследване благодарение на стар закон, датиращ от Хартата за правата от 1689 г.
По отношение на други кралски особи правоприлагащите органи са склонни да се съобразяват с протоколите за сигурност. Решенията за сигурност, взети от служителите по охраната, е малко вероятно да бъдат оспорени от други членове на правоприлагащите органи - отбелязва Чандлър.
Освен това изключение в Закона за движението по пътищата на Обединеното кралство от 1993 г. позволява на службите за спешна помощ, включително звената за дипломатическа защита, които са част от столичната полиция, да решават дали използването на предпазни колани е необходимо за целите на сигурността.
Кралските особи носят ли някога предпазни колани?
Въпреки изображенията на кралски особи, които се возят без предпазни колани, Чандлър казва, че те всъщност ги използват по-често, отколкото хората предполагат.
„Всъщност те носят предпазни колани, вероятно много повече, отколкото хората предполагат. В случаите, когато пътуват сравнително бързо през Лондон или по магистрали, те със сигурност използват предпазни колани“, каза той.