Х оливуд избра Норвегия за заснемането на редица свои хитови ленти. Това се наложи поради факта, че там първо са паднали ограниченията за пандемията, изтъква Меган Бийтън, национален комисар по филмовата продукция на Норвегия.
Тя и представители на три продуцентски компании, участвали в заснемането на холивудски блокбастъри като „Дюн”, „Смъртта може да почака”, „Черната вдовица”, „Доктор Стрейндж”, „Мъже в черно: Глобална заплаха” и на предстоящото седмо издание на „Мисията невъзможна”, представиха предимствата на Норвегия да бъде избирана за снимките и на мащабни продукции, и на нискобюджетни филми, както и на сериали на уебинар на Кей Еф Ти Ви, портал за международни кино и телевизионни продукции.
Редица кадри от „Смъртта може да почака” са заснети на езерото Лангван в Нитедал, Норвегия, и в студио в Лондон през февруари 2019 г. Част от тях са тези, при които Луцифер Сафин преследва малката Мадлeн Суон по замръзнало езеро, в което тя пада и започва да се дави. Героят на Рами Малек в – дългоочакваният двадесет и пети епизод от сагата за Джеймс Бонд, обаче накрая помага на момичето.
Премиерата на суперпродукцията бе отлагана няколко пъти заради пандемията и се забави с осемнадесет месеца, преди звездите да минат по червения килим в Лондон през есента на 2021 г.
Момичето, което се давеше в езерото, всъщност пада в топла вода, а ледът отгоре бил подготвен много прецизно от местен специалист – тънък лед, който улеснил изключително подводните снимки, разказа Бийтън на уебинара, организиран от Кей Еф Ти Ви, водеща консултантска компания във филмопроизводството.
Продуцентите били така впечатлени от изтънения лед, че преместили ледените блокове до студиото в Лондон за снимките с давещата се малка Мадлен.
Бийтън говори и за уникалната природа на Норвегия като водещ аргумент на продуцентите да снимат в страната.
Това предимство посочиха и тримата мениджъри Пер Хенри Борч, Стив Стърк, Джейми Ленгиел.
„За да накараш продуцентската компания да снима извън студиото, трябва да имаш наистина уникално предложение и Норвегия държи силни козове по отношение на локациите за снимки”, каза Ленгиел, , ръководен мениджър локации в „Романоф прадакшънс”, работил по „Черната вдовица”, „Мъже в черно: Глобална заплаха”, „Доктор Стрейндж”.
„Норвегия през зимата е затрупана от много сняг, но тук ги има и останалите три сезона, освен това има северно сияние, прекрасни цветове и колкото повече се отива на север, толкова по-дълги са дните, има места, където слънцето почти не залязва”, каза Пер Хенри Борч, директор на продукция в норвежката компания „Тру Норт”.
Той е работил по „Смъртта може да почака”, „Дюн” и „Черната вдовица” - три от продукциите в топ 10 на световния боксофис за 2021 г., снимани в Норвегия.
Двамата с Бийтън подчертаха значението на перфектната инфраструктура за избора на продуцентите. В Норвегия има 50 летища, чудесна пътна инфраструктура, транспортът и на техниката, и на екипите е възможен и с кораби, каза Бийтън.
Те могат да се използват и за настаняване на снимачните екипи и участниците в продукциите, особено когато в снимачния процес в малки населени места без достатъчно хотели са ангажирани много хора, добави Стив Стърк, мениджър локации в „Стърк сървисиз”.
Той е работил с екипите на „Смъртта може да почака”, „Черната вдовица” и „Мисията невъзможна: Пълна разплата – част първа”.
Това е най-касовият проект на Том Круз
За кадри с Том Круз на мотор трябваше да се намери добро място и успяхме, беше много високо, можехме да караме ски там, добави Хенри Борч. За снимките на продукцията са подбрани изключително изолирани места, достъпни само по вода.
Екипите прекарали две-три седмици на големи круизни кораби, съоръжени с всичко необходимо, включително кранове и баржи.
Той смята, че към предимствата на инфраструктурата трябва да се добави и високо качество на интернет връзката в страната.
„Тук навсякъде имаме по-добро покритие с 4 G и 5 G от центъра на Лондон и никога не се налага да се търсят начини за усилване на сигнала”. Подкрепя го и Джейми Ленгиел.
Той изтъква, че планирането на дейностите е много лесно заради добрата инфраструктура и свързаност и даде пример как благодарение на това снимачните дни се уплътняват, като отделни екипи могат да снимат едновременно на няколко различни места, без да се налага всички да пътуват заедно от място на място.
Страната предлага многообразни природни условия и архитектурни обекти, които са лесно достъпни и на неголямо разстояние. Сградата на операта в Осло например се появява в „Тенет” на Кристофър Нолан, а нови обекти като подводен ресторант в изкуствен подводен риф и галерия на мост над река Ранселва предстои да се превърнат в сцени на действие в бъдещи продукции.
Именно природата и инфраструктурата бяха изтъкнати от Бийтън и Пер Хенри Борч като основни предимства на Норвегия пред съседната й Швеция например в отговор на въпрос на БТА.
„Швеция е плоска и има езера, тук има планини, фиорди, гори и инфраструктурата ни е по-добра”, категоричен бе той. Уникалната ни природа е по-лесно достъпна, подкрепи го и Бийтън, дните ни са изключително дълги, добави тя и предпочете да изтъква предимствата на страната си като локация за чуждестранните продукции пред по-далечни дестинации като Нова Зеландия например.
Пер Хенри Борч сравни Норвегия и с Исландия, като изтъкна, че тя е напълно различна – теренът там е вулканичен.
Данъчните облекчения също бяха изтъкнати като стимул за продуцентите. Чуждестранните филми и сериали, произведени в Норвегия, от 2016 г. получават обратно 25 на сто от разходите, направени в страната по време на продукцията, независимо дали филмите са изцяло или частично заснети в Норвегия. Условието е те да се разпространяват в чужбина, за да лансират норвежката култура, история и природа. Подобна схема е в сила от началото на тази година и в България и вече 15 проекта , които се очаква да бъдат снимани тази година, са одобрени по нея, съобщава на сайта си Кей Еф Ти Ви. В представянето на България като място, подходящо за заснемане на филмови продукции, е цитиран директорът на Националния филмов център Петър Тодоров, който изтъква: „Опростихме целия процес по кандидатстване.
Тук сме, за да помогнем и подкрепим продукциите, не да ги спъваме с бюрокрация. След въвеждането на програмата за възстановяване на част от разходите, направени в страната, интересът расте стабилно и очакваме да се кандидатират още много проекти”.
Схемата за възстановяване на разходи бе представена и на кинофестивала в Кан тази година и страната ни е предизвикала интерес като кинодестинация сред професионалистите там, каза през май Тодоров пред БТА.
В Норвегия продуцентите могат да се възползват и от възможността регионалните фондове да участват в пост-продукцията или да отпускат грантове.
Като предимство за продуцентите Пер Хенри Борч посочи още прозрачността в издаването на разрешителни за извършване на различните дейности по филмопроизводството в страната заради това, че всичко става по електронен път, както и факта, че всички разплащания са безкасови.
Местните общности са много въодушевени да посрещат чуждестранните екипи, увери Бийтън.
Тя изтъкна, че почти всички в страната й говорят свободно английски език, което улеснява комуникацията. Качествата на специалистите, които работят в местните продуцентски компании, също са аргумент в полза на избора на страната като локация от кинематографистите.
Имаме отлични екипи – отбор А, много добри – отбор Б и така нататък, така че зависи какъв тип продукция се снима и от какъв екип има нужда, подчерта Пер Хенри Борч.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!