Н аскоро Индия обяви редица амбициозни космически проекти и одобри 227 млрд. рупии (2,7 млрд. долара) за тях.
Плановете включват следващата фаза на историческата мисия на Индия до Луната, изпращане на орбитален апарат до Венера, изграждане на първата фаза на първата космическа станция на страната и разработване на нова тежка ракета за многократно използване за изстрелване на сателити.
Това е най-големият размер на средствата, отпускани някога за космически проекти в Индия, но като се има предвид мащабът и сложността на проектите, те далеч не са щедри и за пореден път поставят на преден план рентабилността на индийската космическа програма.
Експерти от цял свят се учудват колко малко са стрували мисиите на Индийската организация за космически изследвания (Isro) до Луната, Марс и Слънцето. Индия е похарчила 74 млн. долара за орбиталния апарат на Марс „Мангалиян“ и 75 млн. долара за миналогодишния исторически апарат „Чандраян-3“ - по-малко от 100-те млн. долара, похарчени за научнофантастичния трилър „Гравитация“.
Why it costs India so little to reach the Moon and Mars https://t.co/4R0ebBZTxs
— BBC Science News (@BBCScienceNews) November 4, 2024
Орбиталният апарат „Мейвън“ на НАСА е струвал 582 млн. долара, а руският апарат „Луна-25“, който се разби на повърхността на Луната два дни преди кацането на „Чандраян-3“, е струвал 12,6 млрд. рубли (133 млн. долара).
Въпреки ниската цена, учените казват, че Индия се справя много по-добре, като се стреми да извърши ценна работа.
„Чандраян-1“ е първият, който потвърди наличието на вода в лунната почва, а „Мангалиян“ носеше полезен товар за изследване на метана в атмосферата на Марс. Снимките и данните, изпратени от „Чандраян-3“, се разглеждат с голям интерес от космическите ентусиасти по целия свят.
Как Индия успява да поддържа толкова ниски разходи?
Пенсионираният държавен служител Сисир Кумар Дас, който се грижи за финансите на Isro повече от две десетилетия, казва, че пестеливостта може да се проследи назад до 60-те години на миналия век, когато учените за първи път предлагат на правителството космическа програма.
Индия получава независимост от британското колониално управление едва през 1947 г. и страната се бори да изхранва населението си и да построи достатъчно училища и болници.
„Основателят на „Исро“ и учен Викрам Сарабхай трябваше да убеди правителството, че космическата програма не е просто изтънчен лукс, който няма място в бедна страна като Индия. Той обясни, че сателитите могат да помогнат на Индия да обслужва по-добре своите граждани“, казва г-н Дас пред Би Би Си.
Но индийската космическа програма винаги е трябвало да работи с ограничен бюджет в страна с противоречиви нужди и изисквания. Снимки от 60-те и 70-те години на миналия век показват учени, които пренасят ракети и спътници на велосипеди или дори на каруци.
Десетилетия по-късно и след няколко успешни междупланетни мисии бюджетът на Isro остава скромен. Тази година бюджетът на Индия за нейната космическа програма е 130 млрд. рупии (1,55 млрд. долара) - бюджетът на НАСА за тази година е 25 млрд. долара.
Г-н Дас казва, че една от основните причини мисиите на Isro да са толкова евтини е фактът, че цялата технология е местна и машините се произвеждат в Индия.
През 1974 г., след като Делхи провежда първия си ядрен опит и Западът налага ембарго, забраняващо трансфера на технологии към Индия, ограниченията се „превръщат в прикрита благословия“ за космическата програма, добавя той.
„Нашите учени го използваха като стимул да разработят свои собствени технологии. Цялото оборудване, от което се нуждаеха, се произвеждаше на местно ниво, а заплатите и цената на труда тук бяха определено по-ниски, отколкото в САЩ или Европа“, споделя г-н Дас.
Cheapest moon mission (The World Ranking):
— Mufaddal Vohra (@mufaddal_vohra) August 23, 2023
1. Chandrayaan 3 - 615cr.
2. Luna - 1,650cr.
3. Chang'e - 2,476cr.
4. Apollo - 17,249cr.
- ISRO has created history which will be remembered forever...!! 🇮🇳 pic.twitter.com/Ya9AUbUOq4
Научният писател Палава Багла казва, че за разлика от Isro, НАСА възлага производството на сателити на частни компании и също така сключва застраховки за своите мисии, което увеличава разходите им.
„Също така, за разлика от НАСА, Индия не прави инженерни модели, които се използват за тестване на проекта преди самото изстрелване. Ние правим само един модел и той е предназначен за полет. Това е рисковано, има вероятност да се разбие, но това е рискът, който поемаме. И сме в състояние да го поемем, защото това е правителствена програма.“
Милсвами Анадурай, ръководител на първата и втората индийска мисия до Луната и мисията до Марс, заяви пред Би Би Си, че в Isro работят много по-малко хора и се плащат по-ниски заплати, което прави индийските проекти конкурентни.
Казва, че е „ръководил малки специализирани екипи от по-малко от 10 души, които често са работили с удължено работно време без заплащане на извънреден труд“, защото са били толкова запалени по това, което са правили.
Ограниченият бюджет на проектите, казва той, понякога ги е връщал към чертожната дъска, позволявал им е да мислят нестандартно и е водил до нови иновации.
„За „Чандраян-1“ отпуснатият бюджет беше 89 млн. долара и това беше добре за първоначалната конфигурация. Но впоследствие беше решено, че космическият кораб ще носи сонда за удар в Луната, което означаваше допълнителни 35 кг.“
Учените са имали два варианта - да използват по-тежка ракета за осъществяване на мисията, но това би струвало по-скъпо, или да премахнат част от апаратурата, за да намалят товара.
„Избрахме втория вариант. Намалихме броя на двигателите от 16 на осем, а резервоарите под налягане и батериите бяха намалени от два на един.“
Намаляването на броя на батериите, казва Анадурай, означава, че изстрелването трябваше да се осъществи преди края на 2008 г.
„Това би дало на космическия кораб две години, докато обикаля Луната, без да се сблъсква с продължително слънчево затъмнение, което би повлияло на способността му да се презарежда. Така че трябваше да поддържаме строг работен график, за да спазим крайния срок за изстрелване.“
Според Анадурай „Мангалиян“ струва толкова малко, „защото използвахме по-голямата част от хардуера, който вече бяхме проектирали за „Чандраян-2“, след като втората лунна мисия се забави“.
Багла казва, че индийската космическа програма, която се осъществява на толкова ниска цена, е „невероятно постижение“. Но с увеличаването на мащаба на Индия разходите могат да нараснат.
В момента, казва той, Индия използва малки ракети-носители, защото не разполага с нищо по-силно. Но това означава, че на индийските космически апарати им отнема много повече време да достигнат целта си.
Така че, когато „Чандраян-3“ беше изстрелян, той обиколи Земята няколко пъти, преди да бъде изстрелян в лунна орбита, където обиколи Луната няколко пъти, преди да се приземи. От друга страна, руският кораб
„Луна-25“ се измъкна бързо от земната гравитация, като се скачи с мощна ракета „Союз“. Използвахме гравитацията на майката Земя, за да ни подтикне към Луната. Отне ни седмици и много находчиво планиране. Isro е овладяла това и го е правила успешно толкова много пъти“, казва Багла.
Но, казва Багла, Индия е обявила плановете си да изпрати пилотирана мисия до Луната до 2040 г. и ще се нуждае от по-мощна ракета, за да може да изпрати астронавтите там по-бързо.
Наскоро правителството заяви, че работата по тази нова ракета вече е одобрена и тя ще бъде готова до 2032 г. Тази ракета-носител от следващо поколение (NGLV) ще може да носи по-голямо тегло, но и ще струва повече.
Освен това, казва Багла, Индия е в процес на отваряне на космическия сектор за частни играчи и е малко вероятно разходите да останат толкова ниски, когато това се случи.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!