К иното и музиката по всяка вероятност са най-тясно свързаните изкуства на нашата планета. Още преди във филмите по старите киносалони да има звук, публичните прожекции са били акомпанирани от изпълнения на оркестри, за да има музикален фон на екранното действие.
Затова и не следва някой да бъде учуден, че мюзикълът е сред най-старите филмови жанрове. Талантливи изпълнители трогват зрителите по цял свят с емоционални актьорски представяния и също толкова качествени певчески изпълнения още от 20-те години на 20 век.
Но като всичко останало в популярната култура, и филмовите мюзикъли лесно стават жертва на актуалната мода в своята сфера. След като са експлоатирани до крайност в средата на миналото столетие, те постепенно губят своята популярност и в началото на 21 век Холивуд спира да прави по повече от един такъв филм годишно, като той обикновено е ориентиран към спечелването на награди.
С това мюзикълът изневерява на своето оригинално естество,
а именно да бъде ориентиран към масовата аудитория и доброто прекарване на хората по големите киносалони по света. Но през последните години – по-конкретно, през текущото десетилетие – жанрът буквално възкръсна, за да се върне към позицията си на един от най-печелившите и награждавани жанрове в популярното кино.
ВИЖТЕ КОИ СА ЕДНИ ОТ НАЙ-ИЗВЕСТНИТЕ МЮЗИКЪЛИ НА НАШЕТО ВРЕМЕ В ГАЛЕРИЯТА
Може дълго и безплодно да се спори кой конкретен мюзикъл стартира този своеобразен ренесанс, но „Клетниците“ на Том Хупър от 2012 година има сериозни аргументи в своя полза. Филмът получава осем номинации за „Оскар“, включително в категорията за най-добър филм, превръщайки се в първия мюзикъл, отличен с тази чест, след „Чикаго“ повече от десет години по-рано.
Но вероятно по-важно от цялото критическо внимание е одобрението на масовата публика,
която превръща „Клетниците“ в грандиозен комерсиален успех.
Лентата регистрира над 440 милиона долара приходи при продукционен бюджет от 61 милиона. Тези цифри показват по-красноречиво от всичко останало, че за мюзикълите публика продължава да има и през второто десетилетие на 21 век.
Лентата се отличава и със суперзвездния си актьорски състав, в които личат имената на Ръсел Кроу, Еди Редмейн, Аманда Сайфрид, Ан Хатауей и изпълнителят на главната роля Хю Джакман, който е номиниран за „Оскар“ за своето представяне. Неотразимата и затрогваща Хатауей пък грабва златната статуетка в категорията за поддържаща женска роля.
Успехът на лентата във всички направления дава повече увереност на филмовите студия да залагат на жанра на мюзикъла.
Комерсиалният успех на анимацията „Замръзналото кралство“ година по-късно увеличава този ефект,
а критическото одобрение за дръзкия експеримент „Metallica: Through The Never“ показва, че в жанра има място и за музикално разнообразие.
Но революцията безспорно достига своя пик с „Ла Ла Ленд“ на Деймиън Шазел през 2016 година.
Романтичната лента помита десетки рекорди в сферата на филмовите награди – невижданите седем приза „Златен глобус“ са най-добрият пример за това – но спечелва и приходи от 446 милиона долара, надхвърлящи бюджета от 30 милиона повече от десет пъти.
Филмът става толкова популярен, че само година след излизането му са организирани прожекции, акомпанирани от живи изпълнения на саундтрака от оркестри – чест, обикновено запазена за класики, утвърдени с много години. Липсата на „Оскар“ за най-добър филм за лентата се дискутира като колосална грешка на американската Академия и до днес.
Наградите „Оскар“ 2018: Предвидима и приятна звездна вечер
Това ни довежда именно до изминалата 2017 година, в която друг мюзикъл става най-печелившата лента за цялата година, ако изключим от класирането „Междузвездни войни: Последните джедаи“, натрупал повечето от приходите си в първите месеци на 2018-та. Става дума, разбира се, за „Красавицата и звяра“.
Приходите, регистрирани от филма на Disney, достигнаха титаничната сума от 1 милиард и 264 милиона долара. Класическата история в ядрото на сюжета, Ема Уотсън в ролята на главната героиня и плеяда от звезди в поддържащия състав спомогнаха за масовия комерсиален успех на лентата, поставила удивителния знак в края на възраждането на филмовия мюзикъл.
За това най-красноречиво говори бройката на жанрови представители тази година. „Роди се звезда“ с Брадли Купър и Лейди Гага вече излезе по кината в цял свят при почти универсално критическо одобрение, но все още предстоят премиерите на „Бохемска рапсодия“, филмът за легендарната група Queen, който излиза тази седмица, и на „Мери Попинс се завръща“, приказната мегапродукция на Disney, насрочена за коледните празници.
Феновете на сър Елтън Джон пък вече очакват Rocketman, биографичният филм по неговите живот и кариера, очакван по кината в края на май 2019 година.
Можем само да се надяваме, че всички тези предстоящи заглавия ще спомогнат да продължи моментния възход на техния жанр – ние, като зрители, с радост ще им се насладим.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!